sug lut Skrevet 15. desember 2013 #26 Skrevet 15. desember 2013 mørk/rødhåret, ja selvsagt. farget rødt hår - æhm, det er altså småunger vi snakker om.
Gjest lykkeliggift Skrevet 15. desember 2013 #27 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har sett, har til og med vært lucia selv da jeg var 10. Og jeg har Æ alt annet enn blondt hår og lys hud. Jeg har ravnsort går og er brun i huden.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #28 Skrevet 15. desember 2013 I vår barnehage trekker de blant jentene i førskolegruppa hvem som får være luica og i år var det en jente med mørkt år, i tillegg trekker de en av guttene i førskolegruppa som får være stjernegutt og det var en gutt med mørkt blondt hår. Begge to får gå først i toget, jente med lyskrone, gutten med stjernegutthatt. Anonymous poster hash: 78148...fe8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #29 Skrevet 15. desember 2013 I vår barnehage så var lucia blond iår, noe som ikke gjorde noe siden det var bestemt ved loddtrekning og ikke en missekonkurranse. Tror heldigvis at barnehager har gått over til flere og flere nøytrale måter å velge Lucia på som ikke har noe med de stakkars ungenes utseende å gjøre. Men hi har sikkert dårlige erfaringer fra barndommen? Virker jo som Lucia før ble valgt basert på utseende og den tanken lever kanskje i noen barnehager enda? Hvis det er slik i din barnehage/barneskole, ta det opp på foreldremøte. Eller send inn til FAU at du antar det er sånn. I vår barnehage så sendte Luciakomiteen ut et skriv om at Lucia/stjernegutten blir trukket ved lodd. Noe som jeg syntes var helt genialt, får da vet foreldrene at alle hadde en lik tjans og det ikke var noe tull om at de ansatte valgte basert på utseende/den de liker best... Anonymous poster hash: eee29...c61
Musemorbr / Skrevet 15. desember 2013 #30 Skrevet 15. desember 2013 Her var det en blond, blåøyd og veldig vakker Lucia. Om hun var tilfeldig utvalgt vet jeg ikke. Alle jentene er faktisk blonde her. Noen spesielt utvalgt gutt var det ikke. Det er uansett barnehageunger og alle var strålende glade. Da er det egentlig ikke så nøye med detaljene.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #31 Skrevet 15. desember 2013 Hehe - jeg husker faktisk ikke hvem som var lucia i barnehagen vår i år. Jeg hadde bare blikket for mitt eget barn - knis! MEN her er det loddtrekning blant førskolejentene hvert år. I år var sjansen for en lys jente stor ettersom 3 av 4 jenter er lyse i den aldersgruppa i bhg i år. Anonymous poster hash: c0cbd...7cc
Kanutten83 Skrevet 15. desember 2013 #32 Skrevet 15. desember 2013 I barnehagen her er det loddtrekning blant førskolejentene. I år var det ei blond jente, i fjor var det mørk utenlandsk ei (husker ikke landet). Denne måten å velge Lucia på synes jeg er rettferdig. Og Hi, når du ser ei lyshåret Lucia så kan det faktisk være at hun har trukket rett lapp vet du, eller mener du at det riktigste er å nekte lyshårede jenter å være Lucia? Skjerp deg! Slik du legger frem innlegget ditt ønsker du å diskriminere lyshårede barn, og du er dermed ikke noe bedre enn de som diskriminerer mørke barn! Ofte er det også slik at selv ved loddtrekning vil det bli ei lyshåret Lucia fordi det mange steder i landet er fremdeles slik at det er en overvekt av lyhårede barn. Det fordi vi etnisk norske fremdeles er i overtall og etnisk norske barn er veldig ofte lyshårede frem til skolealder.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #33 Skrevet 15. desember 2013 Jenta i barnehagen var mørk både i hud og hår. Anonymous poster hash: 0ce46...bb0
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #34 Skrevet 15. desember 2013 Det normale nå er vel at Lucia velges ved loddtrekning. Tror ikke det er mange steder de velger etter utseende lenger. Anonymous poster hash: b9de8...297
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #35 Skrevet 15. desember 2013 I år var min datter Lucia, og hun har langt, mørkebrunt hår Anonymous poster hash: d3ab7...6b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #36 Skrevet 15. desember 2013 Ja ofta, i Sverige Anonymous poster hash: 2b65b...081
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #37 Skrevet 15. desember 2013 Nå blir det vel sånn at de blonde diskrimineres, fordi det BARE er mørkhårede som skal gå.... Men, den veien er jo diskriminering greit..... Anonymous poster hash: c7a1b...213
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #38 Skrevet 15. desember 2013 jenta mi fikk gå først i lucia toget i år, hun har brunt hår og er relativt mørk i håret. det car liddtrekning. Anonymous poster hash: 7ba49...4d9
Cat_Woman Skrevet 15. desember 2013 #39 Skrevet 15. desember 2013 Ja, det har jeg sett flere ganger. Har også sett mange blonde Luciaer. Det er vel også en viss overvekt av blonde barn her i landet, så ikke så unaturlig at de er overrepresentert på Lucia-fronten også. Enig i at det er feil å velge Lucia på bakgrunn av hårfarge, men jeg tror ikke det er realiteten de fleste steder.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #40 Skrevet 15. desember 2013 Jenta mi var lucia og hun er mørk i håret. Ikke kjempemørk, men absolutt ikke lys. De var to jenter som var skolestartere, så de var ikke mange å velge mellom. En jente går først i toget med krone og lys, etterpå går jenter og gutter annenhvert om. E nesten like mange skolestartere. Det året var det som sagt bare to jenter, den andre jenta torde ikke gå først så da ble det jenta mi. Hun som aldri tørr å skille seg ut, være i front eller noe. Anonymous poster hash: 3ed3e...b50
Fomle84 Skrevet 15. desember 2013 #41 Skrevet 15. desember 2013 Dumt å lese at folk faktisk blir kvalm av lyse luciaer det er barn man snakker om... I år ble min frøken Lucia og hun er faktisk veldig lyshåret. Må legge til at alle i førskolegruppa av de som ville, fikk være med i loddtrekningen, til og med guttene. Så helt tilfeldig hvem som ble trukket ut. Veldig glad for at barnehagen var så åpen om hvordan de valgte å gjøre det. Og det betydde utrolig mye for jenta mi som er en av de yngste i gruppa..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #42 Skrevet 15. desember 2013 Nå blir det vel sånn at de blonde diskrimineres, fordi det BARE er mørkhårede som skal gå.... Men, den veien er jo diskriminering greit..... Anonymous poster hash: c7a1b...213 Dette har jeg vært borti også, men da er det ingen som blir kvalme!! Sykt!! Anonymous poster hash: 58ebc...b7e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #43 Skrevet 15. desember 2013 I år var det ei med nesten hvit hår, i fjor var det ei med mørke brunt. De trekker mellom de av skolestarterne som ønsker det, gutter og jenter. Hadde jo blitt feil at de lyse ikke skulle kunne bli lucia fordi det før var slik at man ofte kun valgte ut blonde. Anonymous poster hash: 5e674...77f
Fjerdemann på vei Skrevet 15. desember 2013 #44 Skrevet 15. desember 2013 Her blir det også trukket, blandt den eldste gruppa i barnehagen. Det blir trukket en luciajente og en luciagutt/stjernegutt. Så her har de alle farger på håret og huden. (Men ikke samtidig da )
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #45 Skrevet 15. desember 2013 I barnehagen her, så får alle som går siste året i barnhagen være Lucia, så i år så var det 3 Lucia jenter og 3 stjernegutter. Synes det er en veldig fin ordning, da alle får vært lucia eller stjernegutt. Anonymous poster hash: 99a61...9c0
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #46 Skrevet 15. desember 2013 Har faktisk aldri en Lucia med rødt FARGET hår, men det er kanskje bare bra. Anonymous poster hash: cef09...4d9
Superdolly Skrevet 15. desember 2013 #47 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Hos oss var det loddtrekning mellom de eldste jentene, de som skal begynne på skolen til høsten. Da har alle lik sjanse. Jeg har sett små Lucia'er med både svart, brunt, rødt og blondt hår opp gjennom årene. Før du begynner å bli kvalm og gå til krig om dette, så anbefaler jeg at du stiller et enkelt spørsmål, gjerne sagt på en høflig måte. Hvordan velger dere ut hvem som skal være Lucia. Endret 15. desember 2013 av Superdolly
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #48 Skrevet 15. desember 2013 Ja. Årets Lucia i barnehagen hadde langt, mørkebrunt hår. Anonymous poster hash: ab1f0...714
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #49 Skrevet 15. desember 2013 -det har jeg fortsatt til gode !! Synes det er helt utrolig at som oftest den jenta med det lengste blonde håret blir valgt! Hadde jeg hatt jente selv (hadde hun sikkert hatt brunt hår) hadde jeg blitt kjempeoppgitt over at det fortsatt i 2013 velges blonde jenter...... Blir kvalm og irritert hver gang jeg ser en lyshåret lucia Anonymous poster hash: 8562b...41b Blir trist langt inn i hjerteroten over at det finnes voksne mennesker som tenker slik. Utsagnet om at du blir kvalm når du ser en lys Lucia sier så utrolig mye om deg som person, og ingenting av det er positivt. Skal man følge din tankegang så skulle vi utelatt alle lyshårede barn, og bare hatt brune/rødehårede luciar. Hvor skal dette ende? Når skal vi faktisk innse at den omvendte rasismen som både HI og mange andre bedriver ikke er greit? Anonymous poster hash: a9915...78f
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. desember 2013 #50 Skrevet 15. desember 2013 Når jeg gikk på skolen var det veldig fokus på dette med det lyse håret, husker jeg I år var det en jente med mørkt hår som var Lucia. De velger de eldste barna fra hver avdeling som blir Lucia'er i toget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå