Gå til innhold

Lærer og mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på en ungdomsskole i snart tre år, og har i løpet av den tiden ikke sett/hørt om/fått beskjed om mobbing. Selvfølgelig har det vært krangling, utestenging, erting og så videre, dette har vi jobbet systematisk for å bli kvitt.

Men jeg leser mye om mobbing, senest mobberen som sto frem i VG, og da tenker jeg at dette sikkert foregår hos oss også, men at jeg ikke ser det... Når jeg har tilsyn går jeg alltid rundt i skolegården, oppsøker doene og gangene der jeg vet det er lett å snike seg bort, og jeg forsøker å prate med de elevene som er litt utenfor. Føler ofte at vi lærere blir beskyldt for å ikke gjøre noe, og er så redd for at noen elever skal føle at jeg står og ser på noe, som jeg ikke oppfatter er mobbing.

Leverer stadig ut mobbeundersøkelser, har elevsamtaler hvor dette er tema, og bruker mye tid på dette i klassen.

Er det mer jeg burde gjøre? Er jeg naiv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med elevene når dere har elevsamtaler og spør om de ser noen som de er bekymret for, som faller utenfor klassen. De er ærlige og de ser mer enn vi ser. 

Skrevet

Jeg er sosiallærer, ansatt av kommunen (er barnevernsped.), ved en skole. Jeg får 1 uke sammenhengene i hver klasse 1-2 ganger i året (minimum 1 gang, 2 eller flere ved behov) og kjører empowerment-teate i klassene. Det forebygger mobbing, det hjelper på ekskludering / utestenging og mobbing.

Skolemiljøet har blitt mye bedre etter at jeg begynte med det. Rektor og lærere påsto at det ikke var et mobbeproblem, men mye skjer i det skjulte og mange elever opplever utestegning og utfrysning selv om de ikke direkte blir eller opplever det som mobbing.

Anonymous poster hash: e3a36...0fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...