Gå til innhold

Har noen spm, tilkallingsvikar og sykemelding..?

Anbefalte innlegg

Jeg er da gravid i 5 mnd og tilkallingsvikar på sykehjem, to forskjellige i samme by. 

Har jobbet på begge sykehjemmene siden september, og før det bodde jeg et annet sted ( bygd) og jobbet på sykehjem der en periode. Nå kjenner jeg graviditeten godt på kroppen, men skal jobbe så mye jeg greier for å opparbeide mest mulig rettigheter til sv.skapspenger, søknaden skal sendes inn i neste mnd og sånn som jeg oppfatter det skal nav ha så og så mange lønnslipper og ta utg.punkt i de tre beste lønnslippene. Har fått to lønninger fra denne kommunen og de har vært på ca 18 000 kr og 24 000 kr netto, regner med januar lønna også blir god. Skal jobbe i julen også, så blir noen tillegg.  MEN nå lurer jeg på om det går an å sykemelde seg overhodet iløpet av svangerskapet, siden jeg tar oppdrag på tilkalling? Utover de vaktene jeg setter meg opp på, får og potensielt ikke kan jobbe? Har jeg noen rettigheter siden lønna har vært så varierende og jeg er vikar? Håper jeg greier å jobbe mest mulig, men tør ikke påstå at jeg greier løpe rundt på jobben 6 dager i uka når jeg blir større og bekkenet blir enda verre... 

Anonymous poster hash: b6a70...5cb

Fortsetter under...

Trodde NAV regnet et gjenomsnitt av lønnen din som sykepenger grunnlag ?? Eller tar jeg helt feil her nå ?

Jeg jobbet og som vikar på et sykehjem da jeg var gravid med min første. Å jeg mener at når jeg ble sykemeldt så fikk jeg et gjennomsnitt.. Dette var i 07/08

Annonse

For å ha rett på sykepenger må du har vært i jobb i minst 4 uker og er du tilkallingshjelp må det ikke gå mer enn 4 uker mellom vaktene ellers regnes du som å være ute av jobb. Du skal ikke sende inn lønnsslipper hverken i forhold til sykepenger eller foreldrepenger, din arbeidsgiver skal sende inn et inntektsopplysningsskjema som sier hva din inntekt er. Har man variabel inntekt skal et lengre tidsrom enn 4 uker legges til grunn, det er da vanlig å regne snitt over siste 3,6 eller 9 mnd. Det er arbeidsgiveren din som gjør dette og sender inn informasjon om dette til nav...  

Du vil ikke kunne de 3 beste mnd, det finnes en regel som sier at de som går på dagpenger når permisjonen starter kan få bruke snittet av de 6 beste mnd av de siste 10 som grunnlag - men dette gjelder altså KUN de som mottar dagpenger.. For alle andre er det inntekten du har når du blir syk/starter permisjonen evt. et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd som gjelder og summen de kommer fram til skal best mulig representere den inntekten du taper ved å bli syk/gå ut i permisjon... 

Anonymous poster hash: 0f5ef...f96

Ved en evt sykemelding får du betalt for de vaktene du er satt opp på i arbeidsgiverperioden. Ved sykemelding utover arbeidsgiverperioden får du sykepenger fra NAV, de beregner et gjennomsnitt av de 3 (?) siste månedene.

Anonymous poster hash: 527a1...d07

Annonse

Jeg er tilkallingsvikar og var sykemelt i år. De første 16 dagene(? arbeidsgiverperioden) fikk jeg for de oppsatte vaktene.

Deretter tok nav over og jeg fikk et gjennomsnitt fra de 3 siste mnd. Jeg fikk kranglet meg til at de skulle ta gjennomsnitt fra de siste 12 mnd fordi jeg hadde et voldsomt sprik i lønningene mine (fra 3000 - 22 000) .

Anonymous poster hash: ef9bd...111

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...