Gå til innhold

Folsyre og/eller multivitaminer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å ta folsyre fra vi startet med prøvingen. Igår kjøpte typen inn multivitaminer i tillegg. Leste litt bakpå boksen og så det stod at de også inneholdt folsyre.. Holder det å bare ta multivitaminer da, eller bør jeg ta begge deler? Ble litt usikker her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar begge deler... Men vet ikke om det er undøvendig da..

Skrevet

Hvis det er 40 i multivit, så er det ikke nødvendig med ekstra folsyre. Skal "kun" ta 40 pr dag. 

Skrevet

Hvis det er 40 i multivit, så er det ikke nødvendig med ekstra folsyre. Skal "kun" ta 40 pr dag.

400, aldri sett så høyt i mulivitaminer. Det er ikke farlig å ta både multivitaminer og folat, det man ikke trenger blir skillt ut :-)

Folsyre trenger man kun ta første trimester, det er da, og særlig de første ukene den trengs. Derfor anbefales alle som planlegger å bli gravide å ta tilskudd. :-)

Anonymous poster hash: 82f64...3bd

Skrevet

Dette er det jeg har lest meg til: 400 mikrogram (i tilskudd) er maksimal anbefalt daglig dose når man prøver å bli gravid (helsedirektoratet). Folsyre har også noen negative virkninger (type ørlitegranne økt sjangse for astma), derfor vil man helst ikke ta mer enn det som er nødvendig for å hindre ryggmargsbrokk. Det er faktisk ikke lov å selge vitamintilskudd med mer enn 200 mikrogram/dag markedsført til "den ikkegravide/ikkeprøvende befolkningen". Jeg ville valgt bort det ene tilskuddet hvis det viser seg at du kommer over 400 mikrogram. Skal du følge helsedirektoratets anbefaling "100%" tror jeg det riktige er å kutte ut multivitamin til fordel for ren folat (men jeg har selv tatt det motsatte valget).

Slenger på en link:

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/folat--forbered-barnet-helse-i-din-kropp/Sider/default.aspx

Skrevet

Ser at det 200 mikrogram folat i multivitaminen. Da har jeg tatt litt for mye. Men så har jeg ikke vært så nøye på å ta de så egentlig har nok ikke fått i meg så altfor mye likevel... Blir sykt lei av å ta folatpiller når en har prøvd lenge!

Tenker jeg kan veksle litt på de jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...