Gå til innhold

Ok jenter, her kommer min fødehistorie =)

Anbefalte innlegg

Mandag 09.12 hadde jeg blitt lovt igangsettelse på sykehuset pga store bekkenplager. jeg var 1 uke over menstermin. Men da jeg møtte opp der kl 08.30 samme dag ble jeg skuffet og sendt hjem igjen fordi det var fullt på føden. Har aldri vært så skuffet i mitt liv tror jeg. Hadde ordnet med barnevakt til de 3 andre og alt var klappet og klart.

Tirsdag 10.12 fikk jeg komme inn kl 08 på morgenen. På venterommet var det flere som skulle få induksjon og jeg var livredd for at vi skulle bli sendt hjem igjen ettersom det nok en gang var opptatt på alle fødestuene. (de holdt på å pusse opp 2 fødestuer, dermed var det bare 3 stuer i bruk.)

JEg fikk tildelt et rom, og lå på registrering. noen kynnere ble fanget opp, men de kjente ikke jeg. Hadde myk livmorhals og 1-2 cm åpning, men den var fortsatt langt bak og litt lang så scoret 3 på bishop. Fikk satt inn første modningspille kl 10.00.

Tiden gikk og jeg kjente ingenting. etter en time fikk jeg lov til å opp å gå litt, så vi vaklet oss en tur ut av sykehuset på krykker i håp om at det skulle få fart på sakene. tilbake igjen kl 11.00 helt utslått måtte jeg bare legge meg i senga.

klokken 13, sendte jeg mannen hjem til min far så han fikk sovet litt. Det var nemlig bare min seng og en pinnestol å sitte på for far. (ikke serlig behagelig å sitte å en hel dag.)

Kl 14 fikk jeg pille nummer 2, ettersom det ikke hadde modnet stort der nede av den første pilla. måtte igjen ligge en time med ctg. den plukket ikke opp noen tak, men baby hadde det bra. Jeg lå bare i senga resten av dagen pga bekkenet, men følte noen av JM maste litt på at jeg måtte røre på meg så det skulle gå litt raskere. men med mine smerter klarte jeg ikke det. var opp for å spise middag da.

Kl 18, skulle jeg egentlig få pille nummer 3. det hadde ikke skjedd store ting der nede enda heller men ctg plukket opp en del rier (som jeg ikke kjente noe av) så JM mente vi skulle vente å se litt om kanskje disse kynnerene gjorde litt mon. Hadde nå fått en ny JM som var så snill og god. vi fikk god kjemi og tullet og spøkte en del. hun var rett og slett et friskt pust. =)

kl 20 begynnte jeg å kjenne takene som en svak murring. det var overhodet ikke vondt og jeg trengte ikke konsentrere meg om å puste meg gjennom dem, bare kjente at noe var på gang. så JM mente at vi ikke skulle sette noen ny tablett siden jeg har hatt 3 styrtfødsler tidligere. Jeg og mannen som nå hadde fått en seng la oss til å se på tv og slappe av. mannen sovnet i 22 tiden og jeg lå å leste fødehistorier på babyverden.

bestemte meg for å legge meg til å sove da klokken nærmet seg 23. og akkurat i det jeg la fra meg mobilen på bordet kjente jeg et hardt knepp i underlivet og et kraftig dunk. Da gikk vannet. Ringte på og JM kom inn og sjekket, joda, vannet var godt og det så fint ut. klokken var da 23.08. Så startet RIENE med store bokstaver og hegle på. Dæven de var vonde. Sjokk til kroppen for å si det sånn. Jeg ble hastet til en fødestue og opp i fødeseng som var så ukomfortabel som man kan få det. Jeg klarte ikke å snakke med JM, eller studenten som skulle ta i mot, men husker jeg sa mellom 2 rier at jeg hørte hva de sa, jeg bare orket ikke prate. pustet og pustet meg gjennom rie for rie. (hørte de skrøt av at jeg var så rolig og flink til å puste) :)

Stakkars mannen han hadde jeg helt glemt der inne. men han satt ved min side.

Så begynnte kroppen og presse litt og jeg husker jeg snakket til meg selv og sa at jeg måtte holde ut litt til, for snart var det over.

"nå presser du jo" sier JM. No shit sherlock... EN stor pressrie, den var sååååå lang. så kom først hodet og plopp... resten av kroppen på lille jenta vår.

fødselen varte i hele 28 minutter. 23.33 var jeg ferdig. Det var veldig vondt, men raskt overstått heldigvis. Jenta var 3440 g og 50 cm. Og takk og pris fikk jeg ingen rifter eller måtte sy noen sting. (studenten som sjekket var meget nøye da hun tittet etter rifter... litt for nøye etter min mening)

Så da takker jeg for meg her inne! Lykke til alle som går å venter på det store som skal skje! =) JEg har fått oppleve dette for aller siste gang:) Nå koser vi oss hjemme og prøver å finne familiedynamikken på nytt igjen!

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...