Gå til innhold

Fireåring og briller.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer rundt hvordan vi bør introdusere for vennene i barnehagen at jenten vår på fire nå må bruke briller? Er så redde for mobbing. Hun liker ikke å bruke briller, men har et dovent øye og må ha briller og innimellom lapp en stund (et par år sikkert). Setter stor pris på tips! Hun blir den eneste med briller i en storbarnsavdeling med over 20 barn.

Er det forresten noen som har hatt et langsynt, dovent øye som har blitt helt bra?

Anonymous poster hash: 5cb6a...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke bekymret meg. Snakk med personalet og la dem ta bhg delen. Jeg har ikke opplevd mobbing pga briller i bhg, selv om det kan forekomme. Barn godtar ting veldig lett, og får de en forklaring på hvorfor hun begynner med det blir det stort sett godtatt.

Anonymous poster hash: e273b...4c8

Skrevet

Takk! :) Er det en ide at bhg-personalet forklarer dette til alle eller er det best om de bare er i nærheten og stepper inn om hun synes det er vanskelig å forklare eller svare på spørsmål fra vennene selv? Hun liker ikke så godt å få all oppmerksomhet i en så stor forsamling. HI

Gjest Julia1984
Skrevet

Hei

Min sønn begynte med briller da han var 4,5 år. Jeg var nervøs!

ALDRI opplevd noen form for mobbing. ALDRI!!

Mitt råd er å gjør minst mulig ut av det. Ville aldri gjort det slik at personalet informerer barna i forkant. Barna tar det her så naturlig at du ville ikke tro det. Noen få har spørsmål kanskje, men bare "hvorfor har du briller"? Og så fortsetter de leken. Det er så mange barn med briller i dag, dette er noe veldig naturlig.

Råder deg virkelig til ikke å gjøre dette til en stor sak!!!

Hilsen erfaren brille-mamma

Skrevet

Jeg husker da jeg begynte i førsteklasse, og det begynte en gutt med briller i klassen vår. Jeg husker bare at det var stor stas, og at alle ville prøve brillene (kanskje lurt å si ifra til jenten din at hun skal være forsiktig med brillene, og ikke låne dem vekk) og jeg spurte selv mamma om ikke jeg også kunne få briller :P 

Jeg hørte aldri noen kommentarer til han, gjennom hele grunnskolen, som var rettet mot billene =) 

Anonymous poster hash: c6c62...0e1
Skrevet

Kan anbefale denne siden: http://www.barnmedbriller.dk/

Her begynte guttungen med briller rett før han fylte 3, og det har gått veldig greit. Det gikk fort å venne han til å ha brillene på, og vi har aldri hørt om noen negativ respons i barnehagen heller.  Han hadde allerede brukt lapp siden han var ca 1,5, og det har heller ikke vært noe problem.

Det går nok helt fint for jenta di også! :)

Skrevet

Tusen takk, alle! :) Ingen stor sak. Takker! :)

Skrevet

Det har aldri vært et problem i barnehagen her jeg jobber :) Ingen av ungene har reagert negativ når det er en som plutselig en dag kommer med briller. I alle disse årene jeg har jobbet i barnehage, så får omtrent hver tredje lyshårete unge som begynner briller i løpet av tiden :)

Anonymous poster hash: c9360...6a9
Skrevet

Sier meg enig med de andre her. Ikke lag en stor sak ut av dette i barnehagen. Barnehagebarn bryr seg sjeldent om slikt! I så fall vil jo barnehagepersonalet ta opp saken.
På skolen kan det være vanskeligere. Jeg måtte selv bruke briller når jeg begynte på skolen og jeg husker at jeg fikk EN negativ kommentar og nektet å bruke briller igjen på MANGE år. Jeg satt på skolen og kunne ikke lese på tavlen i mange år fordi jeg nektet å ta på brillene på grunn av kommentaren fra 2. klasse. Nå var sikkert jeg ekstra sensitiv og det høres helt crazy ut når jeg ser tilbake på det. Men det er nå likevel slik det ble. Jeg vil ikke skremme deg! Og det er kanskje mer vanlig med briller nå enn når jeg gikk på skolen. Sikkert bedre når hun er vant med brillene fra barnehagen.

Anonymous poster hash: 9de41...361
Skrevet

Tusen takk igjen! :)

Jeg er vanligvis veldig optimistisk om det meste, og hun har mange gode venner, men hun gråter veldig og gruer seg fælt når hun kommer på brillene som snart ankommer. Hun sier hun ikke vil bruke de og det er fordi hun er den eneste med briller på avdelingen. Det kan være tøft å skille seg ut, men det virker som hun har en sterk oppfatning av briller som noe negativt, dessverre. Hun er så sprudlende og blid, men veldig sensitiv og var. Håper hun ikke vil bli innesluttet på noe vis.

Skrevet (endret)

Frøkna her begynte med briller og lapp rett etter fylte 4. Var aldri noe problem... for det første tror jeg hun synes det er godt å ha dem på, og for det andre er de ROSA. Med hjerter :) Pass på din egen holdning- det at du gruer deg smitter lett... barnehagebarn bryr seg ikke. Vår fikk noen spørsmål om briller og lapp i starten, første gang da jeg leverte i barnehagen med briller og lapp for første gang. Da svarte jeg bare for henne at hun har briller fordi øynene ikke ser så godt, og lappen er for at øyet skal trene seg og bli bedre. "Åja" sa ungen som spurte, og etter det fortsatte bare datteren min å svare det samme til alle som spør :)

Ang det med lapp så har i alle fall vår gått fra å se bokstaver som var 7-8 cm høye til bokstaver på ca 1.5 cm med det dårlige øyet på et drøyt år med lapp. Hun bruker lapp 4 timer om dagen, og har +6 på et øye og +1,25 på det andre... selve langsyntheten går nok ikke over, men lappen hjelper hjernen med å ta i bruk igjen det "late" øyet. Og der regner vi med hun er i mål og kan slutte med lappen til skolestart neste år...

Du bør forresten absolutt bruke plaster-lapp (ikke sånn gammeldags tøylapp, de virker overhode ikke). Jeg bestiller fra www.brilleslangen.no - der har de mange kule motiver. Tuppa mi er storfornøyd når hun kan gå i barnehagen med hester eller prinsesser på øyet :)

Lykke til! Det går helt fint skal du se :) husk at brillene er et hjelpemiddel, ikke et onde. Tenk så godt det blir for henne å se skikkelig, og hvor flott det er at synsfeilen ble oppdaget så tidlig at de verste skadene kan rettes helt opp igjen med noen enkle hjelpemidler :)

Edit: en ting til! Vår gråt sine modige tårer over plaster-lappene i starten, fordi det å fjerne et plaster på den tynne huden rundt øyet er ubehagelig. Hun opplevde også at en barnehageansatt skulle gjøre det "kjapt og greit" hvilket gjorde at hun var redd for å ta av lappen (og dermed også ta den på). Løsningen var å lære henne å plukke den av selv. Da gjør hun der sakte og møysommelig, og synes det er helt greit :) Fikk også tips om å sette lappen på hånda mi før jeg setter den på henne, for å bruke opp litt av limet slik at den ikke fester seg like godt.

Endret av Roheryn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...