Gå til innhold

hva svarer man en venn som bare snakker om sykdom og elendighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god kollega/venninne som har det vanskelig for tiden. Jeg vil jo gjerne støtte henne gjennom det som er tungt og vanskelig, men nå føler jeg at hun har lullet seg inn i all elendigheten, og bare har fokus på det. Facebook-statuser går på at hun er syk eller har det vanskelig, og når hun skriver til meg på chatten så er det også for å oppdatere om "tilstanden".

Nå er hun forkjølet, og en person i omgangskretsen hennes har fått en alvorlig, men ikke nødvendigvis dødelig sykdom.

Hun er mye sliten og nedfor, og sliter med å takle jobben. 

Det er klart at man må få uttrykke negative følelser også, men etter en god stund mener jeg at det er bedre å prøve å fokusere på hva som er bra! 

Hun har støttet meg mye gjennom min vanskelige periode, og jeg vil gjerne være der for henne også, men det er så slitsomt når alt bare er elendighet. Det er ikke det at jeg ikke vil høre på bekymringene hennes, men jeg vil så gjerne prøve å få henne til å endre litt fokus, for sin egen skyld. 

Men hvordan kan jeg hjelpe henne uten å såre og støte henne fra meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du forsøke lede samtalen over på noe annet? Regner med du har forsøkt, men kommer ikke på noen annen løsning :/

Anonymous poster hash: 4be14...d2f
Skrevet

Ja, jeg prøver å lirke henne over på andre ting, men hun faller stadig tilbake  :sno:

Skrevet

Si det enkelt, f.eks:

"Huff, jeg skjønner at du blir litt nedfor av å være syk, kanskje vi skal prøve å snakke litt mer om det som er positivt. Tror du det kunne hjulpet litt?"

Ellers så kanskje du må avfeie henne litt diskre hver gang hun drar frem noe negativt og føre samtalen over på noe positivt.

Jeg tror de aller fleste, selv "klagerne" skjønner at det ikke er trivelig for andre å høre på konstant elendighet.

Anonymous poster hash: 0463e...22a

Skrevet

Ja, jeg kan prøve å bruke den kanskje?

Det er selvsagt ikke trivelig å høre på bare klaging, men jeg tar det egentlig som et kompliment at hun velger meg som "søppelbøtte" ;) Men for hennes egen del så får man det sjelden bedre uten å klare å se fremover. Jeg føler at hun er i en spiral som bare går nedover, og vil gjerne snu henne før det går for langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...