Gå til innhold

Jeg blir lei meg når jeg leser hvor mye ungene deres skal få til jul!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, da skjønner jeg at jeg godt kan rive i litt mer på barna våre… Har kjøpt gaver for ca 250 kr til hver (de er 2, 5 og 6 år). Men de fikk en veldig dyr gave i fjor. Foreløpig er de så små at pris ikke har noe å si for dem, de får en leke de har ønsket seg, og jeg vet de blir glade! 

Men tror vi kommer til å kjøpe en ting til til de største (rompeakebrett eller hodelykt)

Babyen tror jeg faktisk ikke kommer til å få noen gave fra oss! 

Vi har også god råd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg klikket meg inn på dette innlegget var jeg helt sikker på at du hadde dårlig råd og ikke hadde råd til å gi barna dine noen ting... Barna dine får jo dyre, flotte gaver! Og jo, 1000 kr til hver er mye. Jeg er voksen og synes det er mye hvis jeg får det av mine foreldre. Barna våre får gaver for 5-600 kr hver, men synes fremdeles de får veldig fine gaver. Og jeg er sikker på at de blir kjempeglade. :)

Skrevet

Men seriøst? Jeg lurer faktisk på en ting. Det er flere som skriver de kjøper gaver til 250kr til hvert barn. Og det er helt fint det om det er det de vil og det har da ingen andre noe med men, her kommer det jeg lurer på. Har sett folk har skrevet at de kjøper for 3-500kr til foreldre og søsken . Det kan da ikke være de samme folka ? For jeg forstår ikke de som kjøper mer til foreldrene sine på 50 år + som har alt / jobber og tjener penger og kan kjøpe seg ting enn til barna sine uten egne pener som ønsker seg ting....

Anonymous poster hash: a8834...5ab

Skrevet

Hjelp, da skjønner jeg at jeg godt kan rive i litt mer på barna våre… Har kjøpt gaver for ca 250 kr til hver (de er 2, 5 og 6 år). Men de fikk en veldig dyr gave i fjor. Foreløpig er de så små at pris ikke har noe å si for dem, de får en leke de har ønsket seg, og jeg vet de blir glade! 

Men tror vi kommer til å kjøpe en ting til til de største (rompeakebrett eller hodelykt)

Babyen tror jeg faktisk ikke kommer til å få noen gave fra oss! 

Vi har også god råd.

Hehe, de fikk dyre gaver ifjor?? Hva i all verden har det med saken å gjøre. Sorry, men 250,- pr.barn er smålig. Og ser mange ikke gir gave til babyer, kan ikke skjønne at det går an. Reagerer ikke de større barna? Har ikke de større barna lært seg gleden av å gi gaver til andre, og da spesielt søsken? Evnen til å glede seg over å gi og se andre pakke opp gaver er vel så viktig.

Anonymous poster hash: b05b9...639

Skrevet

Vi gir "bare" gaver for ca 500 til våre barn. Du snakker folk som gir mange og dyre gaver, og du og din mann havner i den siste kategorien, synes nå jeg.

Anonymous poster hash: 80f73...923
Skrevet

Du blir lei deg fordi du ikke får skjemme ungene vekk mer enn nødvendig? JAVEL. 1000 kr er vanvittig mye på en gave per snute, syns du ikke? Det er ikke synd på unger fordi de ikke får gaver til en totalverdi av 1500-2000 kr++. Så er helt enig med din mann. 

Anonymous poster hash: 5b9ee...4fe
Skrevet

I år får mine barn på 4 og 6 år vær sitt nettbrett. Kostet 1000 kr pr stykk og vi har aldri kjøpt så dyre julegaver til barna båre før :D

Så vi kommer nok ikke til å kjøpe noe utenom...å jeg har ikke dårlig samvittighet for det heller. 1000 kr er mer enn nok.

Skrevet

12 gaver er faktisk mye. Jeg kommer også fra en familie med god råd men med nøkternt syn på Jul, mens min mann kommer fra en familien der man kjøper veldig mange små gaver.

Husker en Jul før vi fikk barn, der vår yngste nevø 3-4 år) fikk et lite sammenbrudd under gaveåpningen; det ble rett og slett for mange gaver. Jeg lovet meg at jeg aldri skulle utsette kine barn for en situasjon der de mister oversikt og kontroll på denne måten. Selv i dag er barna til svogeren avhengig av å skrive hva de får av hvem, for de får så mange gaver.

I fjor fikk yngste nevø (nå 9 år) over 39 pakker. Min sønn på nesten 4 fikk et titalls. 9-åringen var ganske lei mot slutten og fikk hverken tid til å se skikkelig på gavene eller ekte glede for det han fikk. Sønnen min husker enda hvem han fikk sine gaver fra, at han fikk dinosaurbok av mormor, ryggsekk av farmor og tromme av oss.

Jeg vat at svigerfamilien liker Julen med masse pakker, men jeg kan love deg at de som får færre pakker blir veldig glad for det de får, kanskje tom mer glad fordi de klare å ha oversikt over det de har fått.

Anonymous poster hash: 7d93c...859

Skrevet

? Nå skjønner jeg ingenting, nettbrett og telefon er vel ikke definisjon på nøkterne gaver?

Begge deler kostet rundt 1000 kr, så er nå ikke akkurat dyre gaver.

Hi

Anonymous poster hash: 8e6af...c1c

Den kommentaren gjør meg lei meg. At 1000 krøner i gave ikke er nok er jo bare trist. Du har et luksusproblem

Anonymous poster hash: a3c6e...3d9

Skrevet

Her ville mannen gi ett Sabeltann-sverd til eldstemann og ingenting til babyen. DET hadde vært stusselig!

Anonymous poster hash: 01e65...af7

Skrevet

? Nå skjønner jeg ingenting, nettbrett og telefon er vel ikke definisjon på nøkterne gaver?

Hi

Den kommentaren gjør meg lei meg. At 1000 krøner i gave ikke er nok er jo bare trist. Du har et luksusproblem

Det har ikke noe å gjøre med at 1000 kroner ikke er nok, men at HI ønsker å gi mer. Det har vi jo sett i uttallige tråder at det er mange flere som gjør også, mange gir for flere tusen til hvert barn. Hvis HI også har råd til det, hvorfor skal ikke hun få lov til å ønske det samme?

Jeg gir selv for under 1000 til mitt barn, men jeg klarer da å respektere at ikke alle ønsker å gjøre det samme som meg. Og jeg kan forstå at det er et problem når to som skal bestemme noe sammen er så uenige.

Anonymous poster hash: 2dd77...5da

Skrevet

Enig med mannen din! Gavene er mer enn nok!

Skrevet

Vi har kjøpt mange gaver til våre barn. Vi har liten familie og de får "bare" 5 gaver utenom de fra oss!

Har kjøpt ting som kontorstol (12 åringen har brukt tripptrappen ved pulten til nå), treningsutstyr

(må ha dette til mars i år, han har ønsker seg et år og forventer ikke å få det til jul. Han kommer til å bli SÅ glad)

Xboxspill, infinityfigurer, noen små trashpack, Lego. (Begge får ikke alt dette altså)

I tillegg får de to bøker hver, to nye brettspill (egentlig til hele familien).

De får også kylling og en gjeit! Over jul pakker vi ned ting de ikke bruker og sender klær og leker til noen dom trenger det! :-)

Vet de får klær av svigers og sengesett av oldemor.

I tillegg får de ny pysj når de våkner, kalendergave (puslespill og bok), godteri i julestrømpen!

Av nissen får de og en liten presang.

Julaften er spesiell. De får lite utenom jul og bursdag (i juni).

Anonymous poster hash: c98ee...924

Skrevet

Hi

Det har ikke noe å gjøre med at 1000 kroner ikke er nok, men at HI ønsker å gi mer. Det har vi jo sett i uttallige tråder at det er mange flere som gjør også, mange gir for flere tusen til hvert barn. Hvis HI også har råd til det, hvorfor skal ikke hun få lov til å ønske det samme?

Jeg gir selv for under 1000 til mitt barn, men jeg klarer da å respektere at ikke alle ønsker å gjøre det samme som meg. Og jeg kan forstå at det er et problem når to som skal bestemme noe sammen er så uenige.

Anonymous poster hash: 2dd77...5da

Selvfølgelig kan hun gi så mye hun vil. Men jeg forstår ikke at det er noen grunn til å være lei seg når ungene "bare" får gaver til 1000 kroner. Har hun råd til mer, så er det jo bare å gjøre det.

Skrevet

Hi

Hei

Jeg synes det er flotte gaver, og absolutt kostbare gaver. Men jeg kjenner meg igjen i deg og i din mann (litt lik min :-)

Det jeg gjør er å gi litt ekstrapresanger, en lue, en bok, et strikketøy. Ting som ikke er så dyre, som jeg ofte har liggende, og som barne ofte trenger (klær).

Jeg elsker følelsen av overflod selv om det ikke er så dyrt. En blanding av begjær og fornuft.

Jeg synes du skal trosse mannen din her og argumentrer med at det er ting ungene trenger og at DU trenger å gi for å få din gode opplevelse av julen. Ikke gi deg!

Nøysomhet og empati og al det der et prosjekt som går over hver dag, hele året, hele livet. Ikke noe som læres på julaften

Lykke til!

Skrevet

Dette er tydeligvis mors problem, ikke barnas problem.

Anonymous poster hash: 835a4...0e9
Skrevet

Hi

TUSEN kroner er ikke en dyr gave? Hjelpes....

Anonymous poster hash: c8034...68b

Skrevet

Jeg blir lei meg av dette innlegget,jeg....Gale verden...

Skrevet

Har ikke opplevd å få det i barndommen, og har aldri vurdert å kjøpe flere gaver til mine barn. Her får eldste en gave til 2000 og yngste til 400. Synes ikke prisen har noe å si så lenge det er noe de ønsker seg. Men vi har stor familie, og ungene får mer enn nok pakker.

Anonymous poster hash: 45a0a...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...