Gå til innhold

i morgen blir vi hundeeiere. Noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt hund/har hund, men vi har aldri hatt valp. Så det blir spennende å kunne forme den på vår måte denne gangen. Det blir kos. Vi henter den i morgen, så da lurer jeg på hva erfarne hundeeiere kan gi av gode råd og tips. Blant annet lurer jeg på: Skal valper helst gå løs for å lære å følge oss eller i bånd så de lærer å gå fint i bånd tidlig?

Bombader meg gjerne med tips og råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå løs ute mener du? Håper ikke det var det du mente, for selvsagt skal bikkja være i bånd! 

Anbefaler deg å finne et valpekurs i området ditt og få hjelp av noen med erfaring. 

Anonymous poster hash: e9b8f...e2b
Skrevet

Vende de til bånd er viktig og det tar tid.

Viktig de får gå i sitt tempo i så tilfelle. På tur i skogen hadde jeg min løs fordi han da kunne styre sitt eget tempo.

Det aller viktigste å lære hunden er kom og stå/bli. Jeg er ikke så nøye med at hundene mine skal kunne så mye triks men disse to komandoene MÅ de kunne.

Start inne i stua uten noen forstyrrelser. De lærer utrolig fort. Jeg hadde en liten skål på stuebordet og hver gang han ikke gjorde noe eller så ut til å kjede seg ropte jeg kom og gav han godbit når han kom. Etterhvert kan du øke utfordringen på HVOR raskt han kommer/reagerer. Jeg vil ha en eksplosiv reaksjon på kom. Det eneste han skal ha lyst til når han hører kom er å løpe så fort han kunne til meg. Etterhvert må du trene dette med forstyrrelser. Ute i hagen, på gangstien der det er folk osv osv.

Masse lykke til og KOS dere. ;-)

Anonymous poster hash: 29a21...f74

Skrevet

Gå løs ute mener du? Håper ikke det var det du mente, for selvsagt skal bikkja være i bånd!

Anbefaler deg å finne et valpekurs i området ditt og få hjelp av noen med erfaring.

Er ikke båndtvang nå. ;-) må ikke være i bånd.

Skrevet

Jeg har lest litt forskjellig. Noen skriver at sen bør være løs så mye som mulig. Da ikke på trafikerte veier eller steder der den kan skades. Mens andre skriver at den bør venne seg til båndet asap.

Hvordan lærer man en valp å gå pent i bånd?

Skrevet

Jeg har lest litt forskjellig. Noen skriver at sen bør være løs så mye som mulig. Da ikke på trafikerte veier eller steder der den kan skades. Mens andre skriver at den bør venne seg til båndet asap.

Hvordan lærer man en valp å gå pent i bånd?

Skrevet

Jeg fikk beskjed av vet at så lenge det ikke var noen fare for å skade seg så hadde den godt av å få være løs men selvsagt sikkerhet først.

Gå pent i bånd er masse godbiter og tålmodighet. Belønne rett adferd og lokke den litt. Har du barn ikke la de gå med den i bånd i starten, de kan fort nappe i båndet og gi den ekle opplevelser med bånd.

Jeg brukte flexiline på min for han kom alltid springende etter når jeg kom et stykke unna.

Anbefaler også valpekurs. Det er sosialt og lærerikt men det er selvsagt lurt at valpen kan grunnleggende ting som å gå "pent" i bånd og ta øyekontakt med dere.

Skrevet

først må den vennes til å ha på halsbåndet, så skal resten kobles på etterhvert. Jeg trente med å ha han i bånd tidlig og det har gått veldig greit her. hjemme i hagen går han løs, og går i bånd om vi skal på tur. Men anbefaler valpekurs, kjempefint for sosialisering med andre hunder og god grunnleggende trening på innkalling og andre enkle kommandoer som stå, sitt, ligg, bli. :) lykke til med valp! :)

Anonymous poster hash: e9871...b43
Skrevet

Mine råd: Litt avhengig av hvor gammel den er: Unngå lange turer i begynnelsen, og er det ikke noe med å ikke gå i trapper når de er små? Masse kos og trøst og nærhet, selvfølgelig, valpen blir nok redd og nervøs i nye omgivelser. La den få ro og fred fra evt barn, forbered barna på at de ikke kan styre og herje og leke så mye den første tiden.

Anonymous poster hash: c4032...6e9
Skrevet

Er ikke båndtvang nå. ;-) må ikke være i bånd.

Tror du har misforstått båndtvangen litt..:

"Utenom den generelle tiden for båndtvang, kan hunder gå løs, dersom den er under kontroll."

Dvs, har man ikke kontroll på hunden skal den heller ikke gå løs. 

Anonymous poster hash: ba4da...c4f

Skrevet

Bånd på tur tidlig. Men valper orker ikke gå så langt. Løs i hagen hvor den kan få boltre seg litt :)

Anonymous poster hash: dd0a4...de0

Skrevet

Du må i hvert fall ikke slippe den løs ut i den srore verden før den har lært deg/dere å kjenne. I starten er dere fremmede for valpen, og kommer den seg unna kan det ende med forferdelse.

Start treningen tidlig, begynn gjerne innendørs. Øv på enkle grunnleggende kommandoer som kom, sitt, stå og bli.

Lek masse med den. Og forbered deg på nattevåk, det er nesten som å få en baby i hus igjen.

Jeg er ingen fan av bur inne, jeg flyttet madrassen og sov sammen med min hund da den var valp. Da kunne jeg trøste den når den var lei seg, og slippe den ut når den måtte på do.

Valpekurs er en selvfølge, synes jeg.

Skrevet

Hallo! Valper skal ikke gå i bånd, men i sele! Risikere å dra "nakken" av en liten valp er ikke lurt.

OG det er faktisk en del kommuner som har båndtvang hele året. MEN en bitteliten valp som ikke kan skade andre dyr nå som det ikke er rugetid for fugl, går sikkert greit.

Anonymous poster hash: fca83...add
Skrevet

Start båndtrening med en gang og forsøk å gjøre det til noe positivt. Sele er det beste, som nevnt tidligere. Viktigst av alt å huske på er at valpen trenger masse nærhet og den skal ikke være alene.. ikke sove alene heller. Legg deg gjerne på en madrads på gulvet de første nettene og venn den gradvis til større og større avstand til deg. En trygg hund som stoler på deg vil ønske å gjøre deg til lags og dressuren blir så mye enklere når kameratskapet er skikkelig etablert :) kos deg gøugg med valpen :-)

Anonymous poster hash: 2d072...6a7

Skrevet

Vet ikke hvor mye dere kan om valper, så dere får se bort fra de rådene dere allerede kan ;)

Tålmodighet er vel det beste rådet. Også liker jeg mottoet "Ta hunden på fersken når den gjør noe bra!". Dvs fokuser på å belønne ønsket adferd, da blir treningen mye kosligere for dere begge. Krav kan innføres senere ;)

Videre, forbered dere på valpebiting. Noen valper er rene bitemonstre med skarpe tenner. Og det gjør VONDT! Pleier å gå over av seg selv når de får byttet tennene.

Antar at dere har lest/kan en del om sosialisering? Det er faktisk ikke at hunden skal hilse på alle andre hunder, men også at den skal lære å takle alle miljøer og situasjon som den vil møte i voksen alder. Fokuser på å skape trygghet i alle situasjoner, først hjemme i stua, deretter gata osv. Kan hende det er nok for valpen å holde seg i gata den første uken mtp nye inntrykk.  Blader som blåser forbi, biler som kjører, folk med vintertøy, hatter, stokker osv er spennende.

Det står mye fornuftig her. Se under fanen "Rule of 12". Kan brukes som forslag, ikke følges slavisk. igjen, fokuser på å skape trygghet i nye settinger framfor å utsette hunden for mange ting uten at den blir fortrolig med situasjonen/gjensanden/mennesket.

OG ta bilder! de vokser så utroooolig fort :D

Skrevet

Faste rutiner. Lufte mye og ver positive og dere selv. Grattulerer. :)

Anonymous poster hash: 7d4c5...7b4

Skrevet

Gratulerer med nytt familiemedlem :)

Det viktigste for en liten valp de første ukene i et nytt hjem er ro og trygghet. De første to ukene holder det lenge at den kun er sammen med familien, samt kun luftes i innkjørsel/ hage. Kan gjerne lekes litt med ute også, men unngå turer i begynnelsen, da det fort kan bli for mange inntrykk for et lite valpehode :)

Ang bånd, så gå til innkjøp av en sele og en langline. Da har du et bånd mellom deg og hunden, samtidig som hunden har litt frihet. Ikke la den vandre for langt unna deg, men prøv å styr valpen med stemmen og kroppen din, i stedet for båndet. Altså, hvis hunden går fra deg kan du lage litt morsomme lyder samtidig som du beveger deg vekk fra valpen, da lærer den å følge deg :)

Kjøp gjerne en valpebok, og gå på kurs, det er gull verdt :)

Og det aller aller viktigste, en valp er som en baby, hvis den sover, LA DEN SOVE I FRED! Lær barn, og den andre hunden deres, at valpen skal sove uforstyrret. En ting til dere må huske på ang å ha to hunder, en valp skal bruke tre ganger så lang tid sammen med dere uten den andre hunden, enn hva den tilbringer sammen med den andre hunden. Det er viktig i oppveksten, ellers vil den se på den andre hunden som et bedre valg enn dere både til kos, lek og oppdragelse.

Masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 501ee...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...