Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 I april skal jeg gifte meg ! Tradisjonelt bryllup. Det som "bekymrer" meg er at jeg tror ikke hverken min far eller min mor vil komme til å si noen ord til forsamlingen.Vi blir ca 80 gjester. Dette er rett og slett fordi ingen av dem tør prate i stor forsamling. Jeg vet at talen fra brudens far er en av hovedtalen hvor han blant annet skal ønske brudgommen velkommen inn i familien. Da jeg diskuterte min bekymring med sambo idag sa han at han kom til å bli meget skuffet om pappa eventuelt mamma ikke kom til å "gjøre jobben sin". Han mente at dette var noe som var forventet og at dette var bare noe han måtte gjøre hvis ikke så ødela han bryllupet mitt. Sambo gruer seg til kveldens tale selv, men som han sier, dette er skikk og bruk og han bare "gjør det". Helt ærlig så er jeg litt enig med sambo, det er bare noe "man gjør". Men, allerede nå så begynner jeg å bekymre meg over dette da sambo sa at dette var det vesentlig å få en avklaring på hvis ikke så var det ingen vits med den festen vi planlegger, da kan vi gjøre det enklere.... Jeg blir så stressa. Jeg har lite lyst til å spørre hva foreldrene mine tenker og er redd for å viderebringe svaret, for jeg vet at det er negativt. Det er ingen vits å svare meg her at jeg ikke vet hva mine foreldre tenker for det gjør jeg. Ingen av dem sa noe i min konfirmasjon, ønsket ikke velkommen engang, det gjorde et annet familiemedlem og jeg har hørt dem direkte si at dem ALDRI tør holde en slik tale. Det er utrolig vondt for meg dette, at dem faktisk ikke tør holde tale, at dem også er bekymret for denne angsten og ikke gleder seg av den grunn, og ikke minst samboers reaksjon på om det ikke blir gjort. Føler bryllupet mitt er i ferd med å bli ødelagt før det hele har begynt. Noen som har opplevd lignende at ingen tør holde obligatoriske talene ? Hvordan ble dette "løst". Hilsen en litt bekymret og ulykkelig kommende brud Anonymous poster hash: 0a267...441
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 Ingen vits med fest fordi faren din ikke vil holde tale? Hjelpes meg vel! Få en onkel eller noen andre til å holde talen om det er så viktig. Eller du kan holde talen selv. Anonymous poster hash: dd737...557
Gjest 5 andre Skrevet 13. desember 2013 #3 Skrevet 13. desember 2013 Det er tradisjon, og har ikke noe med skikk og bruk å gjøre. Hvis de ikke tør, så tør de ikke. Er vel ikke noe hyggelig feiring hvis man vet at man har tvunget noen til å gjennomføre noe de absolutt ikke vil? I verste fall tør de vel ikke dukke opp i bryllupet, og det er tross alt viktigst?! Hvorfor må alt som skjer en bryllupsdag følge en "oppskrift"? Gjør noe selv. Hold tale selv. Syng. He en power point-presentasjon med bilder, dikt osv. La gjester være gjeter og stå for underholdningen selv. Tror du de andre gjestene blir skuffet om din far ikke taler... Neppe! Synes det faktisk er smålig av din samboer når han forventer dette. Spesielt hvis han føler at hele bryllupet blir ødelagt. Bryllupet vil helt sikkert bli flott og minnerikt uten denne talen.
Gjest elisa bt Skrevet 13. desember 2013 #4 Skrevet 13. desember 2013 Synes den kommende mannen din oppfører seg veldig lite fleksibelt i denne sammenhengen. Dersom foreldrene dine sliter med å snakke i forsamlinger er det å skulle holde tale faktisk temmelig vanskelig! Vi kan ikke gjøre noe med hvordan andre mennesker oppfører seg (les:om de tørr holde taler eller ikke), men vi kan gjøre noe med hvordan vi reagerer på andre (les:om vi lar mangel på tale ødelegge et bryllup). Til syvende og sist er det opp til mannen og deg om dere lar dette påvirke bryllupsplanene. Dere kan velge å la det ødelegge, eller dere kan velge å ha en fin feiring uten tale. Er dere virkelig villige til å la dette styre deres dag? Forslaget om å få en onkel eller annet familiemedlem til å holde talen kan kanskje fungere? Eller kunne din far ha gjort noe annet, i stede for å holde tale? Kanskje han (eventuelt sammen med moren din) kunne satt sammen en liten videosnutt som kunne vises på festen? Tenker bilder fra oppveksten din,bilder av deg og mannen, med kommentarer som undertekster eller som innspilt lyd.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #5 Skrevet 13. desember 2013 I mitt bryllup var holdt hverken min mor eller far(de er skilt) tale. Ikke brudgommen heller. Må innrømme at jeg var litt skuffet, men dagen og festen ble helt super fordet. Anonymous poster hash: e1678...446
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #6 Skrevet 13. desember 2013 I mitt bryllup var holdt hverken min mor eller far(de er skilt) tale. Ikke brudgommen heller. Må innrømme at jeg var litt skuffet, men dagen og festen ble helt super fordet. Anonymous poster hash: e1678...446
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #7 Skrevet 13. desember 2013 Hvis dere har forventninger om hva andre skal stille opp med for at bryllupet skal bli perfekt, er det kanskje lurt å revurdere og ha en enklere fest ja. Hva er viktigst denne dagen? At mamma og pappa holder tale på festen, eller at de er med og feirer dagen deres? Anonymous poster hash: 7b751...fdc
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #8 Skrevet 13. desember 2013 Hadde samboeren min sagt noe sånn til meg hadde jeg revurdert hele bryllupet. For en dust. Anonymous poster hash: ff5eb...b5c
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #9 Skrevet 13. desember 2013 Kjenner mens jeg leser, at jeg er glad han ikke er min svigersønn. Tenker at det kanskje er klasseskille mellom din og din manns familie? I min familie er det noen som sliter med sosialangst, så derfor kunne vi ikke bruke den tradisjonelle bordplasseringen. Litt trist, og virket kanskje som om vi brudepar var sur på den og den, men eneste måten å få de gjestene til å stille i bryllupet. Og det gikk faktisk helt greit Anonymous poster hash: 8e4bc...e0a
alvemamma Skrevet 13. desember 2013 #10 Skrevet 13. desember 2013 Jeg er ikke spesielt glad i å holde taler selv, er fryktelig sjenert. Moren min er enda verre. Jeg kunne aldri tvunget henne til å holde tale i et stort selskap, det ville bare være ondskapsfullt! Har du kanskje en søster eller bror som kan ønske velkommen til familien i stedet, siden det er så viktig for mannen din? Kanskje foreldrene dine kan ordne en velkommen-til-familien-sang istedet? Allsang som hele selskapet deltar i? Kanskje kan du (eller profesjonelle) hjelpe dem med å ordne en videosnutt eller PowerPoint-presentasjon med litt bilder og noen fine ord/ordtak i stedet? Det kan jo bare settes på. No pressure. Ha et flott bryllup!
Fero Skrevet 13. desember 2013 #11 Skrevet 13. desember 2013 Ser det alt er nevnt, men jeg tenkte også på en video som kan settes på. Der kan jo pappa bare si det som det er, med en spøkefull tone, at hadde han skulle holdt talen på dagen hadde han nok pådratt seg både magesår og det som verre er Da kan han og mor pusle med dette i god tid på forhånd, og få hjelp av folk som er flinke med videoredigering til å hjelpe dem. Forøvrig synes jeg samboeren din var litt frekk. Jeg forstår hva han mener, men det var kanskje ikke det mest konstruktive han kunne sagt til en vordende brud.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #12 Skrevet 13. desember 2013 Verken min mor eller far er personer som holder taler, så hos meg var det min søster som holdt talen til meg. Var kjempe koslig Mye verre å tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil og se at de har det vondt. DET hadde ødelagt dagen min. Anonymous poster hash: 121d7...9a2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #13 Skrevet 13. desember 2013 Jeg tenker at en bryllupsfest skal være en glede, både for brudeparet og gjestene. Ikke en dag man fyller opp med ting man "må gjøre". Jeg skjønner godt at din far ikke har lyst til å holde tale foran 80 gjester, han kan umulig kjenne alle sammen. Kanskje du kan be foreldrene dine om å reise seg sammen, så sier din far "velkommen til familien NN" og din mor "vekommen til bords alle sammen". Men har du egentlig lyst til at din far, mor og kommende mann skal grue seg til bryllupet ditt pga taler? Anonymous poster hash: 1a46c...770
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 13. desember 2013 #14 Skrevet 13. desember 2013 Usympatisk mann. Et bryllup bør inneholde det som er viktig for en, ikke bare tomme tradisjoner. Og det bør jo være langt viktigere med gjester som trives enn gjester som drives til angstanfall fordi de må produsere noen ord. Tenker at gjestene er glad for at talene holdes til et minimum. Flotte ord kan du sikkert få fra foreldrene dine uansett - det er jo ikke antall vitner som måler ordenes betydning.
Kathrine. Skrevet 13. desember 2013 #15 Skrevet 13. desember 2013 Dei kan skrive en sang (evt kjøpe en) så lan alle synge sangen.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #16 Skrevet 13. desember 2013 Herlighet. Jeg tror nesten jeg hadde droppet å gifte meg med en mann som ikke respekterte foreldrene mine for det de var. Min far har aldri holdt tale. Jeg visste at han ikke kom til å si noe i bryllupet mitt, men det gjorde jo ingenting. Han var der og fulgte meg opp kirkegulvet. Holdt lenge det. Anonymous poster hash: 9a0a6...4e1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #17 Skrevet 13. desember 2013 Synes hysteriet rundt "det perfekte bryllup" når en ny topp i dette hovedinnlegget. Hvorfor skal man på død og liv presse gjennom bryllup i sammen formen for alle? Jeg har vært i maaaaange bryllup. Aldri de tradisjonelle med lange taler som er de morsomste. De litt mer avslappede, utradisjonelle som er morsomst. Anonymous poster hash: 5a06b...aad
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #18 Skrevet 13. desember 2013 Stakkars foreldrene dine. Jeg sliter med det samme som dem, og om jeg hadde blitt presset til å ønske en svigersønn velkommen i familien i en tale, så hadde nok det ført til at jeg ikke hadde ment det... Synes han virkelig det er verdt det? Anonymous poster hash: 88d5b...278
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #19 Skrevet 13. desember 2013 Samboeren min har flere søsken som har giftet seg. Foreldrene hans taler heller ikke i forsamlinger, og jeg har ikke hørt at det skal ha vært noe problem i det hele tatt. Hadde det vært mine foreldre, hadde jeg heller ikke hatt noen problemet med det. Senk på kravene... Anonymous poster hash: 12e41...66d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #20 Skrevet 13. desember 2013 Ingen av mine foreldre holdt tale heller. Jeg ønsket ingen taler i bryllupet vårt, men vi kompromisset sånn at brudgommen, svigermor og min tante holdt tale, mine foreldre gjorde det ikke. De ønsket ikke å tale, og de hørte på mitt ønske. Anonymous poster hash: 19a29...422
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #21 Skrevet 13. desember 2013 Ingenting er obligatorisk i et bryllup, selv om det er tradisjoner knyttet til det. Gjør som passer dere. Hvis du tvinger gjennom at faren din skal holde tale kommer han antakelig til å grue seg stort til din store dag, ønsker du det? Det skal jo være en gledens dag for ham, der han skal glede seg til å følge deg opp kirkegulvet? Husk også at brudens far (og kanskje også brudgommens foreldre) er den eneste som ikke kan "velge" å holde tale, siden det er så sterke tradisjoner for dette. Blir man spurt om å være forlover (forventet å holde tale), kan man si nei. Brudgom (forventet tale) og brud (ikke uvanlig at hun taler) kan velge en annen form for bryllup om de ikke vil tale. Blir man spurt om å holde takk for maten talen kan man si nei, og ingen andre trenger å holde tale om de ikke vil. Men brudens far kan ikke velge å ikke være brudens far. Å velge mellom å ikke komme i bryllupet for å unngå tale, eller å komme i bryllupet og måtte tale, er et for urimelig valg å måtte ta. Siden faren din på en måte ikke kan velge dette bort, men absolutt ikke vil, må dere finne en annen løsning. Kanskje kan det komme en sang fra dine foreldre når brudens fars tale skulle vært? Trenger ikke være en de har komponert selv, men en kjærlighetsvise de vil spille for deg, f.eks? Anonymous poster hash: c9de9...d7b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #22 Skrevet 13. desember 2013 Fikk skikkelig vondt av faren din.. Klart han får slippe det! Jeg trodde min far var på samme måte og sa ganske tidlig at han ikke måtte hvis han ikke ville. Men han hadde bestemt seg og holdt en fin tale likevel. Uansett hadde jeg aldri krevd det, det skulle jo være en fin dag for han også Anonymous poster hash: 4c5af...3c5
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #23 Skrevet 13. desember 2013 Jeg får helt vondt av foreldrene dine. Hadde jeg krevd at min far skulle holdt tale, tror jeg faktisk at jeg ville sørget for et hjerteinfarkt. Min mor ville havnet på psykiatrisk avdeling. Og jeg tuller ikke, jeg tror det ville vært såpass grusomt for dem, fordi min far er så innmari sjenert og min mor lider av angst. Det går an å spørre foreldrene dine om de ønsker å holde tale, si at valget er helt og holdent deres, men at dere ville satt umåtelig pris på det. Det blir galt å kreve at de skal gjøre det. Sier de nei, får dere heller revurdere festen om det er så veldig viktig for dere med en tale. Anonymous poster hash: 1f39d...a56
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #24 Skrevet 13. desember 2013 Jeg blir helt frustrert av situasjoner der man må gjøre sånn eller slik fordi det er en tradisjon. Er ikke det viktigste at man skal ha det gøy, at gjestene trives og slapper av. Du får stå opp og si til din kommende mann at mine foreldre gjør det de vil. Vi blir mann og kone fordi vi elsker hverandre og det er mye viktigere! Anonymous poster hash: 784b6...d7b
★julestjerne★ Skrevet 13. desember 2013 #25 Skrevet 13. desember 2013 (endret) Vi gav beskjed om ingen taler, noko kvar vår tante "ignorerte". Talen frå mannens tante vart framført av onkelen då ho har hatt sjukdom som gjekk ut over munnen. Kan far din få nokon til å framføre talen? Viss ikkje bør du be mannen din bli voksen.. Endret 13. desember 2013 av ★julestjerne★
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå