Gå til innhold

Noen som har gode forslag til......

BKH

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 7 mnd er en av de som av og til trenger lit underholdning til maten :P Så jeg lurer på om noen kan komme med noen gode forslag til barneserier som jeg kan sette på til henne av og til? Hun er veldig glad i Drømmehagen, så gjerne serier med fargerike figurer, musikk o.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde prøvd å unngått det. Hvis du først venner de til å spise med underholdning, kan det bli vrient å avvenne. Vi brukte en leke på bordet som spilte musikk en periode. Den gikk han lissom lei senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg er klar over det, prøver selfølgelig uten først, men hun er ekstremt aktiv nå, så hun har liksom ikke "tid" til å spise, så da må jeg rett og slett ha noe som er interessant nok til å få henne til å spise, ellers nektet hun plent :/ Jeg vil jo bare at hun skal få i seg nok mat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde startet med tv til måltidene til en 7 mnd gammel baby altså. Spør som Kenga, sikker på at hun ikke får i seg nok mat om du underholder henne? :)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hun går ikke så mye opp i vekt, men hun er ikke så liten fra før, 70 cm og 8300 g, så de er ikke så bekymret på helsestasjonen akkurat ;p Men eg ser at hun ikke har "tid" til å sitte stille og spise enkelte ganger, så da er det greit med litt underholdning :) Men det at hun er blitt mer aktiv er nok med på å begrense vektoppgangen også, og ikke minst tenner :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, hun går ikke så mye opp i vekt, men hun er ikke så liten fra før, 70 cm og 8300 g, så de er ikke så bekymret på helsestasjonen akkurat ;p Men eg ser at hun ikke har "tid" til å sitte stille og spise enkelte ganger, så da er det greit med litt underholdning :) Men det at hun er blitt mer aktiv er nok med på å begrense vektoppgangen også, og ikke minst tenner :/

Barn er jo som oss voksne da. Til noen måltider spiser vi lite, til andre måltider spiser vi mye. Noen dager er vi mer sultne enn andre og vice versa. Slik er min baby på 7,5 mnd hvert fall, om han f eks bare drikker 50-60 ml mme kl 14 så spiser han alltid mye bedre til neste måltid kl 16:30. Tenker som deg, at han har litt å ta av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun går tilstrekkelig opp i vekt, er aktiv, blid og fornøyd hadde jeg ikke stresset med det. Spis sammen med henne og gjør det koslig. Appetitten deres går i rykk og napp... og er noe ordentlig galt hvis de sulter når de får tilbud om mat

Endret av Kenga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de andre her; hadde ikke benyttet tv som underholdning. 

Har også ei som ikke er så interessert i mat, men da lar jeg henne heller få en kaviartube, en skje ol istendfor. Hender også jeg snakker med henne om katten som ofte svinser rundt beina våre eller synger en sang. En annen ting jeg altid gjør er at jeg spiser sammen med henne. Har stor tro på at det gir gode vaner. 

Men hvis du foretrekker tv, så er det din sak da er det mye farger og musikk i Dora eller du kan finne teletubbies på youtube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Jeg vil bare presisere at jeg ikke setter jenta mi forran tv hver gang hun skal spise, men at det er enkelte kvelder der hun bare spiser seg sånn halvmett, før fokuset faller på alt annet enn det å spise og sitte i stolen sin er ikke aktuelt. DA hadde det vert greit med noe som kunne underholdt henne litt slik at hun spiste seg helt mett, slik at både hun og jeg får en best mulig natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV var det som skulle til med vår eldste. Ho var rett nok eldre, men frå 15 mnd og ei stund framover vart måltida ete til disney channel. Då først gjekk det bra med brødskiver. No et ho vrd bordet att, i alle fall når det er mor som er sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Jeg vil bare presisere at jeg ikke setter jenta mi forran tv hver gang hun skal spise, men at det er enkelte kvelder der hun bare spiser seg sånn halvmett, før fokuset faller på alt annet enn det å spise og sitte i stolen sin er ikke aktuelt. DA hadde det vert greit med noe som kunne underholdt henne litt slik at hun spiste seg helt mett, slik at både hun og jeg får en best mulig natt :)

Hvordan kan du vite at hun ikke faktisk er mett? DA mister man hvertfall interessen for maten. Ikke bruk tv til en 7 mnd gammel baby og hvertfall ikke drømmehagen. Uff..

Anonymous poster hash: af7bc...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du vite at hun ikke faktisk er mett? DA mister man hvertfall interessen for maten. Ikke bruk tv til en 7 mnd gammel baby og hvertfall ikke drømmehagen. Uff..

Anonymous poster hash: af7bc...c3a

Nå har nok denne tråden sporet litt av, men okey. Jenta mi har alltid vært glad i mat, og hun har også vært ganske forsiktig av seg. For ca. en måned siden endret dette seg, fra å være forsiktig, ble hun veldig nyskjerrig, skal helst bort i "alt" (normalt for alderen, vet det :)) Da kom også dette med at hun er vanskligere å få i mat, hun spiser til hun ikke er direkte sulten lenger, da faller fokuset på andre ting, så er hun sulten igjen etter kort tid, dette gjentar seg ofte, derfor ANTAR jeg at hun ikke spiser seg mett!  Hun har også fra hun var 3 mnd sovet fra 18.30 til 07.00, nå kan hun våkne midt på natten og vil ha mat, derfor ANTAR jeg også at hun ikke har spist seg helt mett (vet at dette er noe som også kan endre seg, og ikke trenger å ha direkte sammmenheng). Jeg ser at hun synes det er kjekt med sterke farger og musikk på TV (hun smiler og ler), derfor startet jeg denne tråden for å få noen tips til barneprogrammer som jeg kan sette på AV OG TIL for å få fokuset på en plass lenge nok til at hun spiser seg mett, hun gir beskjed når hun ikke vil ha mer da også. Dette er snakk om 10 minutter et par kvelder i uken, ikke til hvert måltid hver dag! 

Jeg er klar over at mange er uenig i dette, det er selvfølgelig helt greit, men jeg ber om at dere forstår at det som er skrevet her bare er en brøkdel av den faktske situasjonen, og når jeg tyr til dette så har jeg prøvd alt annet jeg kommer på! Jeg forstår at en slik tråd på et forum åpner for en del kritikk, men jeg håper dere forstår at jeg vil henne det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke flesteparten mente det som kritikk av deg altså, men heller tenkte at de ville råde deg til å gjøre noe annet... vi har alle gjort noen mindre gode vurderinger i tiden som mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...