Gå til innhold

3mnd og uten navn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal lillesøster hete???

Nå har det gått så lang tid at vi syns alle navn er kjedelige og upassende.

Fram til nå har vi vurdert

Eldrid

Olava

Jorid

Liker navn som er litt uvanlige men ikke helt ukjente og rare. Helst et navn med norrøn opprinnelse ettersom storebror og storesøster også har det. Vi bor i Sverige så vil unngå navn med ø og æ, samt navn som svensker uttaler på annen måte enn vi gjør i Norge.

hjelp!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 4dc04...5e0

Hvordan er det med uttalen av Eldrid i Sverige? Jeg vet Ingrid og Astrid uttales med D i Sverige. Kanskje de vil gjøre det med Eldrid også?

kom på at gjør det på norsk også :D

haha ja der kan du se :-) .er vel en dialektforskjell kanskje...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med den som synes navnene ender på "drit' på fleire dialekter så uttales drit med d... Foreslår Ranveig, Vårin, annbjørg, Solvår

Anonymous poster hash: 6fc97...bf7

synes det er merkelig med de som får assosiasjoner til drit... har jeg aldri tenkt på. mulig det blir det i visse dialekter men kjenner ingen med den dialektuttalen så det tenker jeg ikke ta hensyn til... men artig å høre andres tanker uansett!

Skrevet

synes også Eldrid er et fint navn og jeg hadde heller aldri tenkt over at det kunne høres ut som det ender på "drit". Men så var det en nabojente som fikk det navnet, og når hun begynte på skolen ble hun mobbet pga navnet..hun ble rettogslett kalt Eldrit… :( så hun fikk fjærna D'en.. eg heter nå Eldri.. faktisk ganske fint det også :) 

selv synes jeg Olava er veldig kult! lykketil!

Anonymous poster hash: c716b...cf2
Skrevet

synes også Eldrid er et fint navn og jeg hadde heller aldri tenkt over at det kunne høres ut som det ender på "drit". Men så var det en nabojente som fikk det navnet, og når hun begynte på skolen ble hun mobbet pga navnet..hun ble rettogslett kalt Eldrit… :( så hun fikk fjærna D'en.. eg heter nå Eldri.. faktisk ganske fint det også :)

selv synes jeg Olava er veldig kult! lykketil!

Anonymous poster hash: c716b...cf2

tviler på at det kan bli et problem her, men det er klart, flytter vi til Norge så vet man jo aldri... nå fikk jeg enda mer å tenke på. må lese igjennom alle forslag en gang til tror jeg... takk igjen alle for gode forslag og synspunkter! tar gjerne imot fler!

Skrevet

Jeg er fra "det bløde sørland" og her uttaler vi dritt som drid..... Ville derfor ikke døpt jenta mi for Eldrid. Olava liker jeg ikke, men det er personassosiert, fordi ei Olava jeg kjenner er svært usympatisk.

Jorid er fint.

Hva med Jofrid, Jorunn, Jonhild ?

Skrevet

Jeg er fra "det bløde sørland" og her uttaler vi dritt som drid..... Ville derfor ikke døpt jenta mi for Eldrid. Olava liker jeg ikke, men det er personassosiert, fordi ei Olava jeg kjenner er svært usympatisk.

Jorid er fint.

Hva med Jofrid, Jorunn, Jonhild ?

ja da forstår jeg at du tenker som du gjør! tror jeg liker jorid bedre enn dine forslag, om det først skal være et navn på jo...

Skrevet

Enig med den som synes navnene ender på "drit' på fleire dialekter så uttales drit med d... Foreslår Ranveig, Vårin, annbjørg, Solvår

ahhh... sørlandet ;)

Skrevet

ahhh... sørlandet ;)

Ranveig er fint!

Skrevet

Datra vår heter Adelia, det navnet er vi superfornøyd med. Anbefales :) Ellers liker jeg alle jentenavn med "lia"-endelser.

Cornelia

Amelia

Olivia

Noelia

Lykke til!

Anonymous poster hash: dc9d1...8ad
Skrevet

Datra vår heter Adelia, det navnet er vi superfornøyd med. Anbefales :) Ellers liker jeg alle jentenavn med "lia"-endelser.

Cornelia

Amelia

Olivia

Noelia

Lykke til!

Anonymous poster hash: dc9d1...8ad

Adelia og Noelia var nye navn for meg. artig at det finns så mange forskjellige navn! takk for tips!

Skrevet

Alfine

Alfrid

Alfrida

Alvida

Anfrid

Arvida

Asfrid

Disa

Edvina

Elda

Elfrid

Eldrid

Elfy

Elida

Endrine

Gunelie

Gunnelie

Gurina

Ildri

Imber

Ingerine

Iverine

Mildred

Mildrid

Milfrid

Oda

Odel

Odette

Osmine

Ovalda

Ravna

Runa

Semine

Sigdis

Sigfrid

Signe

Snefrid

Sol

Svanild

Sølvi

Thora

Thorine

Tida

Tori

Torin

Torine

Tova

Una

Valfrid

Vilfrid

Vår

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for alle forslag og synspunkter! Etter mye fram og tilbake falt valget på jorid. Vi er veldig fornøyde :)

Skrevet

Olava er fint :)

Olea er lignende og også flott :)

olea er sendt videre til søstra mi som er gravid, det falt i smak der!

Skrevet

Elfrid :)

Anonymous poster hash: c3e00...13d
Skrevet

Hva med:

Ova

Hillevi

Ester

Hilda

Anonymous poster hash: 3e047...0ac
Skrevet

Takk for alle forslag og synspunkter! Etter mye fram og tilbake falt valget på jorid. Vi er veldig fornøyde :)

Gratulerer med valg av flott navn :)

Skrevet

Jeg liker alle tre, Særlig Eldrid og Olava.

Vi har brukt Elfrid som andre fornavn. Liker også Eldri og Elfi (og Ellisiv(Ellisif).

Jeg hadde Eivår/Eivor på topp som tiltalenavn, men fikk ikke brukt det.

Heidrun liker vi begge kjempegodt, men siden vi allerede har ei som slutter på -un valgte vi det bort.

Jeg syns ikke det gjør noe at det er litt uttalevariasjoner mellom norsk og svensk, det er det jo mellom norske dialekter også, uttalt eller stum d,  om man ruller på r'en eller trekker sammen. Om det ikke plager dere at navnet uttales litt ulikt, er ikke det noe å ta hensyn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...