Gå til innhold

Luciaskjorte fra helvete!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk ikke meningen at man skal dampe og stryke en skjorte i 50 minutter, uten at de forbaska rynkene og brettene går helt vekk. Nå er mitt eneste håp at ingen andre har fått sine noe finere enn det jeg har. Åh.. hvem prøver jeg å lure? Perfekt-mødrene stryker seg gjennom morradagen og leverer sine perfekte barn i perfekte skjorter. Det er søren meg like før at jeg tar frem de hvite dukene etter bryllupet, og rett og slett syr 30 nye skjorte til barnehagen. De dukene var nemlig ikke en tienedel så vanskelige som denne skjorta er. Jeg har i alle fall gitt helt opp. Nå gidder jeg ikke stryke den juleduken det var meningen å ta etter skjorta. Neste år drar vi på ferie. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom gjerne innom vår bhg på fredag, mine håpefulle er ikke nystrøket. Det er jo mørkt når de går rundt, så da er det ikke så nøye :)

Ziva: Takk for luciakjolen. Passet perfekt :)

Gjest pupp and go
Skrevet

Oj. Jeg har brukt å dra ei hvit voksen-t-skjorte over huet på dem jeg. Kanskje vikla rundt noe glitter, men det husker jeg som regel ikke før jeg kommer i barnehagen og ser at de andre har det.

Ungene har glitret av stolthet likevel de (bortsett fra de gangene de har backa ut fra hele greia og kommet i fanget i stedet.:-D)

Skrevet

Dette er barnehagens skjorter, som vi fikk med hjem i dag med beskjed om at barna på fredag må leveres ferdig påkledt, i nystrøkne skjorter. Ikke noe valg da. Og jeg fikk den i lignende krøllestil som de der permanent krøllete skjortene som var så moderne rundt årtusenskiftet. Og flere av mødrene her er sånne pinne i rumpa type mødre. Det får være som det er. :)

Skrevet

Her stiller gutta enten i hvit T-skjorte fra meg eller fra far i huset. Med glitter rundt :) 

og, ja det er nok en krøll eller tre 

Skrevet

Her stiller gutten i hvitt ullundertøy og ei hvit finskjorte over. Tenkte at lillesøster kan låne ei skjorte av storebror, tenker at den blir nesten som en kjole. Men det bør nesten testes...

Og glitter rundt livet på begge to.

Skrevet

Heldiggriser!

Skrevet

Hvis den er så krøllete, så tror jeg at jeg hadde vasket den på nytt, hengt den opp med en gang og så strøket over den i morgen. Det å stryke ting som er så krøllete er omtrent umulig, uansett hvor lenge man holder på.

Hos oss feires lucia i mørket ute på morgenen med noe hvitt over dressen, så det ser ikke bra ut uansett og krøller har jeg aldri brydd meg om :) Målet er at drakta skal kunne tres over dressen og likevel ikke være lengre enn at den ikke blir tråkket på og for å oppnå det har jeg faktisk "lagt opp" drakta om morgenen noen ganger, men da har det vært ca 10 sting fordelt tilfeldig rundt nederst på drakta, akkurat nok til at det holder det kvarteret drakta er på.

Skrevet

Nei, det får bare være nå. Har annet som må gjøres i morgen. Egentlig er det ikke så nøye heller. Lot meg bare stresse av foreldreforeninga som består av noen hollywoodfruer, Bree (desperate housewifes), Hyacint Bucket, Victoria Beckham og Fotballfrue. Nesten i alle fall. ;)

Skrevet

Her er det gudskjelov nada stryking. Jeg stryker ting krøllete jeg, de ytterst få gangene jeg forsøker..

Skrevet

Her er det null Lucia-feiring. Derimot skal ungene kle seg ut, synge julesanger og få mengder av godterier i posen sin i morgen. Hipp hurra for lokale tradisjoner!

http://no.wikipedia.org/wiki/Lossi

Så gøy! Det har jeg aldri hørt om. :)

Skrevet

Ææææææææ! Lucia!! Hjelpes meg, hvor får jeg tak i hvit skjorte og glitter på denne tiden av døgnet? 

Skrevet

Rolig, det er først i morgen. Du har hele dagen på deg. :)

Skrevet

Takk! Men i dag er selvsagt dagen jeg jobber fra 10-20, og det kun er gubben som er hjemme. Da jeg sa til han at han måtte fikse luciakostyme til junior så han bare rart på meg. "Hva skal det være da?" Gaaaah....! 

Så det blir vel en hastepause ut, stresse til nærmeste minikjøpesenter for å håpe, håpe, håpe at de har noe igjen i junior sin størrelse. Men er jeg heldig blåser vel hele luciafeiringen bort i den neste stormen som skal komme i kveld.

Lussekatter har jeg heller ikke bakt. Fysj for en mor :/ 

Skrevet

Vel... luciaskjorten fra helvete er faktisk merket med lindex inni. Let der, på eget ansvar altså. Ellers likte jeg ideen med hvite tskjorter. Skulle ønske vi hadde det så lett. Mannen min må også ut på shopping. Vi har nemlig fått beskjed om at det må være hvite klær under skjorta, og det har ikke den lille rampen vår. Så da blir det jakt på hvitt tøy for pappaen. Har et håp om å klare å raske sammen noen lussekatter i dag. Av 123 bollemix. Ikke noen supermamma her heller i dag. :)

Skrevet (endret)

Tja, lindex kan jeg se langt etter. VI bor ikke på landet for å gjøre det enkelt! ;) Takk likevel for råd. Jeg slår meg selv i hodet ved tanken på at jeg gikk forbi en lindex i forrige uke og så det hang (tydeligvis) luciaskjorter utenfor, men i mitt bortreiste og juegaveinfiserte hode tenkte det var dåpskjoler.

Men håpet er at kanskje den lokale sjappa har noe... I det minste en t-skjorte! Hvite klær under ja, det kan bli verre. Det nærmeste jeg kommer da er en hvit pologenser, men den har to skumle dinosaurer på som garantert kommer til å glefse seg synlig gjennom t-skjorta. Junior synes nok bare det er tøft, men det spørs om de voksne er enige :P Hvorfor kan de ikke starte en ullundertøylucia? Da hadde vi stilt sterkt :D

Håper dere finner hvite underklær! Forøvrig kan jeg garantere at luciaskjorter med krøller på er minst like sjarmerende som de uten, og at på slutten av dagen finnes det ingen glattstrøkne skjorter i hele barnehagen likevel. 

Skal se om jeg får rotet sammen noen lussekatter i kveld. Søvn er en luksus vi får ta oss tid til en annen dag. 

Endret av Mama Christmas
Skrevet

Jeg blir litt sur jeg, av at det skal lages så mye styr av Lucia. Det er en flott stund med de små som synger med alvorlige ansikter opplyst av lysene de bærer, mamma får tårer i øynene og synes det er flott uansett. Men at man må ha hvite klær under, at man skal ha glitter i håret osv, er det nødvendig da? Jeg digger dem som jekker ned lista, som trer på ungene en hvit kortermet skjorte fra pappas skap og dem som har en hai som synes gjennom skjorta. Det blir da ikke mindre stemningsfullt av det?

Lussekatter er i orden hos oss, jeg kjøpte dem på IKEA i forrige uke og de ligger fint i fryseren og venter til i morgen.

Skrevet

mine er ute av lucia, men jeg elsker dagen. og siden jeg har Svingen på dvd så jeg lucia-episoden i går - den syke må få viljen sin - og det er en vakker lysfest som bør være et positivt tilskudd og ikke stress.

Skrevet

Husker det som SÅ koselig fra egen barndom. Da var hvilken som helst hvit skjorte/ kjole godt nok, og jeg tror et par stykker i noen år hadde babylaken-poncho. Nå skal alt detaljstyres og være prikkfritt. Det handler ikke så mye om hygge for barna mer, men mer om foreldrenes perfeksjonistiske tvangstanker. I tillegg starter luciatoget 07.30, så vi må være der en time tidligere enn vi vanligvis pleier å være klar til å kjøre hjemmefra. Og mannen min er ikke ferdig på jobb før 12 i natt, så det blir alt annet enn hygge for vår del. Det heter seg at foreldredeltagelse er frivillig på disse greiene, men vi vet jo alle at det ikke er helt sånn det er.

Skrevet

Nok en gang er jeg den lykkelige eier av verdens heldigste minstemann i den beste barnehagen. HEELT avslappet. Og siden jeg har store barn, også, ligger Luciagreiene fint i skuffen i vaskekjelleren. (Tror jeg...håper jeg.. inderlig) Lillebror går i storesøsters hvite blonder og synes det er helt kult så lenge han får ha "sveis" med storebrors ID-voks.

Skrevet

Her brukes voks og rettetang på barna på hverdager. Ikke mitt barn da. Det får Wisteria Lane fruentimmerene ha for seg selv. Jeg har innsett at om min unge er den krøllete, så er det greit. Han er uansett den som ikke gidder stå i ro til sangen er over. ;)

Skrevet

Da har strykejernet vært i sving her også, med vemod... Siste luciafrokosten til minste barnet (må huske lommetørkle!)

Hvitt under? Næsj, her kommer ulla bare i råsa!

Skrevet

Suksess! Han var ikke den mest krøllete, han sto i ro, gikk pent, og sang litt. Og mammaen ble rørt. :)

Skrevet

Jeg fikk satt svigermor i sving (fantastiske svigermor!), som allerede heldigvis var på juleshopping, innom Lindex for å kjøpe luciaskjorte ti junior. Glitter fant jeg heldigvis i nærheten her, så da var alt klappet og klart. Forklarte stolt da jeg var i barnehagen og hentet at junior var klar til lucia, og så får jeg blikket. Altså, jøss, hva snakker du om-blikket. Og få videre forklart at det var kun én avdeling som skulle gå lucia, og de skulle gå til alle de andre og synge. Så resten av barnehagen skulle ikke ha på seg luciakostyme. 

Jeg sto og lot dette synke inn. Og skjønte etterhvert at jeg hadde stresset for ingenting. Litt surt, men hei, det kommer vel flere sjanser, med en da alt for liten luciadrakt. 

Forøvrig så snakket jeg med gubben da vi kom hjem og vi ble enige om at vi skulle gå lucia til bestemor og bestefar i ettermiddag, riktignok med småkaker istedet for lussekatter. Men hei, hvit skjorte og glitter skal det bli! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...