Gemini77 Skrevet 13. desember 2013 #26 Skrevet 13. desember 2013 Jeg har vært der så jeg føler meg absolutt ikke truffet men føler utsagnet ditt "det er kun 1 time en gang i året" er veldig misvisende. Det er MYE som skjer både i skole og Barnehage før jul og selv om det kun er en time så blir alle tilsammen ganske mye. Denne uken har vi vært på SFO avslutning som varte 1,5 time, skoleavslutning som varte 1,5 time, barnehageshow som varte 1 time, Lucia for skolebarnet på morningen som varte 1 time og i ettermiddag er det i barnehagen. Det er faktisk ekstremt mye når man har flere barn og det er ikke like lett får alle å få så mye fri! Jeg er heldig og styrer min egen arbeidsdag og kan være med på alt men jeg har full forståelse for at noen må prioritere anderledes.
Håper<3 Skrevet 13. desember 2013 #27 Skrevet 13. desember 2013 Veldig trist for barna, men også veldig trist for foreldrene! Tror nok at de aller fleste som har mulighet tar turen.
Bumblebeee Skrevet 13. desember 2013 #28 Skrevet 13. desember 2013 Noen har faktisk jobber der man ikke kan flekse på tiden. Det kan være mange grunner til at ikke folk stiller opp, noen har angst for sosiale settinger, noen jobber, har kanskje syke barn hjemme.. selv liker jeg ikke slike sammenkomster, jeg er dårlig på smalltalk og kjenner få andre foreldre. Men jeg stiller opp. Og er veldig glad når jeg kan gå hjem igjen.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #29 Skrevet 13. desember 2013 De synes sikkert det er trist at de ikke kan stille opp selv også. De sitter nok ikke på kontoret og har det veldig godt med seg selv Anonymous poster hash: 50e0a...833
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #30 Skrevet 13. desember 2013 Jeg tenkte på det i dag, at det må være umulig å jobbe 100%, være alene og få alt til å gå opp. Bare de ukene sfo/barnehage har stengt om sommeren, jula og påsken i tillegg til planleggingsdager. Vi har nå en på skole og en i barnehage. Sfo har stengt 4 uker hver sommer, barnehagen har kortere åpningstider i romjula og i påskeuka, de har åpent kun 7,5 time, så det er umulig å jobbe full dag hvis man må både hente og levere og kan man ikke jobbe halve dager, så må man ha fri. I tillegg så har både skole og barnehage 5 planleggingsdager. Heldigvis er det noen som kommer på samme dag, men ikke alle. Vi har til nå dette skoleåret hatt to planleggingsdager på skolen/sfo og to i barnehagen, ingen på samme dag. På nyåret har barnehagen to og sfo en, så da er det en planleggingsdag som treffer samme dag. Tilsammen er bare dette langt over normal ferielengde. Har man da en jobb helt uten fleksitid, så har man allerede brukt opp alt av feriedager++ hvis man er helt alene uten familie i nærheten. Hvordan skal man da ha mulighet til å få med seg lucia, juleverksted, juleavslutninger, påskefrokost, foreldrekaffe, høstsuppe osv osv, det blir helt umulig når det legges i arbeidstiden. Heldigvis bor jeg fortsatt sammen med pappaen til barna, så vi er to til å stille opp på alt. I tillegg jobber ikke jeg fullt og begge har fleksible jobber, så stort sett klarer vi å stille opp minst en og ofte to når det er noe som skjer i barnehagen eller på skolen. Og heldigvis har vi besteforeldre som kan hjelpe til når det er vanskelig for oss, så alle besteforeldrene har hatt sin runde på treff i barnehagen, de har hjulpet oss på planleggingsdager og i romjula det året ingen av oss fikk fri. Jeg syns også synd på de barna som aldri har foreldre som kommer, men jeg syns også synd på foreldrene som stort sett hadde ønsket å være der. Anonymous poster hash: b5b11...c91
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #31 Skrevet 13. desember 2013 I vår bhg var det kun førskolebarna som skulle gå lucia. Resten åv barna skulle bare få sitte og se på. Luciatoget skulle gå kl 8, vi pleier å levere kl 9 nå når vi er hjemme i permisjon med baby. Så vi valgte å levere 2-åringen kl 9 som vanlig. Fra og med neste høst må de uansett leveres kl 8 så de skal få med seg mer enn nok av luciafeiringer fremtiden. Anonymous poster hash: b55cd...a62
BellaSuz Skrevet 13. desember 2013 #32 Skrevet 13. desember 2013 I vår bhg er det kun for barna lucia feiring, noe jeg synes er litt trist. Skulle gjerne vært der og sett på gutten min i toget og deltatt litt sammen med han. Men vi slipper iallefall problemstillingen HI skriver om, ingen foreldre skal komme denne dagen. Det eneste foreldre er invitert til er julefrokost, og det var kjempekoselig 💕
LME1001 Skrevet 13. desember 2013 #33 Skrevet 13. desember 2013 I vår bhg er det kun barna som deltar, uten foreldre til stede.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #34 Skrevet 13. desember 2013 Alle har bare ikke mulighet til å stille opp på alt, og alle har ikke besteforeldre eller andre som kan stille opp heller. Jeg er alene med mine barn og har minimalt med familie rundt meg. Og de få jeg har har faktisk egne jobber å ta seg av, og får selvsagt ikke fri fra jobben for å være med barna mine på slike ting. Heldigvis har jeg alltid hatt mulighet til å komme på slike dager så langt, men jeg kan godt forstå at noen ganger går det bare ikke. Selvsagt er det nok litt trist for de barna som gjelder men de hadde nok en fin dag allikevel hvis personalet gjorde jobben sin og tok seg godt av barnet. Anonymous poster hash: 9a415...721
midgard Skrevet 13. desember 2013 #35 Skrevet 13. desember 2013 Hmmm.... I bhg her er det kun de eldste som går, resten av barna ser på. Jeg jobber 100%, lærer og har ikke mulighet til å ta meg fri. Jeg er alene om omsorgen og dersom jeg skal stille må jeg ta permisjon uten lønn, på 1 inntekt prioriterer jeg 17. mai feiring og lucia neste år for da er datteren min eldst... innlegget treffer meg, det er sårt men jeg får heller tenke på alle de fridagen hun faktisk får resten av året - romjula, påsken, vinterferie, høstferie og ekstra fri på sommeren:))
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #36 Skrevet 13. desember 2013 Alle har bare ikke mulighet til å stille opp på alt, og alle har ikke besteforeldre eller andre som kan stille opp heller. Jeg er alene med mine barn og har minimalt med familie rundt meg. Og de få jeg har har faktisk egne jobber å ta seg av, og får selvsagt ikke fri fra jobben for å være med barna mine på slike ting. Heldigvis har jeg alltid hatt mulighet til å komme på slike dager så langt, men jeg kan godt forstå at noen ganger går det bare ikke. Selvsagt er det nok litt trist for de barna som gjelder men de hadde nok en fin dag allikevel hvis personalet gjorde jobben sin og tok seg godt av barnet. Anonymous poster hash: 9a415...721 Jeg har også vært 100% alene med 2 små barn, uten noe som helst nettverk (og da mener jeg ingen venner, ingen bekjente eller familie, nyinnflyttet til nytt sted, ingen samvær med far eller fars familie på ungene). Og ja, det er trist å gå glipp av noe, siden jeg ikke kunne stille opp på absolutt alt i arbeidstiden, men jeg har strukket meg langt for å overvære viktige hendelser i barnas liv. Jeg kunne aldri ringt meg syk når jeg ikke er syk. Hva lærer jeg barna mine? At man kan skulke jobben og lyve for å være med på noe som er gøy? Har i dag 2 store barn (og et bittelite ett til), som er reflekterte, sosiale, flinke på skolen og i sport, uredde for utfordringer, veldig knyttet til meg som mor og synes det er gøy at mor har en meningsfull jobb. Guttungen i fjerde har allerede begynt å tenke på hva han vil jobbe med når han blir stor, og maser om arbeidsoppgaver hjemme, spare penger til ting han har lyst på. Begge eldste har stålkontroll på skolesakene sine og sporten, og de har aldri spurt om å få være hjemme fra skolen fordi de heller har lyst til å gjøre noe annet gøy, har bittelitt vondt i magen eller noe lignende. Anonymous poster hash: 6cb8d...1cd
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #37 Skrevet 13. desember 2013 Vi strekker oss rimelig langt for å få med oss slike begivenheter eller få noen andre til å stille opp. Men noen veldig få ganger må man prioritere anderledes selv om det skjærer i hjertet. Jeg gjør alt for å bytte vakter osv samme gjør mannen. Men i fjor var mannen bortreist på kurs og jeg måtte stille på jobb ellers måtte en kreftsyk pasient strykes fra operasjonsprogrammet på grunn av personal mangel. Så jeg håper HI at du skjønner at noen ganger er ikke livet svært eller hvitt etter svarene du har fått her. Anonymous poster hash: ab3d3...27b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #38 Skrevet 13. desember 2013 Vi hadde ikke anledning til å dra på Luciafest i dag for første gang og det svir i hjertet. Barnet mitt går på småbarnsavdeling og går ikke, men er med på festen. Men to skolebarn som har hatt frokostavslutninger denne uka har jeg som pendler ikke vært på jobb før 10.30 de dagene, 3,5 timer senere enn normalt så det er faktisk utfordrende å få til alle disse sammenkomstene før jul. Anonymous poster hash: c587b...374
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå