Gå til innhold

I debatten om omskjæring av gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn bare for å ha det sagt: Det er ikke meningen å provosere den ene eller andre veien, dette er bare noe jeg har tenkt en del på. Kjenner at da jeg leste dette debattinlegget så ble standpunktet mitt enda klarere:

"Saken er at alle innerst inne vet at det ikke er til barns beste å bli holdt fast og angrepet med kniv og saks"

http://stomm-blog.blogspot.no/2013/12/gjesteblogger-omskjring-og-flelser.html

Jeg synes det er unødvendig dramatisk å snakke om angrep med kniv og saks, omskjæring er ille nok i seg selv, men jeg kan ikke annet enn være enig i essensen av denne ene setningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtt (eller les på) gruppen Stopp rituell omskjæring av norske barn på Facebook.

Anonymous poster hash: bdc8f...b2b

Skrevet

Min sønn nr 3 ble nylig omskjært. Han fikk først embla plaster. Da kjente han overhodet ikke stikket fra bedøvelsen. Og pga bedøvelse kjente han heller ikke noe under inngrepet. Faktisk pludret han mens det forgikk. Senere kunne han få ta paracet ved smerter men det trengte vi ikke :) Og han som utførte inngrepet jobber som overkiurg på Riksen. Så har noen problemer med dette bryr det meg rett i vest.

Anonymous poster hash: d0640...550

Skrevet

Støtt (eller les på) gruppen Stopp rituell omskjæring av norske barn på Facebook.

hvis du har fritids er masse annet du kan engasjere deg i... Dritt lei blondiser som lissom vet mere om alle andre. Som skal komme å tenke/snakke på

Min vegne ang MITT slør,ang MITT barn osv....

Skrevet

hvis du har fritids er masse annet du kan engasjere deg i... Dritt lei blondiser som lissom vet mere om alle andre. Som skal komme å tenke/snakke på

Min vegne ang MITT slør,ang MITT barn osv....

Skjønner at det er på sin plass å snakke for forsvarsløse barn her. Samt drive opplysningsarbeid. Om jeg hadde villet skjære et ledd av lillefingeren eller øreflippen for å markere tilhørighet til noe så håper jeg noen forstandige folk hadde vernet barnet mitt mot dette bestialske overgrepet.

Skrevet

Sånn bare for å ha det sagt: Det er ikke meningen å provosere den ene eller andre veien, dette er bare noe jeg har tenkt en del på. Kjenner at da jeg leste dette debattinlegget så ble standpunktet mitt enda klarere:

"Saken er at alle innerst inne vet at det ikke er til barns beste å bli holdt fast og angrepet med kniv og saks"

Jeg synes det er unødvendig dramatisk å snakke om angrep med kniv og saks, omskjæring er ille nok i seg selv, men jeg kan ikke annet enn være enig i essensen av denne ene setningen.

Du har helt rett. Barns rettigheter til å bestemme over egen kropp, risiko og religionstilhørighet etc. MÅ snart telle mer enn foreldres rett til å markere sin religion på bestialsk vis. En gutt døde i Oslo for kort tid siden. Han blødde ihjel.

Skrevet

Min sønn nr 3 ble nylig omskjært. Han fikk først embla plaster. Da kjente han overhodet ikke stikket fra bedøvelsen. Og pga bedøvelse kjente han heller ikke noe under inngrepet. Faktisk pludret han mens det forgikk. Senere kunne han få ta paracet ved smerter men det trengte vi ikke :) Og han som utførte inngrepet jobber som overkiurg på Riksen. Så har noen problemer med dette bryr det meg rett i vest.

Men HVORFOR risikere det kjæreste du har ved å LEMLESTE noe som allerede er skapt helt perfekt, helt som det er meningen at det skal være? Fordi det er tradisjon? Blidgjøring av en gud som kun eksisterer i din egen fantasi? Jeg forstår det bare ikke, det er helt umulig for meg å skulle sette meg inn i en situasjon hvor jeg frivillig påfører barnet mitt smerte og i verste fall skader det for livet. Det finnes ikke noe logisk og godt argument for å skjære i barna sine på den måten, det er barnemishandling og overgrep! Sønnen din er ikke din eiendom, han er et eget menneske og et eget individ, hva gir deg rett til å bestemme over hans kropp?!

Anonymous poster hash: ffa61...6bb

Skrevet

Oppfordrer alle til å lese artikler på nevnte gruppe over og å støtte opp om barns rettigheter i Norge.

Skrevet

Min sønn nr 3 ble nylig omskjært. Han fikk først embla plaster. Da kjente han overhodet ikke stikket fra bedøvelsen. Og pga bedøvelse kjente han heller ikke noe under inngrepet. Faktisk pludret han mens det forgikk. Senere kunne han få ta paracet ved smerter men det trengte vi ikke :) Og han som utførte inngrepet jobber som overkiurg på Riksen. Så har noen problemer med dette bryr det meg rett i vest.Anonymous poster hash: d0640...550

Men det er da ikke slik at bare fordi han ikke hadde vondt der og da, så er det greit? Mener du virkelig at det er det beste for barnet? For det er DET det dreier seg om: hva som er til barnets beste.

Jeg kan velge å kjøre rundt med ungen min løs i bilen. Det vil nok ikke plage ham der og da, tvert imot, men at det ikke er til barnets beste er det jo ingen tvil om.

Skrevet

Min sønn nr 3 ble nylig omskjært. Han fikk først embla plaster. Da kjente han overhodet ikke stikket fra bedøvelsen. Og pga bedøvelse kjente han heller ikke noe under inngrepet. Faktisk pludret han mens det forgikk. Senere kunne han få ta paracet ved smerter men det trengte vi ikke :) Og han som utførte inngrepet jobber som overkiurg på Riksen. Så har noen problemer med dette bryr det meg rett i vest.Anonymous poster hash: d0640...550

Men det er da ikke slik at bare fordi han ikke hadde vondt der og da, så er det greit? Mener du virkelig at det er det beste for barnet? For det er DET det dreier seg om: hva som er til barnets beste.

Jeg kan velge å kjøre rundt med ungen min løs i bilen. Det vil nok ikke plage ham der og da, tvert imot, men at det ikke er til barnets beste er det jo ingen tvil om.

Overkirurg. Aldri hørt den tittelen jeg og jeg har jobbet på sykehus i 15 år. Hvis han holder på med omskjæring på religiøst grunnlag vil jeg heller kalle han overgrepskirurg😱😡

Anonymous poster hash: c7a36...ebc

Skrevet

OVERGREP! LEMLESTELSE!

Kun en ting å si, de som omskjærer barna sine burde ALDRI fått barn, kjønnslemlestelse pga religion, forbanna tull og stakkars små guttebarn som blir fratatt retten til å velge selv. Endre på en perfekt liten babykropp pga en idiotisk religion.SKAM DERE!!!

Anonymous poster hash: 6a22a...3c8
Skrevet

Overkirurg. Aldri hørt den tittelen jeg og jeg har jobbet på sykehus i 15 år. Hvis han holder på med omskjæring på religiøst grunnlag vil jeg heller kalle han overgrepskirurg😱😡

Anonymous poster hash: c7a36...ebc

Hun mente sikkert overlege/ kirurg. Heng deg opp i rett ting her i stedet for å bruke hersketeknikker.

Hilsen en som er i mot omskjæring uansett kjønn

Skrevet

Du bryr deg rett vest? Selv om det er din egen sønn som senere skulle få problemer som en konsekvens av dette?

Skrevet

Jeg er for valgfrihet.

Ønsker heller ikke å døpe barn, for de får ikke mulighet til å gjøre om på det siden om de ønsker.

Det er heller ikke min religion, verken barnedåp eller omskjæring, så slipper heldgivis å tenke på det.

Ja, jeg vet at dåp ikke er et inngrep som omskjæring, men når det kommer til praktisering av religion, så synes jeg det er viktig at mennesker får muligheten til å velge selv. 

Anonymous poster hash: feabd...7c4
Skrevet

Jeg er for valgfrihet.Ønsker heller ikke å døpe barn, for de får ikke mulighet til å gjøre om på det siden om de ønsker.Det er heller ikke min religion, verken barnedåp eller omskjæring, så slipper heldgivis å tenke på det.Ja, jeg vet at dåp ikke er et inngrep som omskjæring, men når det kommer til praktisering av religion, så synes jeg det er viktig at mennesker får muligheten til å velge selv.    Anonymous poster hash: feabd...7c4

Jo, de kan faktisk velge å melde seg ut av statskirka, ikke konfirmere seg som bekreftelse av dåp osv.

Det kan selvsagt diskuteres om det er til barnets beste å bli døpt og innlemmet i kirken, men direkte farlig eller skadelig er det vel ikke..

Skrevet

Du har helt rett. Barns rettigheter til å bestemme over egen kropp, risiko og religionstilhørighet etc. MÅ snart telle mer enn foreldres rett til å markere sin religion på bestialsk vis. En gutt døde i Oslo for kort tid siden. Han blødde ihjel.

Når døde denne gutten? Jeg bare spør fordi hver gang denne debatten kommer her på DIB så er det en eller flere som kommer med den påstanden. Jeg sier ikke at det ikke er sant? Men, det kan ikke være en gutt som er død hver gang debatten kommer... Første gang jeg hørte om denne gutten var for 5 år siden, husker det veldig godt pga vi nettopp hadde omskjært vår første sønn. Han viste ingen tegn til smerte og fikk samme behandling som personen over her forteller om. Han siden omskjært en sønn til og med samme resultat. 

Om du er enig eller uenig i omskjæring, så er det en ting. Men, ikke kom med usannheter og skremselspropaganda det gagner ikke debatten i det hele tatt. 

Skrevet

Om gutten døde for fem år siden eller om han døde i forrige uke spiller da ingen trille egentlig, grusomt er det like fult.

Skrevet

Det er ikke vi som mener det er horribelt å kutte i babyene, med risiko for smerter, infeksjoner, blødninger, srksuell dysfunksjon eventuelt død som trenger å forstå de som gjør dette mot barna sine.

Det er de som utsetter barna sine for sånne overgrep som må begynne å forstå at det er galt! Det strider mot grunnkeggende rettssikkerhets prinsipper.

De fleste her i Norge setter slike verdier som vern om fysisk integritet temmelig høyt, slik som å cerne barn mot ugirholdsmessig risiko.

Anonymous poster hash: 13099...6ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...