Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 Vi har siden vi fikk barn feire jul annenhver gang hjemme hos svigers og hjemme hos mine foreldre. For hvert år som har gått blir forskjellene mellom dem større og større. Mine foreldre stiler som barnevakt hver gang vi skal noe (spør ofte svigers først så de skal få anledning, men de sier som regel nei). De kommer på fotballkamper, Lucia-feiringer, danseforestillinger osv (det gjør aldri svigers). De kommer og hjelper til dersom vi skal male eller pusse opp noe. De stilte meg egenkapital så vi fikk kjøpt oss bolig- and the list goes on. Dersom man hadde hatt to vennepar som var som dette, så er det jo helt opp i dagen at vi ville ha tilbrakt tid med det paret som var tilstede for oss, og ikke det andre. Men når det er familie skal alt vær likt? Syns ikke det rimer jeg. Hvorfor ikke feire jul sammen med dem som er oppriktig interessert i oss og våre barn? Luftet det for mannen, og han sa bare at det kunne vi gjerne gjøre, han har ikke et nært forhold til sine foreldre. For ordens skyld skal jeg nevne at de er ellers like i forhold til kapasitet, helse og økonomi, så det er prioriteringen som er annerledes. Anonymous poster hash: ffb61...941
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #2 Skrevet 11. desember 2013 Ok! Anonymous poster hash: 996c3...ee8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #4 Skrevet 11. desember 2013 Veldig synd for dere og barnebarna. Men jeg ville heller da kanskje invitert til en førjulsmoddage eller romjula. Og slutte med og spørre dem. kanskje de vil savne dere etterhvert. Anonymous poster hash: 23e24...0c6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #5 Skrevet 11. desember 2013 Selvfølgelig. Sånn er det her også. Vi passer på å få besøkt alle i jula, men tilbringer mest tid hos mine foreldre. De besøker oss ofte (vi bor ca 2 timer unna både mine foreldre og mine svigerforeldre), mens svigers er her kanskje tre ganger i året... Anonymous poster hash: aafdb...b22
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #6 Skrevet 11. desember 2013 Veldig synd for dere og barnebarna. Men jeg ville heller da kanskje invitert til en førjulsmoddage eller romjula. Og slutte med og spørre dem. kanskje de vil savne dere etterhvert. Anonymous poster hash: 23e24...0c6 Jeg spør dem litt av prinsipp. De skal iallefall ikke få det på oss at vi ikke prøver å la dem ta del i barnas liv. Men det er jo sånn at når alle fire besteforeldre er tilstede i bursdager f.eks så er barna bare opptatte av mine foreldre. Jeg blir flau og prøver å dekke over, men det skal jeg slutte med for det er jo bare en bieffekt av at svigers ikke engasjerer seg i dem. Men akkurat når det gjelder jul som er det koseligste jeg vet om, så har jeg lyst til å droppe julefeiringen sammen med dem som føles nærmest som fremmede etterhvert. Anonymous poster hash: ffb61...941
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #7 Skrevet 11. desember 2013 Hvorfor skal det være slik at man alltid skal dra fordeler av vennskap og kjennskap? Du høres ut som en person som bare tar og tar uten å gi. Jegg synes du plikter å opprettholde kontakt med begge sider. Og nei, jeg er ikke mest med de vennene som gjør med tjenester for oss. Det er ikke slik det funker for meg iallefall. Anonymous poster hash: b02ba...bb5
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #8 Skrevet 11. desember 2013 Som jeg skulle sagt det selv. Mine foreldre stiller opp for oss hele tiden, og de ringer og spør hvordan vi har det, de inviterer oss på middager, på hyttetur osv. Ungene våre elsker mormor og morfar og overnatter gjerne hos de. Mine svigerforeldre, som bor like langt unna (15 min m bil), er her kun i bursdagene til ungene, altså 2 ganger i året. De er velstående og overøser da ungene med flotte gaver, men ungene aner jo ikke hvem de er. Jeg hadde syntes det var surt å skulle feire annenhver jul hos svigers når de er så lite interessert i oss (og tro meg, vi har invitert de over hit øretn ganger, de takker alltid nei). Heldigvis har jeg sluppet unna til nå, det vil si - vi spør om de har lyst til å feire jul sammen med oss, de sier de må tenke på det og nevner aldri saken igjen. Greit for meg, da feirer vi med de som VIL feire sammen med oss. Anonymous poster hash: 69a35...f9f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #9 Skrevet 11. desember 2013 Det har vi løst greit ved at vi feirer jul hjemme hos oss selv også er både mine og hans foreldre velkommen, noen ganger kommer begge, andre ganger bare en av dem. Å reise "hjem" for å feire jul sluttet vi med etter at vi selv fikk to barn, nå har vi fire. Ingen av mine søsken reiser heller hjem til jul, de har både to og tre barn, så det er mye enklere at besteforeldrene rullerer på hvem de besøker. Akkurat jula er noe av det koseligste og mest morsomme ungene vet også, og jeg synes det er viktig at de har minner fra begge besteforeldrene sine fra denne dagen. En dag har vi ikke den generasjonen lenger og da er det viktig med disse minnene, hvordan har du tenkt å forklare for deres barn at de ikke skal feire jul med farmor og farfar lenger? Anonymous poster hash: 2569e...332
Fero Skrevet 11. desember 2013 #10 Skrevet 11. desember 2013 Hvorfor skal det være slik at man alltid skal dra fordeler av vennskap og kjennskap? Du høres ut som en person som bare tar og tar uten å gi. Jegg synes du plikter å opprettholde kontakt med begge sider. Og nei, jeg er ikke mest med de vennene som gjør med tjenester for oss. Det er ikke slik det funker for meg iallefall. Anonymous poster hash: b02ba...bb5 Det er da forskjell på å være venner med folk som stiller opp med tjenester, og å tilbringe jula med svigers når de helt åpenlyst er mindre interessert i familien enn HI's foreldre.. Det er da vitterlig ingen plikt her i verden å tilbringe tid med folk som ikke er verdt tiden? Nå mener jeg dette litt satt på spissen, men jeg synes likevel det er dekkende.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #11 Skrevet 11. desember 2013 Hvorfor skal det være slik at man alltid skal dra fordeler av vennskap og kjennskap? Du høres ut som en person som bare tar og tar uten å gi. Jegg synes du plikter å opprettholde kontakt med begge sider. Og nei, jeg er ikke mest med de vennene som gjør med tjenester for oss. Det er ikke slik det funker for meg iallefall. Anonymous poster hash: b02ba...bb5 Dersom du kan vurdere hvordan jeg er som person utfra dette innlegget er det heller deg det er noe i veien med. Selvsagt går det begge veier. Jeg blir lei av å hjelpe når det bare går èn vei, så i år har jeg f.eks bare laget julekaker til mine foreldre, og ikke til svigers. Jeg elsker å bake og pleier å levere 7 slag til begge sider, men fra i år bare til de. Så jo da, vi bidrar vi også. Anonymous poster hash: ffb61...941
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #12 Skrevet 11. desember 2013 Sånn er det her også, og hvorfor skulle det være likt når svigers ikke er interessert i det uansett..? Anonymous poster hash: 8e054...a90
skjotta Skrevet 11. desember 2013 #13 Skrevet 11. desember 2013 Av og til her inne virker det som om "gode foreldre" får døttre, og de som får sønner driter i både sønn og barnebarn....
Fero Skrevet 11. desember 2013 #14 Skrevet 11. desember 2013 Og jeg har feiret jul med alle mine besteforeldre hvert enda år siden jeg ble født, bare ikke alltid på julaften.. Man må da vel ikke på død og liv tyne seg til folk man ikke ønsker å tilbringe denne dagen med? Inviter folk på julemiddag i romjula og problemet er løst.
Håper<3 Skrevet 11. desember 2013 #16 Skrevet 11. desember 2013 Av og til her inne virker det som om "gode foreldre" får døttre, og de som får sønner driter i både sønn og barnebarn.... De som har fantastiske svigermødre skriver nok ikke så mange innlegg om dem...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #17 Skrevet 11. desember 2013 Og jeg har feiret jul med alle mine besteforeldre hvert enda år siden jeg ble født, bare ikke alltid på julaften.. Man må da vel ikke på død og liv tyne seg til folk man ikke ønsker å tilbringe denne dagen med? Inviter folk på julemiddag i romjula og problemet er løst. Vi inviterer svigers på julemiddag i romjula år etter år, de takker alltid nei. Anonymous poster hash: 69a35...f9f
skjotta Skrevet 11. desember 2013 #18 Skrevet 11. desember 2013 Av og til her inne virker det som om "gode foreldre" får døttre, og de som får sønner driter i både sønn og barnebarn.... De som har fantastiske svigermødre skriver nok ikke så mange innlegg om dem... Tenkte mer på den overveldende mengden med håpløse svigers... detver liksom alltid mannens foreldre som er fæle, aldri konas ;-)
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. desember 2013 #19 Skrevet 11. desember 2013 Hos oss har det vært helt motsatt, svigers stiller alltid opp. Spør vi mine foreldre er det alltid mye om og men, og det passer egentlig ikke osv. Til og med nå når jeg flyttet fra mannen er det svigers som spør om jeg trenger hjelp til noe, om jeg trenger møbler og ting. Mine foreldre spurte ikke engang om hvordan jeg hadde det før jeg hadde bodd for meg selv i to uker...
Fero Skrevet 11. desember 2013 #20 Skrevet 11. desember 2013 Their loss, tenker nå jeg. Livet er for kort til å kaste bort noe så sjeldent som julaften på folk man ikke egentlig vil tilbringe dagen med. Men jeg forstår jo selvfølgelig problemstillingen, og at man ønsker barna skal få god kontakt med begge sett besteforeldre. Og jeg har feiret jul med alle mine besteforeldre hvert enda år siden jeg ble født, bare ikke alltid på julaften.. Man må da vel ikke på død og liv tyne seg til folk man ikke ønsker å tilbringe denne dagen med? Inviter folk på julemiddag i romjula og problemet er løst.Vi inviterer svigers på julemiddag i romjula år etter år, de takker alltid nei. Anonymous poster hash: 69a35...f9f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #21 Skrevet 11. desember 2013 Av og til her inne virker det som om "gode foreldre" får døttre, og de som får sønner driter i både sønn og barnebarn.... Mannen min har en søster, og hun foretrekker sine svigerforeldre fremfor egne foreldre... Hi Anonymous poster hash: ffb61...941
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #22 Skrevet 11. desember 2013 Av og til her inne virker det som om "gode foreldre" får døttre, og de som får sønner driter i både sønn og barnebarn....De som har fantastiske svigermødre skriver nok ikke så mange innlegg om dem... Tenkte mer på den overveldende mengden med håpløse svigers... detver liksom alltid mannens foreldre som er fæle, aldri konas ;-) Kanskje fordi det er flere kvinner enn menn som skriver på dette forumet? Anonymous poster hash: f61b8...e08
skjotta Skrevet 11. desember 2013 #23 Skrevet 11. desember 2013 Av og til her inne virker det som om "gode foreldre" får døttre, og de som får sønner driter i både sønn og barnebarn....De som har fantastiske svigermødre skriver nok ikke så mange innlegg om dem...Tenkte mer på den overveldende mengden med håpløse svigers... detver liksom alltid mannens foreldre som er fæle, aldri konas ;-)Kanskje fordi det er flere kvinner enn menn som skriver på dette forumet? Anonymous poster hash: f61b8...e08 Heldigvis forstår jeg at du ikke vil forstå hva jeg prøver å si med ett skjevt smil og min sedvanlige dårlige humor ;-)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #24 Skrevet 11. desember 2013 Vi feirer jul hjemme hos oss selv, og sammen med mine foreldre og søsken hvert år. Mannens foreldre har gitt tydelig uttrykk for at de ikke ønsker å feire jul sammen med barnebarna.....dette i barnas påhør. De reiser på hytta for seg selv og blir der alene hele julehøytiden. De har sagt høyt og tydelig at de gleder seg til å komme seg avgårde, at de er glad de skal være der alene, at de ikke hadde orket å bruke ferien sin sammen med barnebarna etc - fordi det ikke blir ferie for dem.... Våre barn er veldig rolig av seg, så så mye arbeid blir det ikke. Etterpå klager de på at vi f eks har reist på ferie sammen med mine foreldre, som elsker å tilbringe tid sammen med barnebarna. Jeg har aldri spurt dem om de vil feire jul sammen med oss, for planen deres er alltid å reise vekk og ikke har kontakt med familie i julehøytiden... Ellers i året kommer de ofte på besøk, og de stiller som barnevakt innimellom, men det er aldri spm om å få ha ungene hos seg eller noe slikt. Anonymous poster hash: 9e25e...051 Anonymous poster hash: 9e25e...051
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #25 Skrevet 11. desember 2013 Uansett hvordan dere vrir og vender på det, HI HAR RETT! Kunne skrevet akkurat det samme selv. Det handler ikke om hvem man FÅR mest av, men hvordan de selv tar initiativ og prioriterer. De har valgt det helt selv. Anonymous poster hash: 49559...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå