Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #26 Skrevet 14. desember 2013 Vi har overgjennomsnittet bra ökonomi. (Tjener ca 1.8 Mill i året tilsammen). Eldste på 5 år får en fjernstyrt bil til 600 kr Og yngste på 3 får snowracer til 800 (storebror fikk ifjor). Så får de en Spider-man pyjamas hver av oss. De gir også en liten ting til hverandre (200 kr) Og så får de ting av tante Og besteforeldre (fra 150-500 kr) hvis folk vi gi mer, ber jeg de sette det i banken. Samboers mamma gir litt klær i løpet av året; ikke noe spesielt til jul/bursdag. Hun setter inn penger på bok. Rundt nå har de ca 150 000 på bok. Mye lurere enn alle disse lekene. PS jeg syntes barna mine fortsatt har for mye leker, men litt pakker hører julen med. Anonymous poster hash: cd030...537
♥Madam Mim♥ Skrevet 14. desember 2013 #27 Skrevet 14. desember 2013 Synes gaven er kjempefin jeg :-) Men jeg lurer på; dere som sier dere bare gir en gave, regner dere da gaven fra julenissen helt utenfor hvor mye dere bruker på julegaver eller har dere ikke nisse i det hele tatt? Pakken fra julenissen koster jo litt den også :-) Her har vi brukt ca 1200kr per barn i år, inkludert julenissen. Ble litt dyrere enn vi hadde beregnet siden vi plutselig fant ut at vi måtte ha pakke fra julenissen og de hadde "bare" fått en dyr ting hver :-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #28 Skrevet 14. desember 2013 Julenisse har vi, men er aldri vant med at julenissen gir egen gave. De får fra julenissen i strømpa på morgonen (puslespill og lite godis) Men jeg er enig med hun litt lenger oppe; vi har ingen fastpris. Det går etter hva de ønsker seg. De har bursdag i januar og februar. Eldste får sykkel og yngste tror vi at vi skal kjøpe dyne, pute og et kult trekk til (han sover i sovesekk nå). Anonymous poster hash: cd030...537
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #29 Skrevet 14. desember 2013 Jeg syns det høres supert ut HI. Her får de 3 gaver hver fra oss og så en fra hverandre, men vi har ikke brukt er enn dere på de 3 gavene. Dette er ting de ønsker seg og jeg pakker det i 3 pakker siden vi ikke er så stor familie og det da ser ut som de får mer under treet. Gavene de får hos hverandre har jeg kjøpt på salg til 100-150 kr. Anonymous poster hash: b86ca...b4b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #31 Skrevet 14. desember 2013 Synes gaven er kjempefin jeg :-) Men jeg lurer på; dere som sier dere bare gir en gave, regner dere da gaven fra julenissen helt utenfor hvor mye dere bruker på julegaver eller har dere ikke nisse i det hele tatt? Pakken fra julenissen koster jo litt den også :-) Her har vi brukt ca 1200kr per barn i år, inkludert julenissen. Ble litt dyrere enn vi hadde beregnet siden vi plutselig fant ut at vi måtte ha pakke fra julenissen og de hadde "bare" fått en dyr ting hver :-) Har ikke julenissegave her, gutten på snart 5 har aldri trodd på julenissen. Pappa og mamma gir gaven, evt. gavene hvis det skulle blitt flere. Jeg gir én gave til min mann fra meg, en liten ting i strømpen hans, og han får noe fra sønnen min (som jeg har kjøpt, han er enda litt liten til å velge ut noe fornuftig). Jeg får sikkert 1-2 gaver selv. Ingen beløpsgrense, det gjelder å finne det som gleder motparten mest, uavhengig av om det koster 200kr eller 2000kr (vel, innenfor begrensningen satt av inntekten vår). Anonymous poster hash: 4d751...506
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #32 Skrevet 14. desember 2013 Jeg syns det var veldig stusselig selv om den var dyr Anonymous poster hash: 3a915...d6a Hvorfor i all verden var det en stusselig presang? Blir faktisk skikkelig provosert over enkeltes hysteri over gaver, alt må være så dyrt og flot,t og ungene må få minst fire presanger av foreldrene og bla bla.. HVa i all verden er galt med å lære ungene til å være takknemlig for mindre? Her får ungene presang for 300-500 kr hver. Og de har aldri i hele sine liv vært misfornøyd med gavene, eller klagd på at de får billigere/mindre gaver enn klassekameratene. Anonymous poster hash: 3ad76...1b0
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #33 Skrevet 14. desember 2013 1500-2500 er normalt, du gir altfor lite Anonymous poster hash: 7082b...b49 I alle dager. Ikke visste jeg at det var en opplest og avgjort fasit for hvor mye man må gi i gave til barna sine... :/ Jammen godt ungene mine ikke har lest den fasiten... Tror jammen du kunne hatt godt av en liten realitysjekk, og tenkt litt jgennom hva julen virkelig handler om... Anonymous poster hash: 3ad76...1b0
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #34 Skrevet 14. desember 2013 Kjære vene, for noen bortskjemte unger endel av dere må ha. Her får gutten på fire akebrett til 150 kroner og jenta på syv en tilsvarende sum i klær fra HM - og det er alt de får av oss. De får haugevis med pakker fra besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler osv., og jeg vil ikke ha unger som drukner i leker. Jeg har valgt bort gavekalender av samme grunn, det ble altfor mange pakker og hele desember skal ikke være en gaveorgie, da forsvinner noe av gleden med juleaften. Vi har kalenderlys som vi tenner hver dag, slik at vi kan følge med på dagene som går til jul, også har de en sjokoladekalender hver (med økosjokolade, ok, så litt dyrere enn de til ti kroner Lego til 800 kroner til hver er da utrolig fine presanger! Ungene dine blir sikkert kjempeglade og kan leke med legoen sin med stor glede dagen etter, hvor visse andre sitter druknet i plastikk og overforbruk og ikke aner hvor de skal begynne. Har noen av dere som synes det er lite å gi gave til under 1000 kroner tenkt på hvordan det er å være mor i en flyktningleir i Syria denne jula? I et iskaldt telt som står rett på snøen, nesten ingen varme klær eller tepper, lite mat og håpløs tilgang på helsetjenester? Med iskalde, gråtende unger og ingenting - ingenting - å gi dem? Hva med å sende en tusenlapp til Røde Kors i stedet for å gå amok i å få bortskjemte unger? Ja unnskyld, men jeg blir virkelig provosert av det noen sier i denne tråden... Anonymous poster hash: ed09d...850
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #35 Skrevet 14. desember 2013 Kjære vene, for noen bortskjemte unger endel av dere må ha. Her får gutten på fire akebrett til 150 kroner og jenta på syv en tilsvarende sum i klær fra HM - og det er alt de får av oss. De får haugevis med pakker fra besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler osv., og jeg vil ikke ha unger som drukner i leker. Jeg har valgt bort gavekalender av samme grunn, det ble altfor mange pakker og hele desember skal ikke være en gaveorgie, da forsvinner noe av gleden med juleaften. Vi har kalenderlys som vi tenner hver dag, slik at vi kan følge med på dagene som går til jul, også har de en sjokoladekalender hver (med økosjokolade, ok, så litt dyrere enn de til ti kroner Lego til 800 kroner til hver er da utrolig fine presanger! Ungene dine blir sikkert kjempeglade og kan leke med legoen sin med stor glede dagen etter, hvor visse andre sitter druknet i plastikk og overforbruk og ikke aner hvor de skal begynne. Har noen av dere som synes det er lite å gi gave til under 1000 kroner tenkt på hvordan det er å være mor i en flyktningleir i Syria denne jula? I et iskaldt telt som står rett på snøen, nesten ingen varme klær eller tepper, lite mat og håpløs tilgang på helsetjenester? Med iskalde, gråtende unger og ingenting - ingenting - å gi dem? Hva med å sende en tusenlapp til Røde Kors i stedet for å gå amok i å få bortskjemte unger? Ja unnskyld, men jeg blir virkelig provosert av det noen sier i denne tråden... Helt enig. Julen handler om mer enn bare og få ! Anonymous poster hash: ed09d...850 Anonymous poster hash: 1577d...a0c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #36 Skrevet 14. desember 2013 Du gir ikke for lite i gave i det hele tatt.Flott gave. Blir nesten irritert på folk som kritiserer hva man gir i gave til barna sine. Jula handler jo mer enn bare og få !! Mine barna får ikke for mer enn det. Jeg vet at det kommer en dag da dem blir større og trenger andre ting som koster mer. Og gavekalender får dem ikke før neste år da dem er litt større. Da blir det adventskalender som koster mellom 50 og 100 kr for hver pakke. Anonymous poster hash: 1577d...a0c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #37 Skrevet 14. desember 2013 1500-2500 er normalt, du gir altfor lite Anonymous poster hash: 7082b...b49 Det er ikke sant! Normalen er ca 1000. De har nettopp hatt undersøkelse på det i vg! Anonymous poster hash: 15ed7...a43
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #38 Skrevet 14. desember 2013 Her får minstejenta dress til 500kr som er kjøpt på salg og storebror får en bok og puslespill som han ønsker seg til ca samme pris som dressen. HI, flott gave syns jeg. De får jo det de ønsker seg og hva er vel bedre enn det? Syns det er skremmende at julen skal bare handle om hvor mye gavene koster. Pga dårlig råd i år får bare tantebarn og gubarn gaver og den dyreste kostet 99kr. besteforeldre får bilde av barna. Anonymous poster hash: 15ed7...a43
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #39 Skrevet 14. desember 2013 1500-2500 er normalt, du gir altfor lite Anonymous poster hash: 7082b...b49 Det er ikke sant! Normalen er ca 1000. De har nettopp hatt undersøkelse på det i vg! Anonymous poster hash: 15ed7...a43 Enkelte steder/miljøer vil jeg tippe har 1500-2500 som normalen! Grøss! :s Anonymous poster hash: 3de2a...3b0
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #40 Skrevet 14. desember 2013 Kjære vene, for noen bortskjemte unger endel av dere må ha. Her får gutten på fire akebrett til 150 kroner og jenta på syv en tilsvarende sum i klær fra HM - og det er alt de får av oss. De får haugevis med pakker fra besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler osv., og jeg vil ikke ha unger som drukner i leker. Jeg har valgt bort gavekalender av samme grunn, det ble altfor mange pakker og hele desember skal ikke være en gaveorgie, da forsvinner noe av gleden med juleaften. Vi har kalenderlys som vi tenner hver dag, slik at vi kan følge med på dagene som går til jul, også har de en sjokoladekalender hver (med økosjokolade, ok, så litt dyrere enn de til ti kroner Lego til 800 kroner til hver er da utrolig fine presanger! Ungene dine blir sikkert kjempeglade og kan leke med legoen sin med stor glede dagen etter, hvor visse andre sitter druknet i plastikk og overforbruk og ikke aner hvor de skal begynne. Har noen av dere som synes det er lite å gi gave til under 1000 kroner tenkt på hvordan det er å være mor i en flyktningleir i Syria denne jula? I et iskaldt telt som står rett på snøen, nesten ingen varme klær eller tepper, lite mat og håpløs tilgang på helsetjenester? Med iskalde, gråtende unger og ingenting - ingenting - å gi dem? Hva med å sende en tusenlapp til Røde Kors i stedet for å gå amok i å få bortskjemte unger? Ja unnskyld, men jeg blir virkelig provosert av det noen sier i denne tråden... Anonymous poster hash: ed09d...850 Det er ingen problem å finne noe barn liker til 150 kroner Du er min helt! Har tenkt å gjøre det akkurat slik som deg når babyen vokser til Anonymous poster hash: 3de2a...3b0
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #41 Skrevet 14. desember 2013 Det som står øverst på ønskelista til jenta mi på 6 år er en t-shorte med my little pony..fant en på H&M til 79,90.. Hun får litt mer i tillegg altså, men jeg er nesten sikker på at det er den gaven hun blir mest glad for. Synes det er en helt horibel utvikling og enkelte har en merkelig holdning til dette med gaver.. Anonymous poster hash: 924c6...de5
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #42 Skrevet 14. desember 2013 Holder da lenge Her får mini på 2 et akebrett, gavekort fra resten av familien. Morgenen på julaften får han et puslespill og en lekebil i julestrømpa si. Blir nok flere harde pakker fra familien jo eldre han blir, men skal holde det til det minimale. Gavene skal jo brukes resten av året, blir det for mye etter min mening blir ting fort glemt... Anonymous poster hash: 203b0...f1c
Gjest Smil:-) Skrevet 14. desember 2013 #44 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Svar til deg som syns 1500-2000 er normalt. Normalt for deg kanskje. Men lommeboka bestemmer uavhengig av hva som er normalt. Bare tull å gi mer enn man har råd til eller overdrive. Endret 14. desember 2013 av Smil:-)
Gjest Smil:-) Skrevet 14. desember 2013 #45 Skrevet 14. desember 2013 Jeg syns du gir en flott gave. Jeg pleier å gi en gave fra oss foreldre og en gave fra søsken. I tillegg får de fra besteforeldre og onkler og tanter. Akuratt passe. Trenger ikke være overflod av gaver. det er mye annet kos også i julen som er like viktig som gavene.
Gjest Smil:-) Skrevet 14. desember 2013 #46 Skrevet 14. desember 2013 For oss er dette normalt, har god råd og 4 barn og de får for 1500-2500 hver år, og de er 10,12,14 og 16 nå,alltid fått det. alt under 1000 er ikke bra nok her. Anonymous poster hash: 7082b...b49 Hvis ikke noe annet er bra nok, vil jeg påstå at barna dine er bortskjemte. D
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #47 Skrevet 14. desember 2013 Her blir det langrennski og en leke. Leken koster ca 500 kr. Vi kan kjøpe til 5000 også vi, men vi gjør det ikke. Det er lov å ihvertfall prøve å få barna til å ønske og lengte etter en ting før de får det eller ev, sparer til det selv. Anonymous poster hash: 2209c...507
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #48 Skrevet 14. desember 2013 Jeg hadde kjøpt mer til barna, en eller to ting til. Jeg er helt enig i at barna ikke trenger gaver til tusenvis av kroner, men.. Foreldrene mine hadde god råd, og nå har de veldig god råd. På julaften fikk kusiner og fettere vi feiret sammen med drøssevis med gaver, mens vi fikk mye mindre. Foreldrene mine var mer fornuftige og kjøpte ordentlige gaver, men ikke på langt nær så dyrt og mye som slektningene våre. Selv om jeg ikke var utakknemlig, så var det faktisk litt sårt. Men det sa jeg selvfølgelig ikke til foreldrene mine, for jeg var ikke bortskjemt. Vi prioriterer ikke å bruke så mye på gaver i år siden mannen min er student, men barna våre er så små at de ikke har begrep om pris og mengde. Når de blir større så kommer jeg til å gi dem litt ekstra, men ikke overdrive heller. Anonymous poster hash: 1d945...866
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #49 Skrevet 14. desember 2013 Kjære vene, for noen bortskjemte unger endel av dere må ha. Her får gutten på fire akebrett til 150 kroner og jenta på syv en tilsvarende sum i klær fra HM - og det er alt de får av oss. De får haugevis med pakker fra besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler osv., og jeg vil ikke ha unger som drukner i leker. Jeg har valgt bort gavekalender av samme grunn, det ble altfor mange pakker og hele desember skal ikke være en gaveorgie, da forsvinner noe av gleden med juleaften. Vi har kalenderlys som vi tenner hver dag, slik at vi kan følge med på dagene som går til jul, også har de en sjokoladekalender hver (med økosjokolade, ok, så litt dyrere enn de til ti kroner Lego til 800 kroner til hver er da utrolig fine presanger! Ungene dine blir sikkert kjempeglade og kan leke med legoen sin med stor glede dagen etter, hvor visse andre sitter druknet i plastikk og overforbruk og ikke aner hvor de skal begynne. Har noen av dere som synes det er lite å gi gave til under 1000 kroner tenkt på hvordan det er å være mor i en flyktningleir i Syria denne jula? I et iskaldt telt som står rett på snøen, nesten ingen varme klær eller tepper, lite mat og håpløs tilgang på helsetjenester? Med iskalde, gråtende unger og ingenting - ingenting - å gi dem? Hva med å sende en tusenlapp til Røde Kors i stedet for å gå amok i å få bortskjemte unger? Ja unnskyld, men jeg blir virkelig provosert av det noen sier i denne tråden... Anonymous poster hash: ed09d...850 Det er ikke alle barn som får haugevis av gaver fra slekta. Mange har små familier og da kjøper gjerne mor og far dyrere presanger. Anonymous poster hash: 11b9c...9e9
Frk B. Skrevet 14. desember 2013 #50 Skrevet 14. desember 2013 Her får jentungen fra oss en stiga sowracer, en medium lego og twister spillet. Jeg synes det egentlig er litt mye, men det er for under 1000 kr. Min samboer- som er far til jenta vil gi henne dette, å siden vi har rå til det så er det greit. Har ingen barn selv. Hun for også en liten ting av hunden vår 10-150 kr. i år blir det en liten ekstra ting som passer perfekt med legoen hun får av oss. i fjor var det votter og skjerf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå