Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #51 Skrevet 14. desember 2013 Her ar de fått en eller flere, alt iutifra hva de ønsker seg. De får for samme sum, så litt det som bestemmer om det blir flere eller ei. I år sto det øverst på ønskelista at de ønsket seg mange små forundringsgaver, så i år får to av de mange små gaver. Jeg har gått amokk på kino-shopping, så mange ting til noen få kroner. Men ungene her er veldig ulike. To av de ønsker seg dyre ting, og det er det. Mens de to andre ønsker seg billige ting og mange gaver. De bruker lille julaften på å titte på gavene, klemme og gjette hva som er i. Det er nesten mer stas enn å åpne de. Anonymous poster hash: 02576...e0d
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #52 Skrevet 14. desember 2013 1500 kr per barn, du ene her? Ikke rart det fins mye bortskjemte drittunger der ute. Her vet vi ikke enda hva vi kjøper jentungen på 5 år. Hun får masse ting ellers i året ( av besteforeldre osv) og har bursdag om en mnd, så max 5-600 kr tenker jeg. Anonymous poster hash: d5388...71f
MissMagica Skrevet 14. desember 2013 #53 Skrevet 14. desember 2013 Jeg syns det var veldig stusselig selv om den var dyr Anonymous poster hash: 3a915...d6a Hjelpes... Stusselig med en legopakke til 800 kr? HI, synes det høres ut som en veldig fin gave jeg!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #55 Skrevet 14. desember 2013 For oss er dette normalt, har god råd og 4 barn og de får for 1500-2500 hver år, og de er 10,12,14 og 16 nå,alltid fått det. alt under 1000 er ikke bra nok her. Anonymous poster hash: 7082b...b49 "Alt under 1000 kr er ikke bra nok her"? Så prislappene må stå på da, slik at ungene kan skryte over hvor mange penger de har fått gave for til vennene sine? Grøss, for noen bortskjemte unger... Mannen min og jeg har samlet årsinntekt på over 1 million men eldste på 2,5 år får lego-sett til 700 kroner, babyen får en elektronisk rangle til 300 kroner. De får en del gaver av slekt og venner, ellers hadde vi sikkert kjøpt for litt mer. Men jula handler faktisk ikke om å skryte til naboungene om hvem som fikk flest og dyrest pakker. Det handler om å kose seg med familie og venner. Anonymous poster hash: 683c5...e07
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #56 Skrevet 14. desember 2013 For oss er dette normalt, har god råd og 4 barn og de får for 1500-2500 hver år, og de er 10,12,14 og 16 nå,alltid fått det. alt under 1000 er ikke bra nok her. Anonymous poster hash: 7082b...b49 Ja for DERE er det normalt! Ikke dermed sagt at det dere gjør er normalen for folk flest. "Dere gir alt for lite".... Hva er det slags ting å si?? Jeg har heldigvis barn som blir like takknemlig for nye truser som lego eller iPad for den del.. Anonymous poster hash: c9d5f...70f
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #57 Skrevet 14. desember 2013 Det er helt perfekt,det samme har vi gjort til våre 2 minste på 2 & 5 år. Vi hadde lenge bare en som nå er 15.. Han fikk alltid alt han ønsket seg og vi brukte lett 3-5000 totalt på ham hver jul.. Vil ikke si han har blitt kravstor men han viser ingen ekte glede når han får noe lenger...uansett hva det er. Det er litt vondt å se men kun oss selv å takke. Vi skal ikke gjøre samme tabben med de minste. Det blir nøkterne gaver og ski/sykler ect blir heretter kun gitt som bursdags og julegaver. Vi ødelegger ungene helt med å ødsle over de med alt de ønsker seg og dyre ting. De blir egosentrerte og tenker kun "mer til meg"..gleden av å få noe man ønsker seg svinner etter hvert helt... Det blir også etterhvert vanskelig å finne noe man virkelig ønsker seg da det meste detter inn etterhvert som behovet melder seg... Anonymous poster hash: 8173b...98f
***tullemor*** Skrevet 14. desember 2013 #58 Skrevet 14. desember 2013 7-800 er helt perfekt! 1500-2500 er mye på barn u tenåringsalder,er nå min mening da. Hvis ikke det er spesielle og "fornuftige" ting de virkelig har bruk for som eks skipakker osv. Legger man listen veldig høyt når de er små kan det bli vanskelig å toppe + veeldig dyrt å følge opp etterhvert som de blir større....
***tullemor*** Skrevet 14. desember 2013 #59 Skrevet 14. desember 2013 Kjære vene, for noen bortskjemte unger endel av dere må ha. Her får gutten på fire akebrett til 150 kroner og jenta på syv en tilsvarende sum i klær fra HM - og det er alt de får av oss. De får haugevis med pakker fra besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler osv., og jeg vil ikke ha unger som drukner i leker. Jeg har valgt bort gavekalender av samme grunn, det ble altfor mange pakker og hele desember skal ikke være en gaveorgie, da forsvinner noe av gleden med juleaften. Vi har kalenderlys som vi tenner hver dag, slik at vi kan følge med på dagene som går til jul, også har de en sjokoladekalender hver (med økosjokolade, ok, så litt dyrere enn de til ti kroner Lego til 800 kroner til hver er da utrolig fine presanger! Ungene dine blir sikkert kjempeglade og kan leke med legoen sin med stor glede dagen etter, hvor visse andre sitter druknet i plastikk og overforbruk og ikke aner hvor de skal begynne. Har noen av dere som synes det er lite å gi gave til under 1000 kroner tenkt på hvordan det er å være mor i en flyktningleir i Syria denne jula? I et iskaldt telt som står rett på snøen, nesten ingen varme klær eller tepper, lite mat og håpløs tilgang på helsetjenester? Med iskalde, gråtende unger og ingenting - ingenting - å gi dem? Hva med å sende en tusenlapp til Røde Kors i stedet for å gå amok i å få bortskjemte unger? Ja unnskyld, men jeg blir virkelig provosert av det noen sier i denne tråden... Anonymous poster hash: ed09d...850 SÅ ENIG MED DEG!! Så godt noen kan sette ting litt i perspektiv.. Vi er blitt så utrolig egosentrerte at blir både uvel og flau av å lese noen av innleggene her. Ton det ned folkens! Vi skaper noen selvopptatte bortskjemte monster av ungene våre med all frotsingen. Kjøp nøkterne ting og ungene vil lære seg å glede seg over tingene og sette mere pris på det de har og får. Fortell ungene om at de fleste barn i verden er ikke så utrolig heldige som oss og at vi må prøve vise forståelse,omsorg og i tillegg kunne kjenne glede av å gi.. Gå inn på unicef sin nettside med ungene og kjøp en gave der som går til noen som har "ingenting" Anbefalles.
Gjest Julia1984 Skrevet 14. desember 2013 #60 Skrevet 14. desember 2013 1500 kr per barn, du ene her? Ikke rart det fins mye bortskjemte drittunger der ute. Her vet vi ikke enda hva vi kjøper jentungen på 5 år. Hun får masse ting ellers i året ( av besteforeldre osv) og har bursdag om en mnd, så max 5-600 kr tenker jeg. Anonymous poster hash: d5388...71f Kan bare snakke for min del. Dine får masse i løpet året fra besteforeldre etc. Blir ikke bortskjemt da? Mine får nemlig IKKE gaver hverken fra besteforeldre eller oss utenom jul og bursdag. Derfor får de relativ mange gaver på julaften. Så alt i alt får dine og mine akkurat det samme i løpet av et år?? Jeg har hyggelige, omsorgsfulle, takknemlige og empatiske barn som setter pris både på gaver de får til bursdag og jul
***tullemor*** Skrevet 14. desember 2013 #61 Skrevet 14. desember 2013 Ps på UNICEF sin nettside kan man kjøpe eks en verdensgave. Som blir sendt dit nøden er størst. Eks man kan kjøpe vinterdress til et barn i syria for vel 300 kr. Dette er en meningsfylt ting å gjøre opp i all hamstringen til oss selv...og som barn godt kan være med på..
2barns mor Skrevet 14. desember 2013 #62 Skrevet 14. desember 2013 Her får alle de fire barna gaver fra oss til verdi av 800,- hver. I tillegg har jeg kjøpt en gave fra hvert søsken, så alt i alt blir prisen høyere. I tillegg blir det nisse gave. Skiutstyr osv. fyller vi på etter hvert som det blir behov. Det er mer stas å få en ting som de virkelig ønsker seg, enn fullt av "fornuftige" ting som vinterjakke, sko osv. som barna slett ikke ønsker, men som vi voksne ønsker til de! Det er ikke prisen som teller synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå