Gå til innhold

hva skjer med den gode gamle julegrana?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært inne på tanken med plastikk her også, men jeg klarer ikke helt å venne meg til tanken. Men et skikkelig fint plasttre er jo tjent inn på bare noen år, for juletreprisene syns jeg har blitt ganske drøye. Også er det å slippe kavet med ut å finne et fint tre, få det på bilen, avklimatisere osv, for så å irritere seg over at det ikke var så fint som en trodde. Mulig det blir plast fra neste år altså. Eneste minuset jeg kommer på er da den lukta…. Og om den er verdt såååååå mye er jeg ikke helt overbevist om.

Anonymous poster hash: 696f7...cde
Skrevet

Vi bruker plastikk. Vi har gitt opp ekte tre pga alle kattene som vi har som alltid klatrer og river det ned.

Jeg synes begge deler er fint jeg da :)

Vi hadde samme problem men her tjorer vi treet i taket. Da kan det ikke falle ned. Hvorfor står foresten det kunstige bedre enn det ekte?Anonymous poster hash: 29589...b2c

Tjorer det? :) Er det nok med bare en liten krok i taket, sånn at det ikke blir et stort stygt hull etterpå? Hvordan trå/tau bruker dere?

Hmm.. vet ikke om det står stødigere, men kattene har ingen interesse over treet lengere etter vi gikk over til plastikk :) Etter det har vi vel egentlig bare fortsatt å bruke det, siden vi liker begge deler uansett.

Vi har en krok i taket som er der hele tiden. Den er ikke stor, bare så vi får festet en tynn ståltråd. Det er solid nok. Vi lar ledningen til lyset også gå via taket, så slipper vi å snuble i den.

Anonymous poster hash: 29589...b2c

Skrevet

Den granlukta dere alle skryter så av, kan ikke si den er så voldsomt å trakte etter jeg? Vi har alltid hatt endelgran og det lukter godt i stua i 30-60 minutter og så er det over for i år....

Nei, heller mer og mer over til å kjøpe plast, granlukt får man sikkert kjøpt på boks også :-D

Skrevet

Vi har kunstig tre, mest for å spare penger. Syns det er koselig jeg, og blir litt lei meg over at folk faktisk dømmer oss fordi vi ikke har et ekte tre. Ikke alle har råd til å bruke 500 kroner på juletre hvert år.

Anonymous poster hash: 9d813...b39
Skrevet

Blir jul selv med plastikk, mange fine fake trær som ser riktig så ekte ut!! Vi har fake, savner lukta av ekte og sjarmen med at de er ulike hvert år, men vi orker ikke dryss og dritt med 3 små barn og hund. Ungene drar i grenene, bikkja prøver å markere seg, han ene er allergisk osv. Dessuten er det dyrt! Ja til gjenbruk:-).

Kan ga noen grener i en vase om

man savner lukta;-)

Anonymous poster hash: 04ffe...ce6

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vi har gått over til plast. Kjøpte et ganske dyrt et, du må faktisk ganske nært innpå for å se at det ikke er ekte. Og lukt eller ikke lukt - det gir jeg blaffen i. Jeg slipper masse insekter, jeg slipper barnåler over alt fram til påske, og jeg har like fint juletre år etter år. 

Skrevet

Naboen her har kjøpt og bestilt kunstig edelgran fra Nederland. Betalt underkant av 3000 for treet og frakt. Myyye finere enn de kunstige man får kjøpt i Norge.

Neste år bestiller vi...

Hvor kan man finne dette? Vi kikker veldig etter falskt juletre, men vil ha ett som det er "ordentlige" barnåler. Ikke disse "papir" barnålene. Blir veldig takkenemelig om du kan hjepe :D

Skrevet

Hvordan kan man ellers oppleve å få en spill levende marihøne på armen i desember? Det fikk jeg i går, til stor ståhei for ungene i huset. :) Juletre, skakt og med grener litt på snei passer for oss. Et som de fleste går ifra, men som blir pyntet med all den julepynten små barnefingrer har flittig laget i bhg og hjemme, med glitter og flagg og tjohei. :) Det er langt fra perfekt for mange, det har ingen tema eller fargekombinasjoner. Kulene henger sammen rundt forbi sånn at ingen skal være aleine (ifølge 6åringen).

Så ingen plasttre hos oss, det finnes ingen som har sjarmen for oss. :)

Anonymous poster hash: 9330a...6fe

Skrevet

Kjøper ekte tre selv, men etter jeg flyttet til storby forstår jeg i hvert fall hvorfor folk i byen kjøper plastikk. Betalte 400 kroner for treet, utlendingene som solgte det nektet å pakke det i netting for oss, upakket tre på STAPPFULL trikk, kom hjem og oppdaget at stammen nederst på treet var helt deformert og umulig å få ned i foten, har selvfølgelig ikke sag og måtte derfor hakke løs på treet med en brødkniv. Når mannen omsider klarte å få orden på treet, så lå selvfølgelig halvparten av nålene igjen på stuegulvet... Like mye styr er det selvfølgelig når vi skal kvitte oss med treet etter nyttår igjen (vi har ikke bil), dra den slappe, dryssende grana gjennom hele blokka og prøve å finne ut hvor vi kan kaste den, hvis vi dumper det på søppelrommet får vi en bot på 2500 kroner... Jeg er oppvokst med ekte gran, og for meg blir det ikke jul uten lukten av gran i stua, men i år var det virkelig fristende å bare kaste treet ut vinduet og kjøpe et fint et i plastikk.

Anonymous poster hash: 1e8c5...b3e

Skrevet

Vi har også katter, men etter vi begynte å finne tette trær har ikke klatring vært noe problem. Har hatt veltet tre en gang pga det. Jo tettere greinene står jo bedre er det. Da kommer de seg ikke opp. Værre med julekulene, de lekes med av både katter og unger ( gjerne samtidig også)

Anonymous poster hash: 1e0dc...740

Skrevet

Vi kommer til å kjøpe plastik tre. Jeg gidder ikke barnåler og i tillegg så vet man at man får et fint tre hvert år, isteden for å håpe at man får et fint tre og håpe at det ikke ryr en drøss av det.

Jeg virkelig gleder meg til å punge ut flere tusen på et skikkelig fint plast tre. Neste år så kommer jeg til å sette opp treet fra 1.des og ha det fram helt til januar :D 

Også er det jo miljøvennelig :) Så da kjøper vi et skikkelig plast tre vi kommer til å ha i mange år, med god sammvittighet. 

God jul! :)  

Skrevet

Naboen her har kjøpt og bestilt kunstig edelgran fra Nederland. Betalt underkant av 3000 for treet og frakt. Myyye finere enn de kunstige man får kjøpt i Norge.

Neste år bestiller vi...

Hvor kan man finne dette? Vi kikker veldig etter falskt juletre, men vil ha ett som det er "ordentlige" barnåler. Ikke disse "papir" barnålene. Blir veldig takkenemelig om du kan hjepe :D
Vi kjøpte et tre på bohus med støpte nåler, kostet ca 3000,-
Skrevet

Vi har plast pga at mannen er allergisk. Jeg syns ikke det er noe hyggelig å høre han snufse hele julen pga ett tre. Han ville absolutt ha ekte igjen i fjor, det hadde vi og jeg måtte høre på snufsing igjen. Selv om han mente han ikke gjorde det, men han hører jo ikke hvordan han snufser, puster og peser når han sover.....

Men i år blir det tørket støv av plastikktreet igjen. Vi ville ha skikkelig plastikktre når vi først skulle ha plastikk, så vi har sort plastikktre. Ungene er godt fornøyde, det er vi også. Jeg savner lukta, men vil helleer savne lukta enn å ha en snufsete mann rundt meg. Jeg er oppvokst med furu som juletree, den lukta savner jeg veldig. Blir ikke det samme med edelgran altså. Nå har jeg furukvister ute som pynt, så når jeg er ute på luftetur må jeg sniffe litt julelukt.

Anonymous poster hash: 0c68d...c55

Gjest Julia1984
Skrevet

Neste år bestiller vi...

Royal christmas heter firmaet. Google. De har kjempe bra utvalg. Naboens er 210 høyt og ser helt ekte ut. Kjempe fint!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Om noen år blir nok folk like allergiske mot alt støvet og dritten som samler seg i plasttrærne....   

Nei, takk for at det finnes plasttrær for dem som ønsker det, men det kommer ikke i mitt hus så lenge vi tåler et ekte og er friske og raske nok til å håndtere det.  Når vi blir gamle får vi se om det blir noe annet.  Og jo da, trær til 3000 er finere enn dem til 150, men kom ikke å fortell meg at de ser ekte ut likevel.

Redslene for diverse dyr i juletreet er forresten sterkt overdrevet.  Vi har overlevd med disse småkrypene som er langt mindre utbredt enn det man kan få inntrykk av i avisene juleagurktid, i hundre år og vel så det, så det skal vi nok gjøre noen år til, tenker jeg.

Skrevet

Med to aamatikere i hus så kan vi ikke ha ekte. I tillegg har jeg vokst opp med falsk tre så den "julelukta" dere prater om savner ikke jeg.

Julelukt for meg er mandariner, kongerøkelse og pinnekjøtt og ribbe :)

Anonymous poster hash: 6a834...510

Skrevet

Jeg blir fryktelig syk om jeg har ekte juletre i hus, edelgran eller ei. Julestjerner kan jeg også bare glemme (blomsten, ikke den man henger i vinduet :P ) Jeg ELSKER lukta av ekte tre, men om jeg skal klare å fungere skikkelig i jula, må det være plasttre. Vi betalte 3000 for vårt, og man ser ikke at det er kunstig. 

Anonymous poster hash: 5c727...415
Skrevet

Vi kommer ikke til å ha plasttre så lenge man får tak i ekte trær. Vi har vært og hoggd juletre selv idag i selv hogge skog (eller hva man kaller det)

Kjempe kos for store og små :D

Bryr meg ellers lite om hva andre har og gjør.

Skrevet

Vi har ekte tre. Synes liksom det må være ekte. Kjøpte edelgran for 250 på bauhaus... Insekter og kryp har jeg aldri sett...og vi har hatt ekte tre i alle år siden jeg var liten. 

Skrevet

Vi har plastikk tre, men har også en spray som lukter gran som vi sprayer på treet :)

Ekstra koslig med juletre-lukt! :D

Skrevet

Neste år bestiller vi...

Royal christmas heter firmaet. Google. De har kjempe bra utvalg. Naboens er 210 høyt og ser helt ekte ut. Kjempe fint!

Tusen takk :) Det skal jeg sjekke ut!

Skrevet

Neste år bestiller vi...

Vi kjøpte et tre på bohus med støpte nåler, kostet ca 3000,-

Det er kanskje det jeg også har sett på..? Men er ikke det "papir" barnåler innerst på treet? Og på stammen er det også disse falske nålene.. Men er enig med deg, det er fint! Det fineste jeg har sett real life. Det tok ei stund før jeg så at det ikke var støpte nåler hele veien :)

Skrevet

Plastic fantastic my ass :fnise:

Vi var ute i skogen i dag og sagde ned et fantastisk flott grantre til jul! 

Sjarmen er å være mange venner rundt bålet, bikkjer og unger løper rundt og leker, griller pølser, drikker kakao og sager ned et tre eller to.

Vi endte opp med ett til stua og ett til barnerommet i dag, og det ble så fint!

Ah, nå gleder jeg meg bare til å pynte det :tree:

Skrevet

Hugger selv, kommer aldri til å kjøpe uekte juletre;)

Anonymous poster hash: 6ae52...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...