Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 13. desember 2013 #26 Skrevet 13. desember 2013 Et tips: kok opp 1.5 dl havregryn med 1.5 dl vann. La det koke i 2-4 minutter og sil så av vannet. Dette vannet skal du drikke, det blir veldig tykt, som smootie. Jeg smaksetter med sukker og kanel og spiser grynene som frokost. Setter det hele i kjøleskapet og drikker i alle fall en liter om dagen. Melka blir veldig feit og fin, det er sunt for barn og mor og øker melkemengden veldig mye. Det er også veldig viktig å drikke NOK vann!! Drikk alltid et stort glass vann mens du ammer og pass på at du minst får i deg 3-4 liter hver dag! Dette er veldig viktig: det øker melkemengden og gir deg en fornøyd baby Hjelper på alle som prøver det, produserer du melk klarer du å amme babyen din også. Har full forståelse for at det "låser" seg for enkelte! Det blir mye ammemas og press. Unger vokser opp og blir fine unger på MME også. Lykke til! Det er bra å komme med råd og det skal du fortsette med, men selv om rådene virker bombesikre for deg og mange i din omgivelse, betyr det ikke at de virker på ALLE. Vær forsiktig når du uttaler deg, du risikerer å la folk som sliter med ammingen sitte igjen med nok en følelse av å ha mislykkes nok en gang. Jeg drakk mange liter vann, og fortærte over en pakke havregryn i uka. Jeg hvilte så mye som mulig. Jeg åt fet mat. Jeg pumpet meg. Jeg ammet og ammet og ammet og ammet og ammet. Jeg drakk vørterøl. Jeg åt dadler og sjokolade. Jeg fulgte alle råd i boka, alt som visstnok var bombesikkert. Det hjalp like lite.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #27 Skrevet 13. desember 2013 Prøvde havregryn, men funket ikke det heller. Ingenting funket. Er så mye fokus på at alle skal amme, godt å se at vi er flere som er i samme båt. Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #28 Skrevet 13. desember 2013 Før jeg ble gravid brukte jeg størrelse A75 i bh.Eller dvs, A- på ene puppen, og A+ på den andre. Når jeg begynte å amme økte melkeproduksjonen sakte, men sikkert. Men hadde på det meste ca 45ml i A+ puppen og 25ml i A- puppen. Da kunne jeg kjenne at melkekjertler og melkeganger var hovne og aktive fra haka og til langt bak på ryggen. Vi har melkekjertelvev langt utover brystområdet, men det er allikevel begrenset hvor mye hver kropp kan produsere. Og dermed er det individuelt hvor mye hver enkelt har evne til. Jeg fullammet min første i 6 mnd, men fordi jeg aldri klarte å produsere mer enn ca 70ml tilsammen i timen, så måtte jeg også amme en gang i timen, og hun ble liksom aldri mett. Jeg orket ikke dette med nestemann, så vi begynte å gi henne tillegg fra hun var 3 mnd, da kunne jeg fortsette å amme, men med et mer roligere og hyggeligere intervall. Anonymous poster hash: 2f63c...ef0
*Smiley* Skrevet 13. desember 2013 #29 Skrevet 13. desember 2013 (endret) Det er så utrolig leit at jeg ikke hadde nok melk til noen av mine.Det var min største drøm å kunne fullamme da jeg fikk barn .Jeg orker ikke tenkte tilbake for mye for jeg blir lei meg ennå pga det.Det er mye mer vanlig enn mange skal ha det til å ha for lite melk.Det er ikke en myte! Jeg tok blodprøver som viste at jeg hadde for lite prolaktin i forhold til det jeg skulle ha mens ammet.Jeg ammet og pumpet ihjel, klarte ikke å gi meg.Fikk tom tabletter som kunne øke melkemengden.Tror helsepersonell er veldig klare over at det er mange som har for lite melk men sier set ikke fordi det er amming for enhver pris.Pcos er blandt annet en kjent grunn til lite melk, depresjoner, stort blodtap under fødsel, bekymringer og stress og at man rett og slett produserer mindre. Endret 13. desember 2013 av *Smiley*
*Smiley* Skrevet 13. desember 2013 #30 Skrevet 13. desember 2013 Mange som har for lite men vil ikke si det slik at man ikke gir opp.Amming for enhver pris..
Tantrum Skrevet 14. desember 2013 #31 Skrevet 14. desember 2013 Det er altså halvannen DESILITER havregryn på halvannen liter vann. Det blir tykt og fint, utrolig nok
Tantrum Skrevet 14. desember 2013 #32 Skrevet 14. desember 2013 Men jeg angriper da virkelig ingen som ikke klarer å amme....? Jeg skriver at OM MAN PRODSERER melk, så har man nok. DE som virkelig ikke produserer kan jo ikke noe for det og de har jeg ikke kritisert. Jeg sier til og med at unger vokser like fint opp på MME. MÅ dere være så innmari negative og hårsåre? Man får jo ikke lyst til å finne fram tastaturet her inne for aller er så utrolig nebbete..... Kan man ikke amme, så kan man ikke amme. Ferdig arbeid! MME er fantastisk; du slipper å mate like ofte som dersom du ammer også, fordi det metter mer. Så kjør på med flasker; dere er like gode mammaer uansett.
Camillok Skrevet 14. desember 2013 #33 Skrevet 14. desember 2013 Tantrum, du har kommet med er godt råd som du med beste mening har delt - takk for det. Men det folk blir såre på er at vi tydeligvis er flere her som har gjort ALT og som produserer, men som likevel ikke produserer nok. Og selv om man vet at man har gjort alt, så har man jo ikke ammet 100% av tiden og man føler kanskje, kanskje, kanskje kunne det gått hvis man bare sov tre timer pr natt og droppet dusj, matlaging, etc. Det er ikke fornuftig med slike tanker, selvsagt kan man ikke drive seg til sånne ville tilstander, og det er langt ifra sunt for hverken mor eller barn. Husker så godt da jeg skjønte dette ikke kom til å gå, vi var ute og trillet tur, etter ti min var gutten så sulten og hylskrek. Ammet i 30-40 min, gikk ti min videre og måtte amme igjen. Ringte svigerinnen min som er barnelege og gråt av skam og fortvilelse. Hun sa at gutten måtte ha mer mat, at han var tynn og mistrivdes. Hun sa det rett ut: en 6 uker gammel baby skal ikke begynne å skrike av sult etter 10 min, han får ikke sovet nok og det er ikke bra for oss. Allikevel tok jeg en telefon til ammehjelpen og etter utallige samtaler dit sa hun at jeg bare måtte begynne med mme hun også. Nå ble det bare tillegg noen kvelder i et par uker, utrolig nok gikk det seg til. Mye har det aldri vært og vi ammet svært hyppig (hver time til hver andre time) inntil vi startet med grøt litt over 4 mnd, men dette kunne jeg leve med. Hvert 10 min derimot, det fikk ikke! Ammet til han var ett år. Håper jo på at det skal ta seg opp nå med neste mann, i følge ei venninne kan man ikke vite om ei melkeku er ei god melkeku før etter andre kalven har hørt at det er litt sånn med folk også, så jeg håper jo litt på å kunne klare det denne gangen men mme skal kjøpes inn fra dag en, og det skal ikke være noen illsint sulten baby her i huset. Gir vi mme skal jeg selvsagt pumpe meg slik at det ikke går lang tid mellom stimuleringene. Jeg kjenner at jeg er mye bedre forberedt og opplyst nå enn sist, og vil gjøre det som er best for meg og barnet. Og det som er best for meg er det som er best for barnet, mine egne ønsker og behov er på en måte ikke-eksisterende når babyene er bittesmå. Lykke til alle dere som prøver så hardt klarer vi det ikke så ER det ingen skam med litt påfyll
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #34 Skrevet 14. desember 2013 Jeg mistet masse blod under fødsel og måtte hasteopereres. Kan det være av betydning for lite melk+ Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #35 Skrevet 14. desember 2013 Fordi barnet har feil sugeteknikk og mor ikke prøver hardt nok. Anonymous poster hash: faccb...ab9 Feil, det ligger også genetiske årsaker. Noen har for mye melk (før ble de gjerne ammer, nå blir de oppførdret til å gi melken sin til melkebanken), noen har for lite (før brukte de ammer, mistet barnet eller fikk barn som var underernært, nå gir man mme). I min familie er vi mange som ikke har klart å amme. Jeg har underutviklet venstre bryst, dvs. at den er mye mindre enn den høyre, og den produserer nesten ikke melk. Høyre produserer knapt mer. Min kusine har samme problem, det damme hadde min mor og hennes søster. Jeg er den eneste av oss 4 som har klart å amme litt (fullt i 3 grusomme og stressende mndr, deretter i tillegg til mme); min kusine fikk ikke en gang antydning til melkeproduksjon og til slutt måtte hun gi mme pga for stor vekttap 2 uker etter fødselen. Gutten hadde iflg. kvalifisert personnell god sugeteknikk, det var meg det var noe feil med, melken kom aldri for fullt, slik at jeg har ammet i 9 mndr uten å noensinne få melkespreng eller lekke. Hadde også null utdrivningsrefleks, selv når jeg brukte nesesprayen. Før i tiden klarte ikke "alle" å amme, det var rimelig mange babyer som dødde eller ble satt ut til andre. Blir mektig irritert når jeg hører at vi hadde "vondt i viljen", gutten min ble alvorlig syk fordi han ikke fikk nok melk den første uken han levde, og måtte til slutt få melk fra melkebanken (tusen takk til dere mødre som gir melk de barna som trenger det!). Anonymous poster hash: ce4c1...f6a
Camillok Skrevet 14. desember 2013 #36 Skrevet 14. desember 2013 På et vis forstår jeg at alle institusjoner går ut og sier at alle har nok melk, det sørger nok for at langt flere barn får i seg den viktige morsmelken. Man skal liksom ha kjempet en lang kamp før man gir opp, det er jo kanskje bra, er sikkert mange som gir lett opp også. Men når man hører så mange som er oppriktig fortvilte og føler seg som dårlige mammaer/mindreverdige kvinner så er det noe som skurrer også. Synes helsepersonell er altfor lite flinke til å åpne for muligheten at det kanskje ikke er nok melk. Sjelden er det i hvertfall ikke! Hadde forresten aldri noen lekkasje her heller, brukte aldri opp de prøvepakningene på brystinnlegg i gratispakkene... Ingen dråper gikk til spille i hvertfall
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #37 Skrevet 14. desember 2013 Er det bare jeg som synes at det er utrolig rart at SÅ MANGE "ikke har nok melk"? Er ikke kroppen vår lagd for å amme? Er ikke det helt naturlig? Snart kommer alle til å ta ks fordi de skal hevde at de ikke kan føde vanlig dersom det er for vondt... Først må jeg si at jeg tror på at noen ikke har nok melk. Og at jeg har ingenting imot de som ikke gidder å prøve så hardt. Helt greit. Alle gjør akkurat som de vil. MEN det skal ikke være sååå vanlig at man ikke har nok melk til barnet sitt. Det kan man lett sjekke med ultralyd (ang. hvor mange melkekjertler man har). Det skal heller ikke være lett å amme. Det at barnet krever pupp hele tiden er ganske vanlig for noen barn. Barnet mitt, for eks, drikker ganske ofte, men jeg kan ikke si at jeg ikke har nok melk for det om. Om noen velger å gi flaske fordi de synes det er for krevende å amme så ofte er noe helt annet. Anonymous poster hash: ee5a3...80b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #38 Skrevet 14. desember 2013 Du siste anonym, du har tydeligvis ikke slitt med amming? Bare uvitenhet kan føre til et slikt svar. OG den sammenligningen med keisersnitt er jo ikke relevant i det hele tatt... Å ha lite melk er ikke et nytt fenomen. Før i tiden hadde man ammere, feks nabokoner som var ammere til andre barn. Problemet i dag er at det ikke er fokus på at noen simpelthen kan ha for lite melk. Man skal liksom prøve til man stuper. På helsestasjonen kunne de ikke engang gi meg svar på hvorfor jeg hadde for lite melk.. Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #39 Skrevet 14. desember 2013 OG jeg satt hele tiden og ammet, men likevel gikk ikke vekta opp. Rart det der.. Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #40 Skrevet 14. desember 2013 Jo, jeg slet med ammingen, ikke første gang men andre. Men jegme ner ikke at alle tilfeller er lik. Som sagt er jeg ikke etter noen. Jeg bare synes det er rart at så utrolig mange hevder at de ikke har nok melk. Anonymous poster hash: ee5a3...80b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #41 Skrevet 14. desember 2013 Gikk ikke ned et gram jeg heller! Og var så ubeskrivelig sulten. Hadde null kontroll og kunne raide kjøkkenskapet fullstendig de to ukene jeg spise sunt var et h.... For oss begge (sikkert for mannen også). Inntrykket er at de med tykke runde babyer blir tynne som fliser, mens vi med lite melk sliter med kg... Denne gang skal jeg ikke opp like mye i svangerskapet! De tykke babyene ser ut til å sove mye mer også... Jeg hadde en god og rundt baby og raste ned i vekt. . Sov godt gjorde hun også. Måtte spise masse for å ikke bli for tynn og det var litt slitsomt det også.. Men det stemte her. Fløte kalte HS det. Anonymous poster hash: 7072e...4b8
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 14. desember 2013 #42 Skrevet 14. desember 2013 Men jeg angriper da virkelig ingen som ikke klarer å amme....? Jeg skriver at OM MAN PRODSERER melk, så har man nok. DE som virkelig ikke produserer kan jo ikke noe for det og de har jeg ikke kritisert. Jeg sier til og med at unger vokser like fint opp på MME. MÅ dere være så innmari negative og hårsåre? Man får jo ikke lyst til å finne fram tastaturet her inne for aller er så utrolig nebbete..... Kan man ikke amme, så kan man ikke amme. Ferdig arbeid! MME er fantastisk; du slipper å mate like ofte som dersom du ammer også, fordi det metter mer. Så kjør på med flasker; dere er like gode mammaer uansett. Jeg blir ikke sår, fordi jeg vet med meg selv at jeg jobbet knallhardt de fire månedene jeg ammet, og jeg gjorde alt som sto i min makt og litt mer. Ved barn nummer to var det ikke mengden melk som var problemet, men at jeg hadde for lite fet melk. Barnet drakk så det klunket, men hun gikk opp mindre og mindre i vekt, og hadde grønn avføring, som er vanlig ved for lite fet melk. Til slutt, etter nøye oppfølging fra HS, var det ingen vei utenom. Hun var så tynn og liten, jeg piner ikke barnet mitt fordi jeg på død og liv skal amme. Med en gang hun fikk MME, foretrakk hun flaska, og min melkeproduksjon var helt opphørt etter to uker. Jeg la henne fremdeles til så mye som mulig, men hun ble bare irritert og ville ikke ha. Hun la på seg 3 kilo på to måneder, og helsesøster bare ler når hun ser kurven hennes. Og sier at det er ingen tvil om at hun trengte mer næring. Men jeg tror mange andre kan bli såre, mange som sitter akkurat nå og sliter slik jeg har gjort med to barn. Og det du sier er ikke sant. Det er faktisk ikke slik at så lenge man produserer melk, kan man alltids produsere nok. Det er det jeg vil belyse. Og det er ikke bare mengde melkekjertler eller hyppighet på amming som spiller inn, det er en mengde andre hormoner også. Blant annet adrenalin og testosteron, som vi dessverre ikke har noen kontroll over. Og derfor mener jeg det er urettferdig overfor alle de flotte mammaene der ute som virkelig prøver, virkelig gjør sitt aller beste, å degradere innsatsen deres så fullstendig. For det er ikke slik at bare man produserer litt melk og prøver hardt nok, så er alt i skjønneste orden. Vi mennesker er forskjellige. Vi reagerer ulikt på sykdommer, medisiner, miljøpåvirkning, psykososiale forhold og mye mye mer. Vi er forskjellig utstyrt fra naturens side, og sånn er det bare. Hvorfor skulle ikke dette gjelde amming også? "– Det står altså ikke på viljen til å amme. De som har hatt mer testosteron under svangerskapet, har rett og slett hatt ammehemmende stoffer i kroppen. Og da er det klart at melka ikke flyter like lett." (Fra forskere ved NTNU) Her er hele artikkelen: http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #43 Skrevet 14. desember 2013 Gikk ikke ned et gram jeg heller! Og var så ubeskrivelig sulten. Hadde null kontroll og kunne raide kjøkkenskapet fullstendig de to ukene jeg spise sunt var et h.... For oss begge (sikkert for mannen også). Inntrykket er at de med tykke runde babyer blir tynne som fliser, mens vi med lite melk sliter med kg... Denne gang skal jeg ikke opp like mye i svangerskapet! De tykke babyene ser ut til å sove mye mer også... Jeg hadde en god og rundt baby og raste ned i vekt. . Sov godt gjorde hun også. Måtte spise masse for å ikke bli for tynn og det var litt slitsomt det også.. Men det stemte her. Fløte kalte HS det. Anonymous poster hash: 7072e...4b8 Må bare få med at jeg ikke ser ned på de som ikke kan amme. Var kunne dette barnet jeg fikk til ammingen. Og det er mange grunner til at enkelte har for lite melk. Jeg hadde i perioder for mye og det er et problem det også. Anonymous poster hash: 7072e...4b8
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 14. desember 2013 #44 Skrevet 14. desember 2013 Er det bare jeg som synes at det er utrolig rart at SÅ MANGE "ikke har nok melk"? Er ikke kroppen vår lagd for å amme? Er ikke det helt naturlig? Snart kommer alle til å ta ks fordi de skal hevde at de ikke kan føde vanlig dersom det er for vondt... Først må jeg si at jeg tror på at noen ikke har nok melk. Og at jeg har ingenting imot de som ikke gidder å prøve så hardt. Helt greit. Alle gjør akkurat som de vil. MEN det skal ikke være sååå vanlig at man ikke har nok melk til barnet sitt. Det kan man lett sjekke med ultralyd (ang. hvor mange melkekjertler man har). Det skal heller ikke være lett å amme. Det at barnet krever pupp hele tiden er ganske vanlig for noen barn. Barnet mitt, for eks, drikker ganske ofte, men jeg kan ikke si at jeg ikke har nok melk for det om. Om noen velger å gi flaske fordi de synes det er for krevende å amme så ofte er noe helt annet. Anonymous poster hash: ee5a3...80b Lett sjekke med ultralyd? Skal kvinner be om henvisning til ultralyd for å få sjekket hvor mange melkekjertler man har? Og hva skulle det være godt for? Vil det gi mer melk om man konstaterer at man ikke har så mange kjertler som ønskelig? Eller skal det være en siste smekk på fingrene, "nåh der ser du, alle kjertlene er på plass, det var nok som vi trodde, det er bare du som ikke gidder å jobbe nok for det"... Som sagt, det er MANGE faktorer som spiller inn, og de eneste i denne diskusjonen jeg ser er vonde i viljen sin, er (som vanlig) de som bare konstaterer at kvinner kan amme, det er det vi er skapt for, punktum. Med mindre de har fjernet brystene eller har andre tungtveiende medisinske årsaker. Det er liksom ikke mulig å forestille seg at kropper fungerer forskjellig?
Madolyn Skrevet 14. desember 2013 #45 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Gikk ikke ned et gram jeg heller! Og var så ubeskrivelig sulten. Hadde null kontroll og kunne raide kjøkkenskapet fullstendig de to ukene jeg spise sunt var et h.... For oss begge (sikkert for mannen også). Inntrykket er at de med tykke runde babyer blir tynne som fliser, mens vi med lite melk sliter med kg... Denne gang skal jeg ikke opp like mye i svangerskapet! De tykke babyene ser ut til å sove mye mer også... Stemte ikke her. Babyene mine diet hver halvannen time døgnet rundt den første måneden og annenhver time døgnet rundt til de var fem mnd gamle. Når førstemann var 6 mnd så veide han ti kilo!! Og jeg var langt fra mager da jeg hadde søtsug og hunger ut av en annen verden... Og mine babyer, på tross av at de var store, sov elendig døgnet rundt. De babyene i barselgruppa som sov godt var egentlig ganske tynne, passet jo godt overens med at de ikke krevde pupp døgnet rundt slik som mine store, sultne gutter. Endret 14. desember 2013 av Madolyn
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #46 Skrevet 14. desember 2013 Takk for fint svar, Undrende ullteppe:) Fikk litt perspektiv på ting nå. HI Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #47 Skrevet 14. desember 2013 Tror dere skal lese litt om hvordan det var før i tida jeg, er ikke noe nymotens tull at folk ikke vil/kan amme. Før hadde de ammer, disse hadde altså som jobb å amme unger (i tillegg til å ta seg av hus og hjem så klart), og det var slett ikke bare rikfolk som måtte ha ammer. Det er trist at dere er så uvitende at dere tror det bare er å ville noe nok så får man det til, for det er slett ikke sant. Det finnes ingen fasit samme hva dere tror. Anonymous poster hash: 77926...e5a
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #48 Skrevet 14. desember 2013 Fordi barnet har feil sugeteknikk og mor ikke prøver hardt nok. Anonymous poster hash: faccb...ab9 Hvorfor kommer du m slike påstander når du åpenbart ikke har peiling på hva du snakker om? Tulling! Anonymous poster hash: 20869...6cf
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #49 Skrevet 14. desember 2013 Er det noen her som har hatt problemer med å amme den første ungen, også har det blitt lettere med de neste? Eller har dere hatt lite melk med alle. Kjenner jeg blir litt varm av uvitende folk som slenger ut at alle kan amme bare de prøver hardt nok. Nei, ikke alle kan amme dessverre, og hadde ammepresset vært mindre hadde færre mødre følt at manglende amming var synonymt med å være en dårlig mor. I hvert fall følte jeg det.. Anonymous poster hash: 21bee...2d8
lillepixie Skrevet 14. desember 2013 #50 Skrevet 14. desember 2013 Den enkle forklaringen: De ammer for sjelden, for kort av gangen. Siste er kanskje den aller viktigste grunnen. Det går med mange timer av døgnet til å amme nyfødte. Og mange vet ikke at amming om natta er svært viktig for å opprettholde melkeproduksjonen. Den "vanskelige" forklaringen": Mange mødre ønsker (muligens underbevisst) å ikke amme, og dette gir utslag i mindre total ammetid og dermed mindre melkemengde med gråtende barn, de er videre nødt til å gi flaske for å få dem mette osv. En brøkdel av mødre har ikke evne til å produsere nok melk til barnet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå