Gå til innhold

Dere som er muslim spiser dere seigemann og vingummi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer fordi min datter på 5 fikk med seg en vennine hjem og hun er muslim. De fikk hver sin seigemann uten at jeg tenkte noe mer over det (hadde aldri gitt henne rent svinekjøtt da)

Da hun ble hentet fortalte hun foreldrene at hun hadde fått middag og seigemann her. De ble kjempe sinte og kjeftet meg huden full for det kan hun Ikke spise.

Nå er jeg helt fortvilt og har kjempe dårlig samvittighet :-(

Anonymous poster hash: 2c42c...70f

Skrevet

Ikke alle som vet at gelatin lages av alt på dyr som ikke kan brukes til noe annet. Veldig urent i følge praktiserende muslimer men ingen av mine muslimske venner er SÅ nøye.

Et uhell som du ikke kan lastes for.

Anonymous poster hash: 745f7...056

Skrevet

Er ikke så nøye med sånt, så ja, det spiser jeg :-)

Anonymous poster hash: 15dd1...dd0

Skrevet

Er ikke så nøye med sånt, så ja, det spiser jeg :-)

Anonymous poster hash: 15dd1...dd0

Skrevet

Vi serverer ikke godteri med celatin i bhg. nettopp pga. de muslimske.
Men ikke alle muslimske er klar over det selv så derfor spiser de godteri med celatin.

Anonymous poster hash: 48538...49c
Skrevet

Jeg synes foreldre enten skal informere andre foreldre om hva de kan spise eller ikke spise, eller at de har gjort det klart for barna hva de kan og ikke kan få lov å spise.

Man kan ikke forvente at alle skal gå rundt og vite at en del av gele- og skumgodteri (og mye annet) inneholder gelatin, som ofte, men ikke alltid kommer fra svin.

Det blir som med allergikere. Man kan ikke forvente at alle går rundt og leser alle ingredienser på alle småprodukt og lærer seg navn og erstatningsnavn for det akkurat du er allergisk mot. Det må man nesten holde styr på selv.

Sender med deg en link fra Nidar, så ser du hva de skriver:

http://www.nidar.no/Ernaering-og-helse/Vegetabilske-og-animalske-geleringsmidler

Så lenge foreldrene ikke hadde informert deg eller barnet om at hun ikke kan spise slikt, så mener jeg at de ikke burde kjeftet på deg. Jeg forstår at det for dem er veldig viktig, og det respekterer jeg. Men de kan ikke forvente at alle skal kjenne alle detaljer i hva de kan og ikke kan spise.

Anonymous poster hash: c9ec4...5cc
Skrevet

Venninnen til datteren min spiser ikke gelatin, så kjøper alltid Haribo (halal merket). Men ble informert om dette sv foreldrene første skoledag på foreldremøtet.

Anonymous poster hash: 72d0a...fff

Skrevet

By the way....

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Kontakt foreldrene og fortell dem rolig at du ikke visste at barnet ikke kunne spise noe med gelatin i, og at du beklager at det skjedde.

Be dem så om å fortelle deg mer om hva barnet kan og ikke kan spise, slik at barna kan fortsette å leke sammen og dele måltider sammen.

Hvis de da fortsatt er sint, så ville jeg holdt meg unna.

Anonymous poster hash: c9ec4...5cc
Skrevet

Det var nå ganske dårlig gjort av de å bli så sinte. De vet sikkert at du ikke er muslim og bør ikke forvente at du har full kontroll på disse tingene. Hadde barnet vært allergisk ville jo foreldrene garantert fortalt seg hva som var uaktuelt.

Du har virkelig ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, de skulle aldri ha skjelt deg ut.

Anonymous poster hash: 08d8b...2a1

Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt noe mer på. Man kan ikke gå rundt å vits alt. Jeg har løst det ved at mine barn ikke får spise/være med muslimske barn hjem, for mine barn ikke får lov å spise halalslaktet mat.

Anonymous poster hash: 39102...bbf

Skrevet

Jeg lurer fordi min datter på 5 fikk med seg en vennine hjem og hun er muslim. De fikk hver sin seigemann uten at jeg tenkte noe mer over det (hadde aldri gitt henne rent svinekjøtt da)

Da hun ble hentet fortalte hun foreldrene at hun hadde fått middag og seigemann her. De ble kjempe sinte og kjeftet meg huden full for det kan hun Ikke spise.

Nå er jeg helt fortvilt og har kjempe dårlig samvittighet :-(Anonymous poster hash: 2c42c...70f

Det er takken du fikk for og vere snill. Skal vi passe på alt for kva som er i maten pga at andre er muslim. Sanne ting driter jeg i går ikkje og vokter for slike ting.Dette er ein grunn til at jeg har mangen slike opp i halsen.

Anonymous poster hash: 71ba9...c2b

Skrevet

Veldig variabelt fra person til person.

Her i huset spises det godteri med gelatin i ny og ne.

Skrevet

Det er stor forskjell fra muslim til muslim. Noen spiser seigmenn og drikker alkohol, men ikke svin. Mens andre holder seg unna alt. Og andre igjen er muslim mest i navnet, og driter i skikkene. Jeg har i hvert fall truffet på muslimer av alle slag, og de er like forskjellige som oss "kristne", og kristne med stor K.

Skrevet

For noen frekke folk!
Rare dietter er ikke noe DU skal ta hensyn til (Noe annet med allergi) og aldeles ikke få kjeft for!

Ikke ha dårlig samvittighet, det er ikke DU som tvinger barnet ditt til å måtte gjøre merkelig ting.

Anonymous poster hash: 3d335...3d0
Skrevet

Jeg er muslim og mine barn spiser ikke gelatin ( uansett dyr ). Men skjønner ikke greia med at du skal få kjeft. Det er vel dems ansvar å passe på og i tilfelle si i fra til deg på forhånd.

Skrevet

Da vi avtalte ble det ikke nevnt noe om mat. Jeg tenkte at hun sikkert ikke spiste svin så det droppet jeg naturligvis.

Jeg har prøvd å ringe, de la på og sendte deretter en sms hvor de skrev at jeg ikke skulle kontakte de mer :-O

Jeg har prøvd å beklage

Skrevet

Syke mennesker, du bare skal være glade for at du ikke trenger å ha i livet ditt. 

Synd for ungen dems :/ 

Anonymous poster hash: 47a95...150
Skrevet

Troll! Bare ett innlegg for å skape mer hets og fordommer mot muslimer... Så typisk...

Anonymous poster hash: 16f8d...619

Skrevet

Troll! Bare ett innlegg for å skape mer hets og fordommer mot muslimer... Så typisk...

Anonymous poster hash: 16f8d...619

Jada jada

Skrevet

Gelatin kan også være basert på okse eller planter. Men er mest vanlig at det er basert på svin.

Reaksjonen de her viser er ikke typisk for noen av de muslimene som henger her i huset iallefall. Tror du har vært maks uheldig.

Anonymous poster hash: b9929...fc9

Skrevet

De oppfører seg urimelig. Du kunne umulig vite det, og noen muslimer spiser det jo også da.

Håper de ikke avskriver datteren da (de virker jo litt gale ), nå som hun havner i helvete.

Anonymous poster hash: 50cd8...65b

Skrevet

De oppfører seg urimelig. Du kunne umulig vite det, og noen muslimer spiser det jo også da.

Håper de ikke avskriver datteren da (de virker jo litt gale ), nå som hun havner i helvete.

neinei, jeg har hørt at Allah tilgir barn som spiser svin, fordi de er for små til å ta det ansvaret. Det samme hvis en muslim spiser mat han ikke visste det var svin i.

Anonymous poster hash: a1813...3b4

Skrevet

Datteren er kjempe skjønn og snill jente og jeg ønsker absolutt at de skal fortsette vennskapet sitt, de kommer til å begynne i klasse sammen også

Skrevet

Jøss! Er det gelatin i seigmenn? Det visste jeg ikke, og jeg har spist tusenvis av de. Jaja, man lærer så lenge man lever.

Anonymous poster hash: 5917e...471

Skrevet

Et tips til en annen gang: Det meste av smågodt er nå merket med om det inneholder animalsk eller gelatin lagd på planter :). Men du kan ikke lastes for dette uten å ha fått beskjed. Og de færreste er så nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...