Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er 21 år og har kun fullført 3 år på videregående. Etter nyttår skal jeg ta et samlingsbasert studie ved en høyskole. Neste høst tenkte jeg å starte på utdanningen for å bli grunnskolelærer. Jeg skal da studere deltid eller ta et fleksibelt studie så jeg kan studere hjemmefra. Jeg bor sammen med kjæresten min som er eldre enn meg(vi har vært sammen i 4 år). Han har hus og fast jobb. Tenker at det er "lurest" å vente med å få barn til jeg er ferdigutdannet og har fast arbeid, men da vil kjæresten min plutselig være 31-32 år når vi får vårt første barn i tillegg til at det sikkert ikke er så morsomt å få barn rett etter at man har fått seg en ny jobb. Er det noen som har erfaring med å studere hjemmefra med barn? Høres det helt høl i huet og få barn nå? Jeg tenker at hvis jeg får barn mens jeg studerer hjemmefra så får jeg bedre anledning til å være sammen med barnet enn om jeg f.eks hadde vært i arbeid. Anonymous poster hash: 62e0e...443
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Syns det hørtes lurest ut å få barn før du er i jobb. Vi er litt eldre enn deg, men jeg holdt fortsatt på med studie når "tiden" for å få barn var inne. Mannen hadde bikket 37 år, og vi følte oss klare. Tok 2 friår og har aldri angret. Mannen har god lønn så vi hadde det greit økonomisk. Lykke til! Anonymous poster hash: 00151...77a
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Det går helt fint å få barn mens man er student, men jeg syns kanskje du ennå er litt ung. Kanskje. Hva med å sosialisere og få venner på studiet først? Jeg syns studietiden var knallgøy og ville ikke vært foruten. Samtidig er du jo i en veldig voksen situasjon. Kjenn litt på det. Det er i 20-årene folk fester litt fra seg. Kommer du til å angre på at du går glipp av den tiden? Jeg er veldig glad for at jeg ventet til jeg ble 30 med å få barn, men folk er forskjellige, og det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for deg Anonymous poster hash: 2dd42...654
scarecrow2011 Skrevet 16. desember 2013 #4 Skrevet 16. desember 2013 Det er tungt å studere med barn, tyngre enn i jobb. Ihvertfall min erfaring. Skal du bli lærer er det også endel praksis pg da er du avhengig av pass/ bhg. Hva med å ta fulltidsstudie og bli fortere ferdig?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 Pass på at du ikke går i den klassiske kvinnefellen når det gjelder økonomi. Hvis mannen din eier huset, betaler du da leie til ham? Hvis dere (forhåpentligvis ikke) slår opp etter 10 år, har du da betalt leie i 10 år og han har betalt ned på huslån? Anonymous poster hash: 2dd42...654
kosemamma<3 Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Hvis du ønsker barn nå, så finner dere helt sikkert ut hvordan dere skal gjøre ting framover personlig så ville jeg ha ventet til jeg var ferdig å studere, da unger tar veldig mye av tiden din.. Men jeg kjenner flere som fikk barn som student, og de fleste klarte å fullføre etter et år med pause.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Vent, vær fri og nyt livet litt lenger. Man blir så bundet når man får barn, kommer seg knapt ut i begynnelsen. Og vær sikker på at mannen du er med er den rette:) Anonymous poster hash: 77727...965
RetroMamma Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Gjør fra deg utdanningen nå, barn har du god tid til å få. Jeg blir 30 noen måneder etter vi har fått vår første, mannen blir 36 noen måneder etter meg igjen, og det er ingen alder synes vi! Vi er voksne og har "ræst" fra oss, ferdig med skole og i tillegg har vi begge god inntekt. Har flere venninner som tok utdanning etter de fikk barn, og de sleit veldig mye med økonomi og energi. Men klart, det er helt opp til hver enkelt, bare et råd fra meg.
xTonje Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Det er tungt å studere med barn, tyngre enn i jobb. Ihvertfall min erfaring. Skal du bli lærer er det også endel praksis pg da er du avhengig av pass/ bhg. Hva med å ta fulltidsstudie og bli fortere ferdig? Studiet er fulltid. Forskjellen er bare at jeg tar det hjemmefra:- )
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Fikk første barnet mitt da jeg var 20 år. Begynte på sykepleierstudiet når førstemann var 1 år, fullførte 2 år før jeg fikk nr 2. Var ett år hjemme med han før jeg tok siste året på sykepleierstudiet. Har aldri angret. De hadde korte dager i bhg, fri 3 uker i desember, hele sommerferien hadde jeg og barna fri. Selvfølgelig er det tyngre å studere når man har barn. Er ikke bare til å sette seg ned for å lese til eksamen når man har barn løpende rundt, men har du en mann som stiller opp skal det gå fint. Anonymous poster hash: 0d027...b19
xTonje Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 Det går helt fint å få barn mens man er student, men jeg syns kanskje du ennå er litt ung. Kanskje. Hva med å sosialisere og få venner på studiet først? Jeg syns studietiden var knallgøy og ville ikke vært foruten. Samtidig er du jo i en veldig voksen situasjon. Kjenn litt på det. Det er i 20-årene folk fester litt fra seg. Kommer du til å angre på at du går glipp av den tiden? Jeg er veldig glad for at jeg ventet til jeg ble 30 med å få barn, men folk er forskjellige, og det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for deg Anonymous poster hash: 2dd42...654 Takk for innspill:- ) Jeg har tenkt å studere hjemmefra uansett, derfor kommer jeg ikke til å sosialiseres i den grad jeg hadde blitt hvis jeg hadde bodd der skolen er:- ) Grunnen til at jeg tenker på det å få barn nå er at jeg på en måte slår to fluer i en smekk med tanke på at jeg likevel har tenkt å være hjemme. Må legge til at jeg ikke er så glad i å drikke og feste, så det er ikke det største problemet for meg.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Jeg fikk mitt første barn da jeg var 20, hadde da gått ett år på høyere utdanning. Hadde ett år permisjon. Gikk andre året, fikk ett barn til etter det. Så gikk jeg tredje året etter enda en permisjon og var da ferdig med bachelor. Begynte å jobbe når barna var 2 og 4 år. Men vi kjøpte leilighet sammen før det første barnet ble født. Vi eier 50/50 og betaler 50/50. Du bør passe på at du ikke sitter igjen med svarteper om det skulle bli slutt ettersom du ikke eier der dere bor. Du kan risikere å stå på bar bakke. Jeg ville nok satset på å komme inn på boligmarkedet før jeg fikk barn. Dette er en typisk kvinnefelle. Ville heller ikke satset på å studere før barnet er gammel nok til å gå i barnehage. Lånekassen dekker 43(?) uker med permisjon etter at barnet er født. Grunnskolelærer har vel også 100 dager praksis i løpet av studie, hvem skal passe baby da? Anonymous poster hash: d2dcf...638
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #13 Skrevet 16. desember 2013 Søsteren min gjorde det nå, studerte mens hun hadde en liten hjemme.. Endte opp med å måtte plassere ungen borte i 4 dager for å kunne lese til eksamen. Hun hadde ikke mulighet til å lese til eksamen mens ungen var hjemme. Kommer nok an på hvor mye man er vant til å mestre, om man får god hjelp av partneren (noe hun ikke har fått kan man si) og om man har støtte rundt seg, tilfelle man skulle ende opp med vanskeligheter før eksamen ol. Anonymous poster hash: dea4f...596
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #14 Skrevet 16. desember 2013 I tillegg til det de andre sier, så må du også huske på at du kan få et komplisert svangerskap som gjør at du ikke fungerer som vanlig. Jeg tror det i mange tilfeller er lettere å få tilrettelegging eller være sykmeldt fra jobb enn fra studier. Jeg ville i hvert fall ha kommet godt igang med studiene før jeg tenkte på graviditet, ellers tror jeg det kan bli vanskelig å fullføre. Anonymous poster hash: d3574...eee
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #15 Skrevet 16. desember 2013 Jeg fikk to barn under fulltidsstudier (mastergrad i rettsvitenskap), samtidig som jeg jobbet deltid. Kom i tillegg fra et annet land der jeg er født og oppvokst, kun 1,5 år før jeg begynte å studere, så hele det kompliserte studiet gikk på fremmed for meg språk. Fullførte med laud og på normert tid (5 år). Var mye man måtte ta hensyn til, hard jobbing, søvnløse netter, frustrasjon, men det gikk. Nå har jeg fått barn nr 3 og studerte deltid (samlingsbasert) i permisjon, hadde babyen med meg på forelesninger 1 uke i måneden. Akkurat avlagt eksamen som gikk strålende. Så jeg ser ingen problemer med å studere og få barn samtidig, de fleste klarer det de vil med mindre de har ting som hindrer dem (lærevansker, alvorlig sykdom eller lignende). Anonymous poster hash: b8108...053
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #16 Skrevet 16. desember 2013 Fullfør skolen først! Jeg får min første når jeg er 27, og er utrolig glad for at jeg gjorde studietiden unna, og jobbet noen år først. Det er så utrolig mange som ikke fullfører skole fordi de ikke klarer når de får barn. Da kan du ende opp som en av de som er avhengig av mannen, både økonomisk og til å ta vare på barnet.. Det er en situasjon du bør unngå.. Det er ingen garanti for at dere kommer til å være sammen "for alltid", så gjør deg selv selvstendig før barn kommer inn i bildet.. Anonymous poster hash: 16a7f...7bd
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 Fulltidsstudie hjemmefra og baby? Det går jo ikke med mindre du tar pause fra studiene og/eller har barnehage. Du går ikke studert mye med en baby du har omsorg for. Anonymous poster hash: 01c5f...ccc
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #18 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er litt delt. Jeg er alene med barn og tar bachelor i ingeniørfag. Det er knalltøft. Men samtidig blir jeg tvunget opp tidlig hver dag og er på skolen fra 8-16. Jeg bikker nok mer mot å få barn før eller ila studietiden Anonymous poster hash: 40468...dba
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #19 Skrevet 16. desember 2013 Er ikke lett å studere på egenhånd samtidig som du er hjemme med barn. Barnet tar mye tid, og selv på " enkle" studier må du regne med å bruke en 6 timer skolearbeid daglig. I perioder også i helger. Jeg måtte ha dagmamma til mitt barn da jeg studerte. Var på skolen mellom 4-6 timer daglig og satt 2-3 timer på kveld i tillegg. Hadde ikke klart det om jeg skulle studert hjemme og med barnet hjemme. De dagene jeg var hjemme med barnet satt jeg de to timene hun sov daglig med skole, i tillegg satt jeg fra 7-12 på kvelden. Anonymous poster hash: 416cd...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå