Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en sønn på litt over 2 uker nå.. Sliti mye med luft i magen, noe som er vanlig har jeg skjønt... Men det som er er at på dagtid sliter han veldig mye med dette , sover dårlig pga luft vi ikke får opp.. Prøvd alle måtene jeg vet om nå! Og på natta... Ja da kommer lufta opp med en gang og han sover som en drøm.... Skal jo ikke klage på det , men kunne ønske hsn ikke hadde så vondt på dagtid!

Så kommer mme inn i bildet.. Prøvde nemmlig en dag med dette, den dagen hadde han NULL magesmerter å ikke slet med å få opp luft!! Prøvd å pumpe meg før hvert måltid for å se om han sluker for mye luft når jeg ammer også, men like vondt i magen med mm på flaske... Spiser bare brød med valig pålegg, ikke drikker jeg melk og ingen streke krydder i middagen... Drikker bare vann....

Han burde jo tåle melka mi siden det går såååå bra på nettene, hvorfor ikke på dagen!! .? Prøvd å ligge å amme på dagtid også, slik jeg gjør på natta uten noe respons... Bah.. Blir gal! Nesten så jeg hadde lyst å bare gå over til mme på dagen og mm natts... Men da mister jeg vel bare melka fort... Noen tips eller råd??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en sønn på litt over 2 uker nå.. Sliti mye med luft i magen, noe som er vanlig har jeg skjønt... Men det som er er at på dagtid sliter han veldig mye med dette , sover dårlig pga luft vi ikke får opp.. Prøvd alle måtene jeg vet om nå! Og på natta... Ja da kommer lufta opp med en gang og han sover som en drøm.... Skal jo ikke klage på det , men kunne ønske hsn ikke hadde så vondt på dagtid!

Så kommer mme inn i bildet.. Prøvde nemmlig en dag med dette, den dagen hadde han NULL magesmerter å ikke slet med å få opp luft!! Prøvd å pumpe meg før hvert måltid for å se om han sluker for mye luft når jeg ammer også, men like vondt i magen med mm på flaske... Spiser bare brød med valig pålegg, ikke drikker jeg melk og ingen streke krydder i middagen... Drikker bare vann....

Han burde jo tåle melka mi siden det går såååå bra på nettene, hvorfor ikke på dagen!! .? Prøvd å ligge å amme på dagtid også, slik jeg gjør på natta uten noe respons... Bah.. Blir gal! Nesten så jeg hadde lyst å bare gå over til mme på dagen og mm natts... Men da mister jeg vel bare melka fort... Noen tips eller råd??

Ingen som har noen råd eller erfart noe lignende??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145941854
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hvor mye pumpet du ut? Kan du forsøke å pumpe og så legge han til rett etterpå og se om det gjør noen forskjell? Brystet blir aldri helt tomt, og pumping er som regel mindre effektivt enn amming, så det er helt sikkert melk igjen der. Om han virker veldig misfornøyd etter måltidet så kan du jo bare gi den utpumpede melka i tillegg.

Det er nemlig mange som sliter med overproduksjon, og et vanlig symptom på dette er luft i magen. Ofte viser barnet uvilje mot brystet særlig i starten av måltidet og om morgenen (det er mest melk da). Andre symptomer er gulping, at det "renner over" i munnen og grønn avføring. Hvordan har gutten din lagt på seg, forresten?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145941964
Del på andre sider

Hvor mye pumpet du ut? Kan du forsøke å pumpe og så legge han til rett etterpå og se om det gjør noen forskjell? Brystet blir aldri helt tomt, og pumping er som regel mindre effektivt enn amming, så det er helt sikkert melk igjen der. Om han virker veldig misfornøyd etter måltidet så kan du jo bare gi den utpumpede melka i tillegg.

Det er nemlig mange som sliter med overproduksjon, og et vanlig symptom på dette er luft i magen. Ofte viser barnet uvilje mot brystet særlig i starten av måltidet og om morgenen (det er mest melk da). Andre symptomer er gulping, at det "renner over" i munnen og grønn avføring. Hvordan har gutten din lagt på seg, forresten?

Prøvd å pumpe før jeg legger han til, men har ikke hjulpet.. Inatt kan jeg si at vi nesten ikke har sovet pga skriking.. Jeg har amma mye fordi han bare sutter ig sutter og smokk hjelper ikke og kommer ikke noe luft opp! Tilslutt ga jeg han mme, da ga han seg og sovnet fornøyd.. Begynner å tro dette er kolikk...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145952569
Del på andre sider

Prøvd å pumpe før jeg legger han til, men har ikke hjulpet.. Inatt kan jeg si at vi nesten ikke har sovet pga skriking.. Jeg har amma mye fordi han bare sutter ig sutter og smokk hjelper ikke og kommer ikke noe luft opp! Tilslutt ga jeg han mme, da ga han seg og sovnet fornøyd.. Begynner å tro dette er kolikk...

Når jeg pumper så kan jeg fint pumpe 100ml uten at det er tomt..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145952576
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde et lignende problem med min baby da han var på den alderen. Det virker som om melken rett og slett kom for fort. Babyen var veldig urolig ved brystet pga dette, og måtte slippe brystet og gispe etter luft... Dette gjorde at han svelgte mye luft underveis i ammingen. Vi var nøye på å få han til å rape, men likevel fikk han alltid luftsmerter. Det hjalp å "sykle" med beina hans mens han lå på rygg. Jeg er glad jeg fortsatte med ammingen, for det ble bedre da babyen var rundt 5-6 uker, da taklet han det bedre. Det er jo enklere med amming enn med flasker, i alle fall så lenge babyen skal ha mat på natten. 

Vi begynte med mme da babyen var 7 mnd, da var vi ferdige med nattamming og han spiste mye fast føde. Hadde problemet med luft i magen fortsatt så hadde jeg nok begynt med mme tidligere. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145953784
Del på andre sider

Annonse

Kan du prøve metoden som er beskrevet her? http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Pump, aller helst med dobbelpumpe, begge bryst. Straks du er ferdig så legger du han til og lar han die på *begge* sider.

Deretter bestemmer du at ett av brystene er på "vakt" og ammer så ofte han vil ha på det brystet i feks 3 timer. Så bytter du side og fortsetter sånn. Du trenger sannsynligvis ikke pumpe på nytt.

Om du pumper 100 ml så er det ganske mye, selvsagt avhengig av hvor ofte du gjør det, om du pumper 100 ml pr side så er det MYE. En baby på 2 uker trenger kanskje rundt 600 ml melk i døgnet.

Det er veldig vanlig med luft i magen som symptom på overproduksjon, og faktisk også at man tror man har for lite melk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145964630
Del på andre sider

Takk for link og råd, lillenims! Jeg har spøkt med at jeg nok burde ha adoptert tvillinger samtidig som jeg fikk minstemann for 5 uker siden forå få unna all melken, men ikke engang ammekonsulenten har sett det som noe problem (nå ringer jeg jo ikke henne hver gang jeg har brystspreng), og detvhar ikke slått meg at det går an å gjøre noe med overproduksjonen, men nå skal jeg prøve denne metoden!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145970226
Del på andre sider

Takk for link og råd, lillenims! Jeg har spøkt med at jeg nok burde ha adoptert tvillinger samtidig som jeg fikk minstemann for 5 uker siden forå få unna all melken, men ikke engang ammekonsulenten har sett det som noe problem (nå ringer jeg jo ikke henne hver gang jeg har brystspreng), og detvhar ikke slått meg at det går an å gjøre noe med overproduksjonen, men nå skal jeg prøve denne metoden!

Oisann, såpass! Ja, kjør på! Vær litt tålmodig, du har hatt mye melk lenge, og da kan det ta litt tid (et par uker, kanskje) å justere den til barnets behov. Intervallamm inntil barnet tydelig etterspør det andre brystet til måltidet (og ikke blir fornøyd med å få tilbud om samme bryst en gang til....). Det kan også hende du bør gjennomføre full tømming (pumping) flere ganger, men vent MINST tre døgn etter den første gangen før du gjør det igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-145970836
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Oisann, såpass! Ja, kjør på! Vær litt tålmodig, du har hatt mye melk lenge, og da kan det ta litt tid (et par uker, kanskje) å justere den til barnets behov. Intervallamm inntil barnet tydelig etterspør det andre brystet til måltidet (og ikke blir fornøyd med å få tilbud om samme bryst en gang til....). Det kan også hende du bør gjennomføre full tømming (pumping) flere ganger, men vent MINST tre døgn etter den første gangen før du gjør det igjen.

Nå er det en stund siden jeg gikk inn for å moderere melkeproduksjonen etter metoden du foreslår, lillenims, og det har gått veldig bra. Jeg har vel gjort en full tømming omtrent en gang i uken siden første gang (gjør det når jeg har hatt veldig melkespreng i en dag eller to), og merker at lillemann er mye mer fornøyd ved puppen nå. Hurra for lillenims, ammehjelpen og Sandy84 som tok opp temaet :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104215-mm-eller-mme/#findComment-146028532
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...