Gå til innhold

Folsyre og/eller multivitaminer

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å ta folsyre fra vi startet med prøvingen. Igår kjøpte typen inn multivitaminer i tillegg. Leste litt bakpå boksen og så det stod at de også inneholdt folsyre.. Holder det å bare ta multivitaminer da, eller bør jeg ta begge deler? Ble litt usikker her...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144104029-folsyre-ogeller-multivitaminer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er 40 i multivit, så er det ikke nødvendig med ekstra folsyre. Skal "kun" ta 40 pr dag.

400, aldri sett så høyt i mulivitaminer. Det er ikke farlig å ta både multivitaminer og folat, det man ikke trenger blir skillt ut :-)

Folsyre trenger man kun ta første trimester, det er da, og særlig de første ukene den trengs. Derfor anbefales alle som planlegger å bli gravide å ta tilskudd. :-)

Anonymous poster hash: 82f64...3bd

Dette er det jeg har lest meg til: 400 mikrogram (i tilskudd) er maksimal anbefalt daglig dose når man prøver å bli gravid (helsedirektoratet). Folsyre har også noen negative virkninger (type ørlitegranne økt sjangse for astma), derfor vil man helst ikke ta mer enn det som er nødvendig for å hindre ryggmargsbrokk. Det er faktisk ikke lov å selge vitamintilskudd med mer enn 200 mikrogram/dag markedsført til "den ikkegravide/ikkeprøvende befolkningen". Jeg ville valgt bort det ene tilskuddet hvis det viser seg at du kommer over 400 mikrogram. Skal du følge helsedirektoratets anbefaling "100%" tror jeg det riktige er å kutte ut multivitamin til fordel for ren folat (men jeg har selv tatt det motsatte valget).

Slenger på en link:

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/folat--forbered-barnet-helse-i-din-kropp/Sider/default.aspx

Ser at det 200 mikrogram folat i multivitaminen. Da har jeg tatt litt for mye. Men så har jeg ikke vært så nøye på å ta de så egentlig har nok ikke fått i meg så altfor mye likevel... Blir sykt lei av å ta folatpiller når en har prøvd lenge!

Tenker jeg kan veksle litt på de jeg...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...