Gå til innhold

Influensa vaksine - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i tvil om jeg skal la meg vaksinere... Noen som mener noe for og i mot? Har liksom en mening om at det ikke er lurt å tukle med slike ting og at jeg regner med at kroppen skal klare og ordne opp i slike ting selv.. Men samtidig beskytter det jo barnet den første tiden etter fødsel også.. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104209-influensa-vaksine-ja-eller-nei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok vaksina i uke 30. Fordi:

- Å være høygravid er ille nok om man ikke skal risikere influensa på toppen av det

- Influensa er en stor belastning for et spedbarn, og kan være svært farlig, så jeg vil gi henne all beskyttelse hun kan få

- Sesonginfluensavaksinen har vært i bruk lenge og risikoen for alvorlige bivirkninger er dokumentert å være ekstremt liten

- Risikoen for alvorlige bivirkninger av influensasykdom er IKKE ekstremt liten for gravide (den er fortsatt liten, men høyere enn for ikke gravide voksne) - og dette kan være farlig for barnet. Influensa er sjelden farlig for ellers friske voksne, og disse anbefales da heller ikke å ta vaksinen. Men som gravid er man i risikogruppen, og dermed har fagfolk kommet frem til at den samlede nytten av å ta vaksinen veier tyngre enn den teoretiske risikoen ved å ta den.

- Det datagrunnlaget som ligger bak en anbefaling fra FHI er langt større enn det jeg selv eller noen annen enkeltperson kunne greie å analysere, så jeg har ingen grunn til å ikke stole på dem

Jeg har ikke tatt den og skal ikke ta den. Er i uke 38 nå.

Før svineinfluensaen i 2009 var det ingen som anbefalte gravide vaksinen, men så plutselig begynte de med den anbefalingen . Ellers er det generelle rådet for gravide å unngå vaksiner så langt det lar seg gjøre ..

Fagfolk strides veldig pådette området og alle jeg har snakket med dvs infeksjonsoverlege, overlege gyn i jordmor og helsesøster anbefaler ikke å ta den. Jordmor er en kollega av meg og hun sa hun ville anbefalt gravide å ta den dersom de spurte henne jobb nettopp fordi det er dette helsemyndighetene anbefaler, ,men hun ville selv ALDRI tatt den.

Det er ikke farlig for foster dersom man får influensa som gravid... Det er mor som kan få komplikasjoner

Det er jo komplikasjonene som er problemet - mor kan få komplikasjoner, og disse kan være farlige for fosteret.

http://www.lub.no/gravide-boer-vaksiners-mot-influensa

Gravide og influensa
De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Alvorlige komplikasjoner hos mor utgjør imidlertid en risiko for fosteret. Risikoen ved influensasykdom ligger i komplikasjoner som for eksempel lungebetennelse. Denne risikoen ser ut til å øke med svangerskapsvarigheten og derfor anbefales vaksinering i 2. og 3. trimester. Ved vaksinering overføres antistoffer fra mor til barnet. Dette gjør at barnet beskyttes mot influensa den første tiden etter fødselen.

At enkeltstående jordmødre og en og annen lege ikke er enige finner jeg ikke spesielt overbevisende. Ingen av disse er i nærheten av å ha samme informasjonsgrunnlag som de analysene et stort organ som FHI kan gjøre. Å være jordmor eller gynekolog gjør deg ikke til en autoritet på vaksinering. Den eneste av kildene du nevner som har noen nevneverdig legitimitet på området som noe annet enn privatperson er infeksjonsoverlegen - men dette er fortsatt bare én enkeltstående person, som umulig kan ha rukket over et like stort materiale som det som ligger til grunn for FHIs konklusjon. Og det er FHI selv som på generelt grunnlag fraråder vaksinering til gravide - de har da selvsagt tatt sitt eget råd med i beregningen når de allikevel anbefaler akkurat denne vaksinen. Jeg ser ikke hva det har med saken å gjøre når anbefalingene startet.

Vi får være enige om å være å uenig : )) jeg syns bare det er interessant at helsepersonell anbefaler gravide å ta en vaksine , men de ville ikke tatt den selv dersom de var gravide.....lurer på hvorfor.. Ig en gynekolog har vel så absolutt kompetanse innenfor medikamenters påvirkning av et foster .

Dersom du er trygg i ditt valg om å ta vaksinen så er jo det supert. Jeg føler meg helt trygg på å ikke ta den.... Så da er vel alle parter fornøyd : ))

Annonse

Det kan vi være enige om, ja. Influensavaksinering er tross alt et valg som ikke påvirker andre enn en selv og barnet - så en helt annen sak enn f.eks. barnevaksinasjonsprogrammet. 

Jeg mener vel heller ikke at uttalelsene til jordmødre og den slags er verdiløse, men jeg mener samtidig at de overhodet ikke kan sidestilles med den spisskompetansen og oversikten som ligger bak en offentlig anbefaling. 

Jeg er forsåvidt også enig med deg at det er rart med disse du nevner som anbefaler vaksinen men ikke vil ta den selv (men med en litt annen vinkling…:) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...