Gå til innhold

Hvorfor har noen for lite melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammet og ammet i lang stund. La barnet til så ofte som mulig, og pumpet meg i mellom. Likevel krevde babyen mer, og jeg ble nærmest tvunget til å begynne med MME. 

Så dere som rakker ned på de som gir flaske. Det er sårende, og dere kjenner ikke til historien til den enkelte. Litt sårt å ikke kunne amme merker jeg. 

Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nok melk her heller. Greide meg med flaske kun på kvelden i noen uker før jeg skjønte jeg måtte pøse på med godteri... Med sunt kosthold ble ungen tynn og sint. Satt med puppen ute hele tiden og prøvde tom å pumpe enda det sjelden gikk mer enn et kvarter fra han var ferdig til han ville ha mer... Legen på 6 ukers kontrollen sa at jeg måtte begynne med mme... Jeg nektet, "alle" sier jo at hvis man bare prøver nok så har alle nok melk. Særlig! Er gravid igjen og kommer ikke til å nøle med litt mme. Man skal ikke måtte amme hyppigere enn hver andre time hele tiden, man blir jo gal (og mister omtrent brystvortene)! Ikke bør det være slik at man må hive i seg sjokolade for å få nok melk heller. Denne gangen så blir det som det blir :)

All respekt til alle som prøver og ikke lykkes, det er vondt og sårt å ikke ha nok mat til barnet sitt. Og det er ikke så sjelden som ammehjelpen og sykehuset skal ha det til.

Skrevet

Veldig trist å ikke ha nok melk til ungen sin også. Jeg prøvde og prøvde alt jeg kunne, men det kom aldri nok.

Anonymous poster hash: ed522...4c3
Skrevet

Forresten er det genetisk med lite melk i min familie. Jeg er vel den eneste som har greid å amme utover de første tre mnd på mange generasjoner. Mormor, mamma, tanter, kusiner, you name it. Det er bare dårlig med melk!

Skrevet

Så enig med deg! Forstår ikke det med at alle skal ha nok melk bare man legger den lille til ofte. For sånn er det jo ikke, ammet hvert 20 min på det verste, men kom for lite melk ut..

Anonymous poster hash: 21bee...2d8
Skrevet

Veldig mange ulike grunner til lite melk, eller tynn melk. Har vært i situasjonen med førstemann, og startet mme i tillegg ved 3 mnd. På andremann at det ikke et problem, da hadde jeg mer enn nok. Tredjemann ville helst ikke ha noe av noe, men tok ytterst nødig morsmelk i små doser. Tror det også kan ha mye med barnet å gjøre, altså sugeteknikken.

Skrevet

Må også nevne som andre sier her at jo sunnere kosthold jeg hadde, jo tynnere og mindre melk... Måtte helle innpå sjokolade her og der for å få nok kalorier. Er også sånn laget at jeg ikke går ned i vekt av amming, så avhengig av nok mat i ammeperioden+ ekstra fett. Kanskje like greit mtp alle giftstoffene vi har i fettvevet vårt....

Skrevet

Fordi barnet har feil sugeteknikk og mor ikke prøver hardt nok.

Anonymous poster hash: faccb...ab9

Skrevet

Gikk ikke ned et gram jeg heller! Og var så ubeskrivelig sulten. Hadde null kontroll og kunne raide kjøkkenskapet fullstendig :o de to ukene jeg spise sunt var et h.... For oss begge (sikkert for mannen også). Inntrykket er at de med tykke runde babyer blir tynne som fliser, mens vi med lite melk sliter med kg... Denne gang skal jeg ikke opp like mye i svangerskapet! De tykke babyene ser ut til å sove mye mer også...

Skrevet

Gikk ikke ned et gram jeg heller! Og var så ubeskrivelig sulten. Hadde null kontroll og kunne raide kjøkkenskapet fullstendig :o de to ukene jeg spise sunt var et h.... For oss begge (sikkert for mannen også). Inntrykket er at de med tykke runde babyer blir tynne som fliser, mens vi med lite melk sliter med kg... Denne gang skal jeg ikke opp like mye i svangerskapet! De tykke babyene ser ut til å sove mye mer også...

Haha jeg hadde en rund baby og la på meg selv samtidig. :P Men jeg spiste som en hest da, og slettes ikke sunt...

Anonymous poster hash: 70aaa...99d

Skrevet

Fordi barnet har feil sugeteknikk og mor ikke prøver hardt nok. Anonymous poster hash: faccb...ab9

Idiot. Gutten hadde utmerket sugeteknikk ifølge flere helsesøstere som observerte oss. Lett å sitte på sin høye hest når man ikke hadde problemer?

Skrevet

Haha jeg hadde en rund baby og la på meg selv samtidig. :P Men jeg spiste som en hest da, og slettes ikke sunt...

Ikke sov han heller, hadde han enda gjort det, så hadde det nesten vært verdt det. :P

Skrevet

Haha jeg hadde en rund baby og la på meg selv samtidig. :P Men jeg spiste som en hest da, og slettes ikke sunt... Anonymous poster hash: 70aaa...99d

Hihi, joda,kan lett se at sulten kan føre den veien også... ;) her holdt trilleturer vekten i sjakk (stod bom stille på vekten uansett hva jeg spiste. Men ned gikk jeg ikke ;) j

Skrevet

Fordi barnet har feil sugeteknikk og mor ikke prøver hardt nok.

Anonymous poster hash: faccb...ab9

:balltre::fise::pisk::spy::kjefte::regler::kvalm::rasende::scorpis::trampe::tommel::flekke::krangle::kjempesinna:

Dette har jeg å si til sånne som deg.

Anonymous poster hash: c11a6...f42

Skrevet

Jeg er glad jeg fikk det til med begge, en kjempeflott erfaring.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være negativt å gi barnet morsmelkerstatning når barnet trenger bedre ernæring.

Men jeg skjønner ikke dem som ikke vil prøve, eller som synes det er ekkelt..

Skrevet

Et tips: kok opp 1.5 dl havregryn med 1.5 dl vann. La det koke i 2-4 minutter og sil så av vannet. Dette vannet skal du drikke, det blir veldig tykt, som smootie. Jeg smaksetter med sukker og kanel og spiser grynene som frokost. Setter det hele i kjøleskapet og drikker i alle fall en liter om dagen. Melka blir veldig feit og fin, det er sunt for barn og mor og øker melkemengden veldig mye.

Det er også veldig viktig å drikke NOK vann!! Drikk alltid et stort glass vann mens du ammer og pass på at du minst får i deg 3-4 liter hver dag!

Dette er veldig viktig: det øker melkemengden og gir deg en fornøyd baby ;) Hjelper på alle som prøver det, produserer du melk klarer du å amme babyen din også. Har full forståelse for at det "låser" seg for enkelte! Det blir mye ammemas og press. Unger vokser opp og blir fine unger på MME også.

Lykke til!

Skrevet

Utmerket sugeteknikk her så var meg feilen lå hos og ikke babyen.

Kroppen min ville ikke øke produksjon når økedøgnene kom og melken var det lite næring i.

Prøvde flere ganger å la han spise så mye han ville og da fikk jeg lett mer melk ut, ventet 30 min og ga mme for å se hvordan han spiste fordi han var så sint og urolig. 120ml gikk ned på høykant...

Jeg raste også ukontrollert ned i vekt uansett hvor mye usunn mat jeg stappet i meg så etter samtale med lege og helsesøster fant vi ut at det var best jeg startet med mme, mest for min egen helses skyld, men også fordi jeg både hadde for lite melk pluss dårlig næring i melka. Hadde en gutt med lav fødselsvekt slik at det var viktig at han fikk i seg næring i starten av livet :-)

Skrevet

Tantrum, skal prøve havregryn tipset neste gang. Men problemet er ikke å få til å amme, men å ha nok melk! Vann gikk det ned store mengder av... Men har litt vanskelig for å tro havregryntipset kan redde oss alle... Men for all del, kanskje jeg blir frelst etter forsøket ;) skal meddele til mine kusiner også ;)

Skrevet

Et tips: kok opp 1.5 dl havregryn med 1.5 dl vann. La det koke i 2-4 minutter og sil så av vannet. Dette vannet skal du drikke, det blir veldig tykt, som smootie. Jeg smaksetter med sukker og kanel og spiser grynene som frokost. Setter det hele i kjøleskapet og drikker i alle fall en liter om dagen. Melka blir veldig feit og fin, det er sunt for barn og mor og øker melkemengden veldig mye.

Det er også veldig viktig å drikke NOK vann!! Drikk alltid et stort glass vann mens du ammer og pass på at du minst får i deg 3-4 liter hver dag!

Dette er veldig viktig: det øker melkemengden og gir deg en fornøyd baby ;) Hjelper på alle som prøver det, produserer du melk klarer du å amme babyen din også. Har full forståelse for at det "låser" seg for enkelte! Det blir mye ammemas og press. Unger vokser opp og blir fine unger på MME også.

Lykke til!

Det blir ikke mye vann å sile av om man bruker den oppskriften din. Har du skrevet målet på vann feil? :) 

Anonymous poster hash: 2f63c...ef0

Skrevet

Prøv og se ;) Er utrolig hvor tykt det vannet faktisk blir.

halvannen med havregryn, lettkokte og halvannen liter med vann. Prøvde med mindre vann en gang, kanskje bare en liter og da måtte jeg nesten bruke skje.....

I perioder hvor babyen var veldig urolig og "misfornøyd" så drakk jeg dette i to-fire dager. Merker bedring etter en dag, er bare å kjøre på.

Skrevet

halvannen med havregryn, lettkokte og halvannen liter med vann. Prøvde med mindre vann en gang, kanskje bare en liter og da måtte jeg nesten bruke skje.....

I perioder hvor babyen var veldig urolig og "misfornøyd" så drakk jeg dette i to-fire dager. Merker bedring etter en dag, er bare å kjøre på.

Ble mer logisk med 1.5 l istedet for dl ja :-)

Skrevet

Lite melk her også. Jeg ammet og ammet.. Følte en stund at jeg ikke gjorde noe annet. Så fikk jeg sånne tettemelkeganger, så da ble det enda mere amming og jeg dusjet mens jeg masserte brystene, brukte sånn nesespray og til slutt kom det bitte litt melk til, og så fikk jeg brystbetennelse og da begynte ungen å avvise brystet, så jeg begynte med pumping.. Og til slutt så stoppet melka helt opp. Jeg klarte ikke å få ut en eneste dråpe. Det blir desverre tidlig ammeslutt her.

Skrevet

Dette gjorde jeg i perioder etter råd fra helsesøster. Ikke for å produsere nok melk, men for å få i meg nok væske og næring. Glemte litt at jeg måtte spise og at tiden gikk. En venninne gjorde det samme, men dessverre hadde det ikke noen synlig effekt på melkemengden. Det ble rett og slett for lite. Tror nok mye av grunnen er individuell hormonproduksjon og hvor mye stress påvirker.

Skrevet

Ble mer logisk med 1.5 l istedet for dl ja :-)

Ja, det virket brått mye mer sannsynlig. :)

Anonymous poster hash: 2f63c...ef0

Skrevet

Jeg hadde også lite melk,men med meg mente de at det var pga at jeg var så alvorlig deprimert.

Anonymous poster hash: 580bd...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...