Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hva folk stresser med "for å bli ferdige til jul"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mange som klager over "alt" som skal være ferdig til jul e. At de egentlig ikke klarer å nyte førjulstiden.

Selv har jeg kjøpt gavene i november og begynnelsen av desember, gjør ikke noe annet enn å vaske huset som det skulle være vanlig helg og når vi handler mat handler vi bare masse ekstra.

Kjøpe juletre og pynte hus, det gjør vi utover desember.

Gjør folk så mye mer enn meg?

Anonymous poster hash: 0be24...63e

Videoannonse
Annonse
Gjest thricane
Skrevet (endret)

Jeg gjør ikke stort mer enn det selv, finnes ikke stresset, i hvert fall ikke nå som gavene kan bestilles på nett ferdig innpakket. Har du en del verv så kan det bli litt en skal arrangere, har vært klassekontakt tidligere, og var nok litt stresset over at alt skulle gå bra med juleavslutninger osv, i tillegg til eksamen som jeg hadde selv. Så noen ganger kan alt havne på samme tid og da skjønner jeg godt at skuldrene sitter litt høyere.

Endret av thricane
Skrevet

Baker dere ikke? :P Er det som tar mest tid her i allefall. Julegavene er vi ferdige med for lenge siden.

Anonymous poster hash: a41bd...a0f
Gjest thricane
Skrevet

Baker dere ikke? :P Er det som tar mest tid her i allefall. Julegavene er vi ferdige med for lenge siden.

Anonymous poster hash: a41bd...a0f

Har solgt kaker for klasse til eldste i år, så alle syv slagene kom derfra:-) liker ikke å bake, så holder meg til den obligatoriske pepperkakepyntingen.
Skrevet

Vel, jeg har igjen og bake. Baker ikke mye men det må nå gjøres. Har kjøpt nesten alle julegavene, har vel to igjen. Men jeg skal jo alltid pakke de inn selv og på den måten tilfører jeg meg masse ekstra arbeid. Føler heller ikke at jeg har oversikt før alle er innpakket.

Så er det rydding og vasking. Ingen rundvask men vanlig husvask. Og det er jo greit å virkelig rydde, og ikke bare stappe saker i et skap.

Handle inn julemat gjenstår.

Og i tillegg så må jeg også ta meg av 100% jobb og to barn.

Så ja, syns det er ekstra stress i desember. Men det blir vel ekstra kos når man kan senke skuldrene? :)

Anonymous poster hash: a3bfe...71f
Skrevet

Jeg stresser også veldig!

Blir jo aldri ferdig med julegavene,å vet fortsatt ikke hva jeg skal kjøpe til flere av de.

Anonymous poster hash: bcabd...ab5
Skrevet

Mange vasker huset mer grundig enn vanlig. Jeg er vant til å bli satt til å pusse messing og sølvtøy til jul.

De fleste Baker masse kaker og slikt til jul. Jeg er feks vokst opp med at vi har kransekakebiter, krumkaker, berlinerkranser, sjakkruter, lefser, en eller to andre kaketyper som varierer hvert år, minst 6 typer hjemmelaget julegodter (brukes som gaver også), vanlig grovbrød, nøttebrød, pumpernikkel, 1-3 forskjellige varianter med sildesalater osv. Alt dette er hjemmelaget.

Og så varierer det hvor mange julegaver folk skal/må kjøpe inn også.

Men vi har heller ikke stresset så mye med det, for alle i familien synes dette er koselige ting å gjøre. Og får vi ikke bakt alt, så overlever vi det. Vi prioriterer alltid det som er viktig for å få den riktige julestemningen i vår familie. :)

Anonymous poster hash: b2522...372

Skrevet

Det er vel ganske vanlig å rydde og vaske ekstra til jul. Jeg vasker alle skap og skuffer innvendig, pusser vinduer, vasker gardinene osv. I tillegg går jeg over alle klær og kaster, rydder bort og gir vekk.

Bakingen tar også tid, og vi har Juleverksted og julekalenderaktiviteter med barna.

I tillegg er det avslutninger og all verden på skolen/bhg.

Men jeg vet jo hva jeg har å gjøre, så jeg begynner tidlig, stresser sjelden og er snart ferdig.

Julegaver og maten er ikke så tidkrevende, så om du dropper alt annet er det jo ingen krevende oppgave.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det stress, for det er jo akkurat slik julen er - for meg, hvert fall. 
Å stå på kjøkkenet i timevis for å få ferdig all baksten har jo sin sjarm. Å vaske halve huset til ljomende julemusikk er ren kos (hater å vaske ellers, da). Juletrefester og julebord hører med, selv om jeg såvidt rekker det på disse travle dagene.
Min utfordring er julegavene. Begynner fin i begynnelsen av november med noen, så må jeg ha en lang tenkepause på resten - er så vanskelig å finne de perfekte gavene til alle som har alt! Likevel har jeg fått kjøpt noen på nett mens julekakene har stått til steking. De resterende 20-25 gavene må jeg ta til uka, så skal siste adventshelg nyytes, med gavelevering/julebesøk og den siste finishen før julaften. 

Det er jo bare jul en gang i året ;)

Skrevet

Enig. Jeg drar på sentret og kjøper alle gavene i løpet av noen timer. Pynter og vasker lille julaften og baker litt noen dager i forveien.

Kan forsåvidt forstå at det blir mye stress hvis man skal handle inn og lage mat til 30stk. Vi reiser jo bort på julaften.

Anonymous poster hash: c82da...b94
Skrevet

Nei, jeg stresser heller ikke. Jeg har lært å begynne tidlig med julegaver. Det er mange som ler av meg når jeg handler julegaver i august, men vi har stor familie på begge sider, så jeg gjør det for å nettopp unngå stress i desember. Huset skal ryddes og vaskes, men det bør jo uansett gjøres hele tiden. Vi har ingen regel om at vi MÅ bake syv slag, så vi baker pepperkaker og pynter pekkerkakehus med barna når det passer seg sånn. Det koser vi oss med. Det samme med juletre og pynting. Tidligere år har jeg hatt eksamen i desember og jobb etter det, så da har jeg stresset, men i år er det bare jobb, så da nyter jeg førjulstiden. :) 

Skrevet

Er så mange som klager over "alt" som skal være ferdig til jul e. At de egentlig ikke klarer å nyte førjulstiden.

Selv har jeg kjøpt gavene i november og begynnelsen av desember, gjør ikke noe annet enn å vaske huset som det skulle være vanlig helg og når vi handler mat handler vi bare masse ekstra.

Kjøpe juletre og pynte hus, det gjør vi utover desember.

Gjør folk så mye mer enn meg?

Anonymous poster hash: 0be24...63e

Neida. Eneste som er stress er å gå på et stappa kjøpesenter i desember... Og dte unngår jeg i høyest grad! 

Idag vasker vi hus og pynter tre. Julematen handles inn senere i desember. Gavene er kjøpt inn, for det meste

Anonymous poster hash: 5cb0c...853

Skrevet

Ikke stresset, men mildt irritert. Jeg liker enkel og rolig Jul som begynner den 23. og ender den 27., og misliker sterk den sosiale forventningen om å alltid gjør noe mer. Så langt har ikke poden kommentert at det ikke er pakkekalender men sjokoladekalender på deling, og at vi har mindre julepynt enn andre, at vi ikke har juleaktiviteter eller at jeg bare baker pepperkaker. Men han har kommentert at vi ikke har juletre enda, men bestevenninnen har 3 stykker i huset sitt... Butikker unngår jeg så godt jeg kan fra midten av november.

Jeg føler liksom at jeg ikke får muligheten til å glede meg til Jul, når hele julestemningen blir presset på meg 2 mndr i forveien. Adventstiden har for meg alltid vært en ventetid, nå opplever jeg det mer som en påtvunget utvidet juletid.

Anonymous poster hash: 3b9d1...f5b

Skrevet

Stresser ikke til jul. Er alltid ferdig med presangene i god tid. "storfamilien" (som egentlig er ganske liten) deler på baking og matlaging. Den som har arr sørger for et pent dekket bord og juletre.

Anonymous poster hash: 4a3f7...cfd
Skrevet

Ikke stresset, men mildt irritert. Jeg liker enkel og rolig Jul som begynner den 23. og ender den 27., og misliker sterk den sosiale forventningen om å alltid gjør noe mer. Så langt har ikke poden kommentert at det ikke er pakkekalender men sjokoladekalender på deling, og at vi har mindre julepynt enn andre, at vi ikke har juleaktiviteter eller at jeg bare baker pepperkaker. Men han har kommentert at vi ikke har juletre enda, men bestevenninnen har 3 stykker i huset sitt... Butikker unngår jeg så godt jeg kan fra midten av november.

Jeg føler liksom at jeg ikke får muligheten til å glede meg til Jul, når hele julestemningen blir presset på meg 2 mndr i forveien. Adventstiden har for meg alltid vært en ventetid, nå opplever jeg det mer som en påtvunget utvidet juletid.

Anonymous poster hash: 3b9d1...f5b

Ang juletre: de skal altså ikke settes opp før lillejulaften. Jeg får helt fnatt av at folk har de oppe hele desember måned.

Hahaha... Jupp. Jeg er et produkt av min barndoms tradisjoner. :P

Anonymous poster hash: b2522...372

Skrevet

Jeg begynner også tidlig med julegaver. Så innen desember kommer, så har jeg stort sett  bare igjen mine egne barn. Baking tar jeg også i slutten av november, først i desember. Pepperkakehus pyntes etter tradisjon første advent. Julepynten kommer sakte men sikkert fram i et rundvasket hus litt etter litt i desember. Desember er ventetid og spenning for meg og familien, så når jula er over, er den virkelig over. Orker ikke ha julepynt og tre til langt ut i januar, selv om min familie er vant til å ha det stående til 20.dag jul. Juletreet blir pyntet lille julaften, ikke før!

Så alt i alt er dette en koselig tid for oss, mangler bare julesnøen!

Anonymous poster hash: 10fce...567
Skrevet

Jeg stresser overhodet ikke, i alle fall ikke med tradisjonelle juleforberedelser. Jeg skynder meg derimot litt ekstra med jobb, ønsker å bli ferdig med mest mulig retting før jul. Deilig å slippe det i juledagene. 

Vask - litt grundig helgevask, det gjør jeg og mannen sammen i løpet av neste helg. Viktigst: Vaske badene skikkelig, kjøkkenet må få seg en liten shinings, ellers trengs ikke så mye. 

Rydding: Jo, det må gjøres, men der er det heldigvis begrenset å gripe tak i denne gangen, takket være at vi alle har vært flinkere til å holde huset noenlunde ryddig i det siste

Gaver: Sånn ca ferdig innkjøpt. Må sendes i posten, straks. Kanskje helst i løpet av mandag - onsdag. 

Julekortene: Mangler å skrive og sende dem, det rekker jeg!

Mat: Handles inn 23. des. tenker jeg. Ribba ligger forlengst i fryseren. 

Kaker: Har som mål å bake pepperkakehus og lage risboller. That's it. Resten kjøper jeg. 

Juletre: Hentes ned fra loftet og pyntes på kvelden lille julaften. 

Niks stress, bare litt ekstra...

Anonymous poster hash: ea7e6...0e5
Skrevet

Her er det ikke noe stress i jula. I år blir julevasken litt mindre omfattende, men vi tar det igjen på nyåret og skal uansett ikke ha gjester. :) Vi har gjort alt gradvis og tatt det pent og rolig, så vi er ferdig med alt i god tid. Har to pakker å pakke inn, og må kjlpe litt julebrus. Ellers er vi i mål. Treet kom opp i dag, og er akkurat så vakkert som et tre pyntet av en treåring kan være. ;) Julefreden har allerede senket seg hos oss. :)

Skrevet

Prøver og ikke stresse så mye på hjemmebane, er førskolelærer og det er nok på jobb i barnehage i desember. Vi har en 1-åring og en 2-åring så lite poeng å vaske gulv etc før lille julaften. Hadde planer om støvtørking og litt pynting i helgen, men kom ikke helt i mål, men det ordner seg! 

Har en 10-15 julekort igjen å skrive, men alle pakker er klare, må bare deles ut her og der. Tenker at det jeg ikke får gjort merker ingen, og jul blir det neste tirsdag uansett! 

Skrevet

Stresser egentlig ikke så mye. Julekort ble bestilt i oktober og julegaver startet jeg med i november. Gaver er sendt til de stedene det skal sendes.

Det som stresser meg i desember er alt som skjer. Flere julebord for både mannen og meg. Juleavslutninger både på skole, i barnehagen og på de forskjellige idrettene de holder på med.

Skrevet

Stresser egentlig ikke med jula, men vi har ei som er født 20 desember og en som er født 30 desember. Så vi skal klare å presse inn 2 barnebursdager og 1 familie selskap i tillegg til avslutninger osv i løpet av desember. Det kjenner jeg stresser meg litt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...