Gå til innhold

Hva betaler dere for en 6`er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp vite at det tydeligvis er normalt at foreldre betaler barna sine for gode karakterer på skolen.

Nå lurer jeg på om dette er noe som faktisk er normalt over hele landet!?

Trodde selv at en del av livsleksa var at man selv måtte jobbe hardt på skolen, for å få seg en god jobb når man blir voksen.

Men viser seg at det er det slik at foreldre heller betaler barna sine 500 kr + for hver karakter 6 de oppnår på prøver osv, for ellers får de ikke barna til å gjøre leksene sine osv.

Syns personlig det er totalt GALSKAP det jeg hører, men dette er tydeligvis normalen i kommunen der jeg vokste opp selv nå...

Anonymous poster hash: 9fa11...825
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri betalt penger for karakterer, men har feiret med kake et par ganger.

Anonymous poster hash: a52d0...9d7

Skrevet

Ingenting! Jeg belønner ikke normal oppførsel og ting som er en selvfølge. Jeg sier ikke at det er en selvfølge at barnet mitt får 6ere på skolen, men jeg forventer at det gjør så godt det kan, og at karakterene er resultatet av målrettet jobbing.

Anonymous poster hash: 6a26f...1b3

Skrevet

Huff nei, noe sånt hadde jeg ikke begitt meg ut på, det kan fort bli veldig urettferdig hvis man har flere barn. Alle har jo forskjellige forutsetninger, noen får 6'ere uten å jobbe for det, mens andre kan jobbe beinhardt og få 4.

Jeg synes det er bedre å f.eks. feire litt hvis et av barna jobber hardt med et fag og klarer å komme seg oppover, uavhengig av tall, enn å belønne en hvilken som helst tilfeldig 6'er.

Anonymous poster hash: 7c789...093
Skrevet

Gir ikke penger, hun er så stolt av seg selv når hun virkelig får det til.

Hun har lese og skrivevansker, men jaggu har hun dratt inn 6 i norsk fordypning muntlig og

Muntlig engelsk.

Hjertet mitt revner av stolthet, hun har slitt masse på den andre skolen.

Og hun er bare et stort smil! Nå bryr hun seg og vil ha gode karakterer.

Tidligere har hun vært likegyldig , fordi hun ikke har trodd på seg selv.

Skrevet

Man skal ikke lønnes for gode karakterer. Det er noe du skal jobbe for for din egen del. Tror det er viktig at barn får et "indre" belønningssystem, i form av glede/selvtilfredshet (ment positivt) når man jobber godt og får resultater. Det er ikke sånn at det alltid står folk ved siden av og heier på deg.

Jeg har alltid vært skoleflink, mine søsken også. Dersom vi skulle fått penger (500,-) for gode karakterer, 6-ere, ville foreldrene våre stått i gjeld til oss den dag i dag. Og hvorfor skulle det stoppet der? Vi har alle tre universitetsutdannelse med stort sett A-er på vitnemålet i alle fag, da skulle vel det også belønnes? Belønningen er i stedet jobber vi liker og inntekt som vi klarer oss fint på.

Anonymous poster hash: 91cf1...d13

Skrevet

Hun har lese og skrivevansker, men jaggu har hun dratt inn 6 i norsk fordypning muntlig og

Muntlig engelsk.

Elsker 'undertittelen' din:) Er det pippi langstrømpe eller husker jeg helt feil?

Skrevet

Har ikke store nok barn enda. Men selv fikk jeg 50 for 4, 100 for 5 og 200 for 6. Disse pengene fikk man utdelt til juleferie/sommerferie og ble brukt til julegaver eller spesielle opplevelser:-)

Anonymous poster hash: 78e1b...599

Skrevet

Muntlig engelsk.

Elsker 'undertittelen' din:) Er det pippi langstrømpe eller husker jeg helt feil?

Ja! Jeg falt for utsagnet for mange år siden :)
Skrevet

Huff nei, noe sånt hadde jeg ikke begitt meg ut på, det kan fort bli veldig urettferdig hvis man har flere barn. Alle har jo forskjellige forutsetninger, noen får 6'ere uten å jobbe for det, mens andre kan jobbe beinhardt og få 4.

Jeg synes det er bedre å f.eks. feire litt hvis et av barna jobber hardt med et fag og klarer å komme seg oppover, uavhengig av tall, enn å belønne en hvilken som helst tilfeldig 6'er.

Anonymous poster hash: 7c789...093

Helt enig! Hvis noe skal belønnes, så er det innsats, ikke resultat.

Anonymous poster hash: c0fea...e5b

Skrevet

Jeg synes det er bedre å f.eks. feire litt hvis et av barna jobber hardt med et fag og klarer å komme seg oppover, uavhengig av tall, enn å belønne en hvilken som helst tilfeldig 6'er.Anonymous poster hash: 7c789...093

Helt enig! Hvis noe skal belønnes, så er det innsats, ikke resultat.Anonymous poster hash: c0fea...e5b

Helt sant, tenk så frustrerende å prøve så godt du kan, men likevel ikke få det til.

Mine svigerforeldre gjorde det, min mann som har lese-skrivevansker fikk aldri penger, søsken fikk masse.

Jeg får lyst til å reise tilbake i tid ,og filleriste svigers. Men de visste ikke at han sleit, de trodde han ikke gadd.

Men men, det gikk nå greit ,ingen skade skjedd, godt at skolen og foreldre er litt mer oppegående nå.

Når det er sagt, så foreslo han å gi penger for karakterer..... Ble raskt stemt ned ,for å si det sånn.

Skrevet

Ingenting. Ikke alle barn er 6erbarn. On storesøster får en sekser er det null stress, mens lillebror strever for en firer. Det er egentlig han som fortjener noe for innsatsen, aldri om jeg hadde rangert dem med penger sånn.

Anonymous poster hash: b7fb3...c44

Skrevet

En god karakter ER belønningen. Å gi penger for det blir helt utrolig feil. Da lærer barna at de kun jobber for pengene. Men mestringsfølelsen, gleden og stoltheten mister sin verdi. Sånne holdninger håper jeg mine barn aldri får.

Skrevet

Jeg gir skryt. Betaler ikke noe for karakterer nei. Men de kommer til å miste ukepengene sine hvis de får dårlige karakterer fordi de ikke GIDDER å gjøre lekser. Får de det fordi de ikke har forstått et tema eller sliter med det, så er det selvfølgelig en annen sak.

Anonymous poster hash: 69483...9ef
Skrevet

Jeg har ikke barn i skolealder enda, men da jeg gikk på skolen var det en tante som ville gi meg 200 kr for hver 6-er jeg fikk. Jeg syntes opplegget var ganske flaut, og fortalte henne aldri hvilke karakterer jeg fikk, men hun stakk vel til meg en 200-lapp et par ganger når hun hadde fått nyss om en god karakter. Det hadde blitt dyrt for henne, for jeg hadde nesten bare 6-ere på vitnemålet...

Kommer ikke til å belønne karakterer med penger nei, men jeg er for å feire at det har gått bra på en viktig eksamen. F eks med kake eller en liten overraskelse.

Anonymous poster hash: ce089...a75
Skrevet

Synes det er en uting å betale barn for prestasjoner. Man bør forsøke å lære barna at motivasjonen skal komme innenfra, de skal ikke trenge belønning for alt de gjør. 

Anonymous poster hash: f5a97...4c6
Gjest Gullguttene
Skrevet

Mine barn går bare i barnehagen, så her har det ikke vært et tema. Vi har ikke snakket om det, men ser ikke for meg å betale mine barn den dagen de får gode karakterer.

Men jeg er en av de som fikk betalt for gode karakterer. Fikk ikke så mange seksere. Men hendte jeg dro inn noen i matematikk og norsk muntlig. I andre fag var det stort sett fire eller fem. Fikk det blandt annet på mattetentamen første året på vgs og en på tverrfaglig eksamen andre året. Matematikken kom av seg selv, men den tverrfaglige jobbet jeg for. Men jeg gikk yrkesfag så det var ikke alltid like vanskelig å gjøre det bra. Mine foreldre var veldig opptatt av at man skulle gjøre det bra på skolen, men de var aldri noe flinke til å følge meg opp med lekser og lesing da jeg var yngre. Og det er ikke fordi de manglet evner. De er veldig stolte av at jeg er den eneste i familien vår som har universitetsutdannelse.

Skrevet

jeg har høyere utdanning kommende ut av ørene. jeg fikk aldri belønning verken for Sg, 6' ere, eller laudabiliser.

hadde aldri fallt meg inn å gi penger for gode karakterer. min er på barneskolen, de er flinke på skolen og de får skryt fra sine forekdre.

Anonymous poster hash: 6bb29...9ba

Skrevet

Her kommer jeg aldri til å belønne karakterer med penger! Jeg kan belønne innsatsen da det faktisk er noe alle barna mine vil kunne stille likt på. Men ikke med penger, heller da at barnet får velge noe kjekt å gjøre, spise eller lignende. Å belønne karakterer med penger synes jeg er forkastelig og blodig urettferdig. Vi er 4 søsken og om vi la ned samme innsatsen ville vi ikke fått like karakterer, noe mer ødeleggende for selvfølelse og motivasjonen enn å se sine søsken få penger for noe man har jobbet like hardt med, ja det kan ikke være mye? Veldig glad for at mine foreldrene mine var oppegående nok til å skjønne det. Jeg fikk alltid gode karakterer uten å måtte jobbe noe særlig, søsteren min sleit rompa av seg og endte opp med 3 og 4... Her fikk vi skryt for innsatsen og at vi gjorde så godt vi kunne. Jeg var mer enn fornøyd med min egen tilfredsstillelse og glede over en 5 og 6 :)

Skrevet

En god middag ute på restaurant

Anonymous poster hash: 74755...e4e
Skrevet

Jeg fikk en 50-lapp for hver M på heldagsprøver da jeg gikk på ungdomsskolen. Dette var jo i den tid vi hadde S'er og M'er, og ikke tallkarakterer. Var jo 3 prøver til jul og 3 til påske eller på vårparten, så var jo ikke snakk om å ruinere mamma ;)

Skrevet

Dattera mi fikk nettopp en 6'er på engelsk tentamen. Hun fikk en iskaffe fra Mac'ern som belønning ;)

Anonymous poster hash: aeb6e...8fa

Skrevet

Jeg fikk aldri penger for gode karakterer, men min far (som jeg bodde hos fra 4 klasse og oppover) kunne ikke bry seg mindre ang meg eller skolearbeidet mitt. Jeg fikk gjennomsnittlige karakterer, men hadde han  brydd seg mer (og da mener jeg ikke å betale pr karakter, men virkelig stilt opp) så kunne karakterene ha vært mye bedre...da jeg pga mobbing i barneskolen (byttet etter 3 klasse, ble bedre da) hadde laber assosiasjon til skole og forbandt det bare med negative opplevelser, så jeg gav ikke mitt beste i lekser eller innsats på skolen... Men gikk ikke altfor ille, jeg fikk da 6 i muntlig eksamen på ungdomsskolen og det var helt og holdent takket være meg..

Anonymous poster hash: 4482a...ef7
Skrevet

Vi ga nettopp 250 Kr til vårt barn for 2+ i norsk tentamen til jul...

Vel, som dere sikkert forstår har vi et barn som SLITER. Da føler vi for å premiere, han følte han kom til å få 4, og ble kjempeskuffet.. Vi premierte ham for innsatsen og fordi han sto.

Anonymous poster hash: 5eb14...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...