Gå til innhold

Er dette normalt, eller veldig uvanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min er ikke gift. Vi skal ha barn sammen til sommeren, og da får jo barnet kjæresten min sitt etternavn. Men, jeg vil gjerne bytte til han sitt etternavn allerede jeg også da når vi får barn sammen, for å på en måte høre til jeg også om dere skjønner? :)

Men er det vanlig at man gjør det uten at man er gift/gifter seg? Jeg vet vi ikke kommer til å gifte oss de første årene, men vil jo ha det samme etternavnet som han og barnet mitt :)

Anonymous poster hash: d1898...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde lyst til å gjøre det samme. Vi er enige om å gifte oss, men må spare penger først. Dessverre har samboeren min et navn som bare 35 stk heter, så det er ikke bare å bytte, må søke hele slekta om tillatelse. Derfor fant vi ut at det var like greit å vente til vi gifter oss.

Kjenner uansett fler som har gjort det sånn, av den grunnen du nevner.

Anonymous poster hash: 03119...f8b

Skrevet

Jeg er såpass gammeldags at mannens etternavn er noe man tar kun etter å ha giftet seg.

Å bare bytte utenom er for meg å ta en enkel snarvei.

Så her i huset hadde jeg og eldste forskjellig etternavn noen mnd, men det var helt greit siden jeg viste det bare var midlertidig.

Skrevet

Jeg hadde lyst til å gjøre det samme. Vi er enige om å gifte oss, men må spare penger først. Dessverre har samboeren min et navn som bare 35 stk heter, så det er ikke bare å bytte, må søke hele slekta om tillatelse. Derfor fant vi ut at det var like greit å vente til vi gifter oss.

Kjenner uansett fler som har gjort det sånn, av den grunnen du nevner. Anonymous poster hash: 03119...f8b

Ja, jeg ser den! Jeg har ikke noe særlig kontakt med familien min heller, så føler liksom at jeg hører mye mer til familien hans nå. Hadde vi ikke fått barn enda hadde jeg ventet til vi hadde giftet oss, men ettersom vi får barn nå så vil jeg veldig gjerne :) Så bra at det er flere som gjør det! Kanskje jeg skal gjøre det da.

Skrevet

Jeg er såpass gammeldags at mannens etternavn er noe man tar kun etter å ha giftet seg.

Å bare bytte utenom er for meg å ta en enkel snarvei.

Så her i huset hadde jeg og eldste forskjellig etternavn noen mnd, men det var helt greit siden jeg viste det bare var midlertidig.

Det forstår jeg :) Jeg også tenker at det er noe man gjør når man gifter seg. Men siden vi nå får barn før vi gifter oss, og vi ikke kommer til å gifte oss på flere år, så vil jeg gjerne gjøre det nå til barnet kommer :)

Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge at barnet får samboeren din sitt etternavn?

Anonymous poster hash: ee770...6be

Skrevet

Lurer jeg også på.

Kan ikke du og barnet ha samme etternavn og så skifter han når dere gifter dere?

Anonymous poster hash: 6348c...78b

Skrevet

Det er ikke en selvfølge, vi har snakket om det. Og begge er enige i at barnet skal få hans etternavn, da det er så unikt, og vi føler det er mest naturlig :)

Hi

Skrevet

Lurer jeg også på.

Kan ikke du og barnet ha samme etternavn og så skifter han når dere gifter dere?

Anonymous poster hash: 6348c...78b

Vi kunne gjort det sånn også ja, men for det første synes vi begge det var mest naturlig og passet best at barnet fikk hans navn(det er et veldig unikt navn), og for det andre vil jeg også ha hans etternavn- og ikke omvendt :)

Hi

Skrevet

Jeg kjenner et par som har samme etternavn men som ikke er gift, men vet ikke helt om det er vanlig eller normalt? Om det er såpass unormalt at folk ville reagert. Jeg ville ikke reagert noe i hvertfall :)

Skrevet

Jeg er nok også litt gammeldags av meg der, og ville ventet til vi var gift før jeg tok hans navn ( eventuelt begges navn)

:)

Skrevet

Syns det bare virker dumt... Ungen kan ha deres begges navn og...

Syns det blir som at det skal se ut som dere er gift, men så er dere ikke det....

Anonymous poster hash: 8dfd4...732

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

Siden du sier at dere ikke skal gifte dere på flere år?

Hvis dette er et forhold som har vart i kort tid, så er det veldig dumt å endre ditt etternavn.

Vent til dere er gifte du. Tross alt da du offisielt tilhører famiilen.

Anonymous poster hash: ae93a...90e
Skrevet

Kjenner uansett fler som har gjort det sånn, av den grunnen du nevner. Anonymous poster hash: 03119...f8b

Ja, jeg ser den! Jeg har ikke noe særlig kontakt med familien min heller, så føler liksom at jeg hører mye mer til familien hans nå. Hadde vi ikke fått barn enda hadde jeg ventet til vi hadde giftet oss, men ettersom vi får barn nå så vil jeg veldig gjerne :) Så bra at det er flere som gjør det! Kanskje jeg skal gjøre det da.

Det gjorde jeg. Min mann sitt navn er også veldig sjeldent, men måtte ikke søke annet enn ved helt vanlig navneendringsskjema.

Anonymous poster hash: 06327...38f

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Så lenge han ikke har et beskyttet etternavn, så er det teknisk sett ingen hinder for at du kan ta hans etternavn. Jeg ser heller ikke det aller største problemet, selv om jeg prinsipielt nok vil si at å evt. ta en annens etternavn hører ekteskapet til. 

Gjør det du føler mest for, er min mening! 

Skrevet

Syns det bare virker dumt... Ungen kan ha deres begges navn og...

Syns det blir som at det skal se ut som dere er gift, men så er dere ikke det....

Anonymous poster hash: 8dfd4...732

Ser den. Men ja, barnet kan ha begge sitt etternavn, men alt dette har vi diskutert- og funnet fram til at barnet får etternavnet hans, som jeg har skrevet, og lurer bare på det jeg skrev i hovedinnlegget :) barnet skal ha dobbeltnavn, og blir derfor mye med to etternavn.

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

Siden du sier at dere ikke skal gifte dere på flere år?

Hvis dette er et forhold som har vart i kort tid, så er det veldig dumt å endre ditt etternavn.

Vent til dere er gifte du. Tross alt da du offisielt tilhører famiilen.

Anonymous poster hash: ae93a...90e

Vi har vært sammen i litt over ett år, men det er som at vi har vært sammen mye lenger. Vi har hatt våre krangler og dårlige perioder, og vi har gått igjennom det på en veldig fin måte.

Vi har kjempe god kommunikasjon, og vi begge vet og er enige i at er det noen problemer som oppstår, så snakker vi sammen. Er det noen store problemer mellom meg og han, prøver vi så godt vi kan og ordne opp, vi gir ikke opp et så godt og trygt forhold :)

I tillegg har jeg veldig lite kontakt med min familie(pga mange forskjellige ting), men veldig god og mer enn daglig kontakt med hans familie. Derfor føler jeg meg såpass trygg :)

Gjest MaJo0812
Skrevet

Eller så kan du jo gi barnet begge navn så tar du også begge hvis dere gifter dere noen gang. Da heter dere det samme :)

Skrevet

Er nok ikke så vanlig, men jeg vet om noen som har gjort det - og det uten å skulle ha barn.

Anonymous poster hash: 422c6...6db
Skrevet

Eller så kan du jo gi barnet begge navn så tar du også begge hvis dere gifter dere noen gang. Da heter dere det samme :)

Jeg har både mellomnavn og etternavn(eller 2 etternavn om man sier det sånn), så jeg tar bare bort mellomnavnet, men beholder etternavnet :) så etternavnet mitt blir i såfall mellomnavnet, også blir etternavnet til kjæresten det nye etternavnet mitt! Men vi har funnet ut at det blir for mye med både mitt og hans etternavn på barnet, da barnet skal ha dobbeltnavn :)

Skrevet

Så lenge han ikke har et beskyttet etternavn, så er det teknisk sett ingen hinder for at du kan ta hans etternavn. Jeg ser heller ikke det aller største problemet, selv om jeg prinsipielt nok vil si at å evt. ta en annens etternavn hører ekteskapet til.

Gjør det du føler mest for, er min mening!

Det var et beskyttet etternavn før i hvertfall, men ikke nå de siste årene. Men vil nok høre med slekten hans først uansett kanskje :)

Jeg føler veldig for å ta hans etternavn nå når vi får barn, men ville bare høre hva andre tenker om saken, og hvordan folk evt ville reagert om jeg hadde gjort det :)

Skrevet

Jeg og samboeren min er ikke gift. Vi skal ha barn sammen til sommeren, og da får jo barnet kjæresten min sitt etternavn. Men, jeg vil gjerne bytte til han sitt etternavn allerede jeg også da når vi får barn sammen, for å på en måte høre til jeg også om dere skjønner? :)

Men er det vanlig at man gjør det uten at man er gift/gifter seg? Jeg vet vi ikke kommer til å gifte oss de første årene, men vil jo ha det samme etternavnet som han og barnet mitt :)

Jeg synes du skal gjøre som du vil.

Men, selv jeg er såpass moderne at jeg aldri vil ta noen annens navn, selv om vi er gift. Jeg fatter ikke hvordan man kan skifte navn etter å ha etablert en identitet rundt et navn helt til man er voksen. Det at så mange i tillegg velger mannens navn, nærmest på autopilot, forundrer meg enormt. Vi lever da i 2013 der kjønnene skal være likestilt. Så følger man disse tradisjonene blindt.

Hos oss har barna begges navn, men mitt som etternavn.

Selv om jeg adri ville gjort det, kan du vel gjøre det selv om dere ikke er gift, om det er viktig for deg.

Jeg ville iallfall aldri i verden brydd meg om det er konvensjonen at man skal være gift først. 

Skrevet

Jeg synes du skal gjøre som du vil.

Men, selv jeg er såpass moderne at jeg aldri vil ta noen annens navn, selv om vi er gift. Jeg fatter ikke hvordan man kan skifte navn etter å ha etablert en identitet rundt et navn helt til man er voksen. Det at så mange i tillegg velger mannens navn, nærmest på autopilot, forundrer meg enormt. Vi lever da i 2013 der kjønnene skal være likestilt. Så følger man disse tradisjonene blindt.

Hos oss har barna begges navn, men mitt som etternavn.

Selv om jeg adri ville gjort det, kan du vel gjøre det selv om dere ikke er gift, om det er viktig for deg.

Jeg ville iallfall aldri i verden brydd meg om det er konvensjonen at man skal være gift først.

Er litt enig der, hadde den meninga veldig sterkt før. Da skjønte jeg ikke hvorfor man skulle bytte navn, da er man jo ikke den man egentlig er? Og hvem skal vite at det er deg fra feks ungdomskolen da?

Nå har jeg endret litt mening, selvom den gamle meninga fortsatt ligger litt i undergrunnen.

Hos oss er det ikke på autopilot at jeg tar hans etternavn, jeg vil veldig gjerne ha hans etternavn :)

Skrevet

Jøss, mange gammeldagse damer her inne! Klart du kan bytte til hans etternavn selv om dere ikke er gift. Min venninne tok sin samboers etternavn mange år før de fikk barn, og de skal ikke gifte seg. Kun av praktiske årsaker at de ville ha felles navn.

Anonymous poster hash: 928e7...f78
Skrevet

Jeg synes det er litt teit. Dama til eksen min har tatt hans navn på facebook og de står som gift. Men de er ikke det. Synes noe hører ekteskapet til rett og slett.

Anonymous poster hash: 4f317...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...