Gå til innhold

Kan barnet mitt ha en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 4år og har hver dag hjemme raserianfall. Noen ganger klorer hun seg og hun blir ofte sånn inn i seg selv. Får liksom et slør over ansiktet og blir sånn fjern i øynene mens hun skriker. Det nytter ikke snakke til henne,hun kan skrike i over 45min. Blir helt rød i huden og får elveblest på brystet.

Hun har den siste tiden i bhg også blitt litt sånn inn i seg selv,når de i bhg har s"kjeftet" på henne.

Hun rører alt her hjemme og biter og ødelegger ting. Må låse badet,ellers heller hun ut alt av såpe,tannkrem..tegner på vegger.

Hun må fortsatt sove på dagen en time fordi hun blir så trøtt om dagen. Legger seg 19.30 og sovner ikke før 21.00. Våkner hver dag kl 05.00.

Er dette normalt?

Anonymous poster hash: b2194...7d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet ditt hadde hatt en diagnose er det stor sannsynlighet for at du hadde visst om det, så nei, det tror jeg neppe.

Anonymous poster hash: b7646...800

Skrevet

Flere?

Skrevet

Det høres i det minste ut til at det kunne være grunnlag for å stille en diagnose, men det kommer jo an på flere ting. Først og fremst burde du ta det opp i bhg. Er det noe de tenker på som et problem eller noe som skiller seg veldig ut fra normen? Ellers er det henvisning fra fastlege til BUP eller gjennom PPT. Lurt å starte med bhg, evt ta det opp på helsestasjonen.

Skrevet

Bhg er bekymret fordi hun lokker seg inne når de kjefter på henne.

Skrevet

Jepp, da ber du om utredning. Be bhg ta kontakt med PPT, ta selv kontakt med HS eller fastlegen.

Skrevet

Hvis barnet ditt hadde hatt en diagnose er det stor sannsynlighet for at du hadde visst om det, så nei, det tror jeg neppe.

Hva har du for grunnlag for å si noe sånt? Det er da bare tull og tøys. 

Jeg syns det høres ut som dere bør få utredning hvertfall. 

Skrevet

Hva har du for grunnlag for å si noe sånt? Det er da bare tull og tøys. 

Jeg syns det høres ut som dere bør få utredning hvertfall. 

Tror poenget til hun over her er at du har ingen diagnose før noen har satt en diagnose på deg....

Anonymous poster hash: e8f6b...017

Skrevet

Syns det er vanskelig å si om det er noe ut fra det du skriver, og ikke er vi her inne fagpersoner heller. Drøft det heller med barnehagen, og få evt sendt henvisning for utredning.

Ellers ville jeg tenkt på følgende i mellomtiden:

Jenta di sover 9 timer i døgnet ut fra det du skriver. Det er lite. Mange barn blir aggressive og får kort lunte ved søvnmangel.  Jeg ville kuttet ut dagluren og sett om ting ble bedre. Dagsøvn kan ødelegge nattesøvn for så store barn.

Noen barn blir aggressive av at de ikke tåler ulike typer mat. Proteinintoleranse kan gi lignende symptomer, for eksempel, selv om det slett ikke trenger å være svaret her. Balderklinikken i Oslo er for eksempel flinke på matintoleranser- dyktige leger der med spesialisering på ernærings- og miljømedisin.

Ellers er en fin huskeregel at man roser 5 ganger for hver gang man kjefter. Forskning viser at de barna som oppfører seg dårligst, gjerne er de barna som har fått mest kjeft. Jeg aner ikke noe om hvordan dere gjør det, men ros virker i hvert fall mye bedre enn kjefting. Ikke alltid så lett- har selv kjeftet masse i dag og rost lite. Jeg er ikke alltid like pedagogisk med egne barn, selv om jeg er lærer og burde vite bedre.....

Lykke til!

Anonymous poster hash: 81d9a...d45
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Bhg er bekymret fordi hun lokker seg inne når de kjefter på henne.

For å være ærlig, ville jeg vært mye mer bekymret for jenta FORDI de i barnehagen kjefter på henne, enn at hun kanskje muligens har en liten diagnose. De ansatte i barnehagen skal da vel ikke kjefte! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...