Gå til innhold

Trenger hjelp ang. amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på syv uker bestemte seg plutselig for at hun ikke ville spise fra brystet lenger. Hun ligger i 1-2 minutter av gangen før hun slipper og begynner å gråte og hyle noe vanvittig.

Jeg vet at hun er sulten, for jeg har prøvd å gi henne mm på flaske, og det vil hun ha. Jeg har prøvd å amme både liggende, sittende og i tvillingstilling, og jeg har prøvd å lure inn puppen etter smokken. Ingenting hjelper.. Noen som har lignende erfaringer som kan gi meg noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun sopp? Google og se. Hvitt belegg på tunga. Det kan gi brystvegring.

Anonymous poster hash: a7dca...e0e

Skrevet

Kan du ha dårlig utdriving slik at melken ikke kommer fort nok for henne? Isåfall så finnes det nesespray du kan prøve, men den er på resept.

Anonymous poster hash: 08f5f...079
Skrevet

Om det er utdrivningsrefleksen kan du få nesespray. Den hjelper. Men jeg ville tatt kontakt med helsesøster. Kanskje hun eller fysioterapauten kan se på henne. Kanskje hun har en låsning i nakken som gjør at det er vondt og ligge på siden.

Er det bedre på en av sidene?

Kanskje hun er for sulten, og du burde legge henne til litt før? Kanskje hun ikke gidder/orker og suge til det kommer og derfor blir frustrert?

Anonymous poster hash: be457...e3e
Skrevet

min datter er helt lik din, 8 uker nå. Har funnet to ting som fungerer. Det ene er å amme henne FØR hun blir så giret på puppen, altså f.eks med en gang hun våkner, mens hun er halvvåken. Det andre er å sette igang utdrivningsrefleksen, ved å håndmelke før jeg legger henne til. Da hjelper det om far bysser, slik at hun ikke ER hysterisk når hun blir lagt til brystet.

Synes det er supervanskelig selv, og ser frem til amming er over :(

Anonymous poster hash: 68b62...2d6
Skrevet

Har du prøvd å ligge når du ammer?

Du kan også prøve å gi litt på kopp - Man kan få kjøpt egne, men et lite medisinbeger eller en annen myk plastkopp du kan lage "tut" med fungerer helt fint.

Det er ekstremt viktig at du SLAPPER AV. Barnet merker veldig godt at hvis du stresser.

Dette går seg til etterhvert.

Hilsen en som hadde svak pre- og dysmatur og dermed var nødt til å bruke alle mulige triks og hjelpemidler de første mnd. Etter 6 mnd var vi i gang med fullamming fra bryst og det gikk veldig greit.

Anonymous poster hash: 84f6a...571
Skrevet

Heisann! 

Det er ganske fortvilende når man får litt trøbbel med ammingen, så skjønner om du stresser litt. 

Det kan være at melken kommer for tregt, men det kan også være at det kommer for fort og for mye melk i gangen. Kjenner du utdrivingsrefleksen? Dersom melken renner veldig fort kan du håndpumpe litt i en kopp først til melken ikke kommer så raskt (så gir du det du pumpet til henne (fra skje eller kopp) til slutt.) 

Dersom du har gitt flaske, så kan det også være at hun er irritert nå fordi hun må suge mer på puppen for å få mat enn hun måtte fra flasken. Det er ganske typisk. Så jeg ville heller gitt henne mme fra en kopp eller skje dersom du vil fortsette med mme og amme samtidig. Evt bytte til en flaske der melken kommer tregere og hun må jobbe med for melken.

Dersom du føler at det går for sent før melken kommer kan du også håndmelke til du kjenner utdrivingsrefleksen før du legger henne til. 

6-uker er forresten gjerne en "økedøgn"-periode, der det er litt trøblete å amme. Bare legg henne til ofte, det er en fase som går over :) Og når du er er forbi 6-ukerstrøblingen så går det ammingen etter min erfaring som en drøm. 

Anonymous poster hash: 38868...ef4
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar! 

Blir veldig stresset og ikke minst frustrert når jeg ikke får det til. Vi hadde en del trøbbel med ammingen i begynnelsen også, men det gikk seg til. Det var først på tirsdag at hun begynte å bli trøblete igjen. 

Det virker som om melken kommer for fort, for noen ganger er det akkurat som om hun ikke rekker å svelge før det kommer mer melk. Har prøvd å pumpe litt først, men kanskje ikke lenge nok. Skal prøve igjen når hun våkner. 

Frøkna har forresten forelsket seg veldig i narresmokken, så jeg trodde først at det ble "for smått" for henne med pupp, men det er kanskje ikke mulig? Jeg har gitt henne disse MAM-flaskene med ganske stor smokk. 

Veldig hyggelig å høre at det har blitt bedre for noen  :) Håper det går samme veien for oss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...