Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 Kan jeg ta ut penger fra bsu? Jeg har 12.000 inne der og har ikke spart inn noe siden 2007 siden vi kjøpte bolig da. Så det har stått 12 000 inne der siden 2007 Har forstått det slik at om jeg hadde satt inn 3000 i år og hadde hatt 15000 totalt kunne jeg fritt ha tatt ut 3000 kr i år Men hva med de André 12000 fra 2007? Kan jeg ikke ta ut si 6000 av de og la 6000 stå igjen? (Vi skal bruke pengene til nødvendig belysning / spotter i taket på boligen og det kommer på 9000kr og vil helst ha det ferdig til jul) Eller må jeg avslutte kontoen? Anonymous poster hash: a89f9...6d5
Hønemor30 Skrevet 11. desember 2013 #2 Skrevet 11. desember 2013 Du kan ta ut pengene å legge de i feks avdrag på huset. Så kan du bruke pengene du da får til overs på det du vil. Du kan ikke ta de ut i rene kontanter. Da må du i såfall trekke 28% skatt av de mener jeg det er. Du avslutter kontoen om du tar ut pengene.
Gjest meg&mini Skrevet 11. desember 2013 #3 Skrevet 11. desember 2013 Etter det jeg har forstått så kan du kun ta ut det du har spart ut i år, på nettbanken. Jeg ringte banken å spurte en gang og fikk da beskjed om det. Hun jeg snakket med sa ingenting om at det gikk an å ta ut penger som ikke var spart i år. Men det må da gå an å ta ut hvis du drar til banken? Det er jo trossalt dine penger:)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #4 Skrevet 11. desember 2013 Ja igrunn irriterer de bsu pengene meg litt, 1 fordi jeg ikke sparer på den kontoen men prioriterer å spare til barna 2. Fordi vi eier nå vårt andre hus og det har litt småpjask igjen før det er ferdig, men ikke bok til at vi ønsker å refinansiere 3. Vi bruker å ha buffer på 20.000 men den er nå tom etter at vi tok badet, men ser ikke problemet med p spare det opp igjen Domt å i tilfelle si opp hele kontoen ? Er 26 år Anonymous poster hash: a89f9...6d5
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #5 Skrevet 11. desember 2013 Ville fortsatt å spare til bsu er full. Du får fratrekk på skatten og sannsynligvis bedre rente enn dere har på lånet. Ville heller økt lånet på huset og prioritert bsu. Selv kjøpte jeg bolig for første gang for 10 år siden, men har fremdeles bsu selv om den er full. Anonymous poster hash: baca6...f89
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2013 #6 Skrevet 11. desember 2013 Du kan kun ta ut inneværende års rente, hvis ikke det er til boligformål. Anonymous poster hash: 2d308...aab
Cat_Woman Skrevet 11. desember 2013 #7 Skrevet 11. desember 2013 Du kan ta det ut til boligformål, og bruke det på å nedbetale lånet (da får du jo penger til overs som du kan bruke på belysning). BSU er en veldig gunstig spareordning da, og vær klar over at du avslutter kontoen og ikke lenger har muligheten til å spare i BSU hvis du gjør uttak.
Mrs Smith Skrevet 11. desember 2013 #8 Skrevet 11. desember 2013 Du kan be banken sette avdrag til lånet fra bsu kontoen , altså tømme den på den måten. Da har du jo pengene som skulle trekkes til forbruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå