Gå til innhold

Noen som har ca 2 år mellom barna sine?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tok førstemann at lillebror/søster kom til verden. Forstod barnet noe av det?

Anonymous poster hash: f5025...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nåharjeglystpåno3

Ja, 23 mnd mellom her. Storebror skjønte det meste han følte jeg, han er jo så stor at språket er bra så det var greit å fortelle om hva som skulle skje, og lese bøker om det osv. Han er verdens mest stolte storebror, og tøyser og tuller med lillebror, synger for ham, finner leker og bleier til ham osv. Lite problem med sjalusi vil jeg si.

Endret av gledermegtilno2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 år og 2 mnd mellom våre. Tror storebror delvis skjønte fortellingene om at mamma hadde baby i magen. Her også har ikke sjalusi vært noe problem, men er jo viktig at den største får alenetid også!

Vi hadde forberedt oss på sjalusi eller ignorering. Istedenfor er han superstolt og hvis lillebror gråter får vi beskjed om å hente eller mate lillebror. Vi gjør det sånn at pappaen leverer på morgenen og får tid med han, og etter middag legger han mini og jeg får tid med storebror. I helgene splitter vi oss foreløpig, ettersom lillebror sin soving passer dårlig med svlmminga. Det typiske er at jeg og storebror finner på noe lørdags formiddag og pappa og storebror gjør noe på søndags formiddag.

Vårt eneste erfarte minus med den aldersforskjellen er at storebror ikke alltid skjønner når han blir hardhendt, men er sjelden noe problem. De er ji ikke alene sammen uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år og 4 mnd. mellom her. Følte at storesøster skjønte ganske mye, og hun hadde lenge vært interessert i babyer. Hun har fra første dag vært en kjærlig storesøster, og har aldri tatt ut sjalusien på ham. For hun er veldig sjalu - og det synes jeg i grunnen er helt naturlig. Det har gått mest utover mamma, har ikke alltid vært like enkelt for meg med henne siden lillebror ble født. Begynte å bli lettere da hun fikk enda større ordforråd og kunne uttrykke bedre hva hun egentlig følte og ville i stedet for å få raseriutbrudd. Jeg håper og tror at det vil gå seg mer til eter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer gledermegtilno2 sitt innlegg - akkurat som jeg skulle skrive det selv...

Syes ofte jeg hører mer om sjalusi der forskjellen er nærmere 3 år, enn for de med ca 2. Akkurat som om de på 2 ikke helt har utviklet et så komplekst følelsesliv at de er i stand til å forstå følelsen sjalusi. Dessuten har de såpass kort oppmerksomhets-spenn at det skal ikke gå lang tid med ny baby før de har glemt at de hadde en tilværelse som enebarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har 24 mnd mellom mine to. Det har egentlig gått over all forventning mtp dem to i mellom. Var helt greit at babyen ble med hjem fra sykehuset, og jeg tror storebror raskt glemte livet før lillebror. Storebror viser få tegn til sjalusi, han er aldri slem med broren og når lillebror gråter så får vi beskjed om å "bæle han" eller "kose han". Ellers går ofte storebror bort til ham med en leke eller for å gi en klem mens han sier "mmmmm"  :) Så lenge både mannen min og jeg passer på å få kvalitetstid alene med storebroren hver dag så er det aldri noe problem. Men nå har lillebror blitt litt mer mobil, og storebror er ikke alltid like interessert i å dele på lekene sine nei :fnise:

Men det er litt tøft fordi lillebror på 8 mnd fremdeles våkner ofte om nettene, er en del syk og sover dårlig på dagtid. Vanskelig å få skikkelig orden på rutinene hans. Så både mannen og jeg er en del slitne. Førstemann var et helvete de første 6 mnd men siden det har han vært bare snill og enkel. Så vi er egentlig klare for at lillebror også skal bli litt enklere snart i fht dag- og nattesøvn  :sovne:  Har venner med to like tette hvor begge barna er enkle i fht søvn og foreldrene derfor har masse overskudd da. Så man kan jo aldri vite hvordan det faktisk blir før man er der selv. Hos oss er det nok også andre ting som gjør at livet er litt tøft akkurat nå, ikke bare barna.

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

21 mnd mellom her og opplevde mye sjalusi i begynnelsen. 

Det begynner å gå bedre nå, men eldste har svingende humør der det går fra kos og bare prat om babyen til hun nesten griner seg ihjel fordi mamma må mate babyen og ikke kose med eldste. 

Det er tungt her.. 

Anonymous poster hash: c3fa1...104
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...