Gå til innhold

Dere som jobber nattevakter, er terskelen for å bruke egenmelding lavere når du jobber natt enn om du hadde jobbet dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker at det er mer slitsomt å jobbe nattevakter og all forskning viser jo at det ikke er bra for kroppen å ha en døgnrytme hvor en jobber om natten. En trenger lenger tid for å hente seg inn igjen og dersom en brygger på noe er det jo stor sjanse for at det bryter ut for fullt dersom en ikke sover om natten. 

Så da lurer jeg på, er terskelen lavere for å bruke egenmeldinger ved nattjobbing?

Anonymous poster hash: 3a30c...e33
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dei gongane eg har jobba natt har terskelen for egenmelding vore høgare, fordi ein set kollegaene i enda større knipe ved å utebli frp jobb. Ikkje lett å finne ein utkvilt person til å stille på jobb eit par timar før vakta byrjar når det er natt det er snakk om :(

Endret av ★julestjerne★
Skrevet

Jeg gjorde det ikke da jeg jobbe nattevakter i 10 år :) Blir en livstil, dog slitsomt.

Skrevet

Jeg jobber fast som nattevakt, har 2-4 netter pr uke, og vi er bare 3 på jobben som går netter. Det er jo slik at om man blir syk så er man syk, og ikke noe å gjøre med det, men det er mye mindre å gjøre på nattevakt i forhold til dag/kveldsvaktene da alle pasientene sover. Det er litt snuing i seng, dobesøk og noe medisinering ellers er det rolig. Her går man over gangene med moppen, rydder kjøkkenet og oppholdsrom. men ellers er man bare tilstede. Så er man litt pjusk så er man på jobb med mindre det er veldig smittsomt da. Vi er avhengige av at en av de andre to kan steppe inn om man blir syk og sjefen vil helst ha sykemelding med en gang slik at ho kan få inn vikar om det er mer alvorlig.

Jeg tror det varierer veldig fra sted til sted og hvor mange ansatte man har til å gå natt og om man har faste tilkallingsvikarer.

Jeg jobber som tilkallingsvikar på min jobb før jeg fikk fast stilling og jeg må si at jeg hadde veldig ofte høyere lønninger da enn hva jeg har nå, for det var mye sykdom og jeg sa alltid ja til vakter.

Men den dag i dag har vi ingen tilkallingsvikar så da blir det litt ekstra press på oss som jobber mtp sykdom.

Anonymous poster hash: c674f...a2d
Gjest Gullguttene
Skrevet

Terskelen er høyere ved nattevakt. Det er vanskeligere å få inn noen på de vaktene og der jeg jobber er det roligere på natt en på dag, stort sett.

Skrevet

Om natten er det ofte færre å smitte hvis jeg er småsyk, så sånn sett er terskelen min høyere for å bruke egenmeldinger på nattevakter enn vanlige vakter. 

Men jeg nekter å jobbe nattevakt som gravid. Pga økt risiko for spontanabort. 

Anonymous poster hash: dcd86...55e
Skrevet

Terskelen er høyere, kollegaer havner mer i knipe hvis man er borte!

Jobbet foresten som nattevakt frem til uke 33, da ble jeg sykmeldt, mye mindre stress og press enn da jeg jobbet som dagvakt!

Skrevet

Jeg jobber ikke netter nå lenger, men da jeg gjorde det, hadde jeg nok noe lavere terskel ja. Dette fordi vi bare var 2 personer på jobb, og om jeg bare skulle bli sykere utover natta, er det jo bare 1 person igjen som mitt arbeid kan lampes over på. Dessuten var vi nødt til å være min 2 pers på jobb, og å få inn en erstatter midt på natta en knø umulig. Å være på jobb midt på natta, på 10 timersskift med omgangssyken er noe av det verste jeg har vært med på. Så etter den erfaringen så ble definitivt terskelen lavere. Var jeg i tvil om jeg var i stand til å gå på jobb eller ikke, så ble jeg hjemme. I en dagtid stilling der det er 5 andre som arbeidsoppgavene kan fordeles på om en må gå, så er det jo faktisk rom for å prøve.  

Anonymous poster hash: af91b...884
Skrevet

Terskelen er høyere ved nattevakt. Det er vanskeligere å få inn noen på de vaktene og der jeg jobber er det roligere på natt en på dag, stort sett.

Signerer denne. Og "all forskning" viser ikke at nattevakter er usunt.

Anonymous poster hash: 42218...0af

Skrevet

Vil tro terskelen for egenmelding er høyere for nattevakter jeg. Min samboer jobber 100 prosent nattevakt...Han jobber i gjennomsnitt ca 20 netter i mnd. Han er helt alene på jobb. Det sier seg selv at det ikke går an å bli akutt syk rett før arbeidsstart da. Da må han pent stille. 

Generelt sett er vel terskelen for egenmelding høyere i de stillingene det er vanskelig å få inn erstatter eller i stillinger hvor arbeidet hoper seg opp slik at man må jobbe døgnet rundt i dagesvis for å komme ajour.

Anonymous poster hash: 77655...77e
Skrevet

Terskelen var mye lavere da jeg jobbet natten, av flere grunner. Det var ganske ofte like mye å gjøre på natten, som på dagen, men bare med færre personale- derfor mye tøffere. I tillegg blir man som oftest dårligere på natten(iallefall blir jeg det), og at man ikke bare kan dra hjem hvis man blir skikkelig syk, for da lar man de andre på jobb i stikken. 

Vil tro det har med hvor tøff jobb man har. Hvilende nattevakt på et ungdomshjem er noe helt annet enn en sykepleier på sykehus for eksempel. 

Anonymous poster hash: 8fc99...40b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...