Gå til innhold

Jul i svingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treåringen elsker det, men etter hver episode må jeg forklare at sånt kan man ikke si til hverandre, det kan man ikke gjøre. Det et stygt å si drittunge og at man skal mose andre, at man ikke skal leke med store kniver osv. Inhver episode er jo de ungene frekke og slemme mot hverandre. Er det bare jeg som er rar?

Anonymous poster hash: 243ad...1f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. At jul i svingen er mer pedagogisk enn jul i skomakergata er uforståelig for meg😁

Skrevet

Jul i svingen passer vel best for litt større barn. 7-åringen min elsker det, hun forstår jo hva som foregår. Lillebror på 4,5 går glipp av mye av handlingen, det er rett og slett ikke alt han forstår.

Men jeg er ganske sikker på at 7-åringen ville syntes at skomakergata var kjedelig.

Anonymous poster hash: 741ba...0dc

Skrevet

Min fireåring er helt oppslukt i jul i skomakergata

Anonymous poster hash: 206c5...a88

Skrevet

3 åringen min vil ikke se jul i svingen, han vil heller se julestjerner klokka 19. selv ser jeg begge deler, men er først når julestjerner kommer han sitter fint og ser på 

Anonymous poster hash: 82639...8d8
Skrevet

Jeg ser alltid Jul i Svingen med treåringen min, og synes mye av ordbruken der er helt unødvendig. Bortsett fra det synes jeg det er en helt ok julekalender, men langt i fra NRKs beste. Liker heller ikke sure, ekle damer og slemme barn. Synes lett vinklingen kunne vært mye hyggeligere!

Skomakergata hadde nok mine barn sovnet fra.. SÅ kjedelig og gammeldags. Dette er nok bare noe vi voksne innbiller oss skulle vært så stor suksess, fordi hi har gode minner fra det selv!

Anonymous poster hash: cf8de...abd

Skrevet

Dett høres litt ironisk ut, men jekke så opptatt av at barnet skal være pedagogisk. Og at det ofte skal være en moralsk historie. Og andre lære-barnetv som Dora f.eks.

Men, jeg synes det er unødvendig at de bruker ord og uttrykk vi helst ikke vil at barna skal plukke opp.

Som drittunge ol.

De får frem poenget og historien like godt ved å snakke "vanlig".

Anonymous poster hash: bdf86...1c8

Skrevet

Ser jul i svingen sammen med 5 åringen for første gang i år. Må si jeg er utrolig skuffet over denne serien. For det første syns jeg ikke den passer til de minste barna, gutten min syns ikke noe om serien.

Og hva i alle dager er greia med all krangelen og den ufine språkbruken? Han der faren til Linus må jo være tilbakestående??

Syns det er leit at nrk velger å sende denne dårlige kalenderen. Heldigvis har vi Skomakergata på DVD, og det faller i smak for gutten vår og vennene hans :-)

Skrevet

Her får ikke 3 åringen min se Jul i Svingen, han plukker opp veldig fort. Det er ikke lett å overbevise en bestemt 3 åring at drittunge, mose noen osv ikke er greit å si eller gjøre, når han selv mener det er greit fordi de gjør det på barnetv... NRK har flere mer riktige julekalendere de kunne ha sendt enn Jul i Svingen.

Skrevet

Her måtte barnehagen slutte og vise denne serien. Barna plukket opp mye av det som skjedde i serien og språkbruken og oppførselen ble deretter.

Anonymous poster hash: b90a7...3ca

Skrevet

Enig. Det eneste som er koselig med den serien og gir meg julestemning er musikken. Vil heller ha rød eller blånisser på skjermen. Eller noe nytt. Men gå for noe som er trivelig og får frem julestemningen og verdier som julen handler om.

Mine på 7 og 5 ser på jul i svingen og 7 åringen reagerer selv på hvor slemme de er. I går ble hun lei seg da den mørke gutten fikk sin julekalender og det var bare tull og moren lo den mest ondskapsfulle latter.

Skrevet

Det skal liksom ikke være sånn at barna sitter etter hver episode og sier at "barna er slemme" og "det er ikke lov til å si det til andre"

Skrevet

Det er ikke farlig å lære at ikke alt er drømmehagen. eller å la være å se med for små barn.

Skrevet

Jeg elsker Jul i Svingen jeg, og det gjør også min 4,5-åring. Hun skjønner veldig godt at det ikke er lov til å kalle hverandre slemme ting, slå osv. Hun skjønner at det bare er TV, og vi snakker om dette hver dag. 

Hun sier selv at det ikke er lov å si sånt, at om noen sier det kan vi si fra til en voksen, la være å høre på dem osv, og at vi må si unnskyld om vi ikke er greie med hverandre.

For min del er det en fin anledning til å snakke om slikt, og hvorfor noen ikke alltid bare er greie med hverandre- og hvordan vi evt løser det slik at alle blir glade igjen. Det er nå min oppgave som voksen å oppdra ungen min, ikke NRK.

Skrevet

Men dette skal jo være en JULEkalender. Det er jo nesten ikke fokus på jul i det hele tatt. Greit at det gir oss mulighet til å snakke med barna om hva som er lov og ikke lov. Men er det poenget med en julekalender egentlig?

Skrevet

Jeg liker Jul i Svingen jeg, syns den er kjempesøt :)

Det skjer jo ting der, og ja selv om barna ikke alltid er så perfekte, så er de vel faktisk et bilde på hvordan barn er! 

Skomakergata er gørrkjedelig nå, dette er bare noe vi har romantisert oppi våre eldgamle hoder.

Anonymous poster hash: 9aadc...820
Skrevet

Men skomakergata handler i hvert fall om jula

Skrevet

Enig. Språkbruken er ganske stygg. Jeg elsker selv serien, men lurer på om linus og de andre har fri hele desember. Ser aldri at de går på skolen

Anonymous poster hash: f31d3...43b

Skrevet

Skulle ønske NRK kunne grave frem kalenderen med Eli og Theodor samt den med Portveien 2. Eli og Theodor ligger forøvrig ute på Youtube.

Anonymous poster hash: b90a7...3ca

Skrevet

Å, så glad jeg er for at nrk faktisk lager serier av og til, og ikke bare børster støvet av 80 talls klassikerene. 

Nå er jo jul i svingen blitt noen år, det hadde vært hyggelig om de laget noe nytt igjen snart. 

Men vi liker jul i svingen. 

9 åringen er egentlig uinteressert i barnetv, har ikke giddet å se det på et par år, men jul i svingen koser vi oss skikkelig med begge to. 

Men dere, det er faktisk ikke nødvendig å se tv-programmer en ikke liker, eller ikke syns passer sine barn/sin familie, om dere har moralske innvendinger eller andre grunner. 

Finnes en av-knapp!

Skrevet

Jeg liker jul i svingen jeg! Og både treåringen og seksåringen elsker den! De skjønner da hele handlingen begge to.

Her hadde vi problemer med at treåringen hadde plukket opp en del stygge uttrykk i bhg FØR jul i svingen begynte. Dette har faktisk blitt bedre fordi treåringen ser at det ikke er noe fint å behandle andre på den måten!

Anonymous poster hash: 5b2fa...773

Skrevet

Å, så glad jeg er for at nrk faktisk lager serier av og til, og ikke bare børster støvet av 80 talls klassikerene. 

Nå er jo jul i svingen blitt noen år, det hadde vært hyggelig om de laget noe nytt igjen snart. 

Men vi liker jul i svingen. 

9 åringen er egentlig uinteressert i barnetv, har ikke giddet å se det på et par år, men jul i svingen koser vi oss skikkelig med begge to. 

Men dere, det er faktisk ikke nødvendig å se tv-programmer en ikke liker, eller ikke syns passer sine barn/sin familie, om dere har moralske innvendinger eller andre grunner. 

Finnes en av-knapp!

Julekongen i fjor var da helt ny :)  Men ja, enig med deg!!

Anonymous poster hash: 4f141...73d

Skrevet

åja, den glemte jeg, vi fikk aldri tid til å følge med på den. var den gøy?  :) 

Skrevet

Enig. Språkbruken er ganske stygg. Jeg elsker selv serien, men lurer på om linus og de andre har fri hele desember. Ser aldri at de går på skolen

Anonymous poster hash: f31d3...43b

haha ja det samme har jeg lurt på!  Men jeg synes ofte det er sånn i julekalendrere jeg... I Blåfjell har du Marta og Mikkel som alltid bare vandrer rundt i byen, og på Amalies jul får de også besøk av barn hele tiden synes jeg

Anonymous poster hash: 4f141...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...