Gå til innhold

Hvordan presentere norsk jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien min og jeg bor i USA, og i aar skal jeg fortelle om norsk jul i min soenns klasse. Han gaar i 2. klasse, og hele greia skal ta rundt en halvtime.

Jeg kommer til aa ha med hjemmelagde pepperkaker, fortelle litt generelt om den Klassiske Norske Jula, og deretter lese en norsk julehistorie, tenkte jeg.

Hva burde jeg vektlegge? Har noen gode tips til en koslig julefortelling?

Tusen takk for tips og innspill!

Anonymous poster hash: 7eea8...e30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snekker Andersen!

Ellers er vel fjøsnissen en kontrast til cola nissen, og tradisjonen på gårder å sette ut grøt til nissen som takk for at han passer gård og dyr.

Skrevet

Enig med scarecrow, fjøsnissen kan du gjøre mye ut av!

Jeg holdt et slikt foredrag på skolen der jeg gikk for ørten år siden.

Jeg snakket først en del om klimaet. Snakket om hvor tidlig mørkt det blir, at det helt nord i landet ikke er sol og dagslys i det hele tatt. Så snakket jeg om snø, at vi liker å være mye ute selv om det er kaldt, at vi går på langrenn, aker på akebrett og at spark(støtting) er et flott fremkomstmiddel på vinteren. (Der kan du jo google spark-vm på Geilo eller lignende). Jeg snakket også om nordlyset og hvor trollsk stemning det kan gi.

Jeg satte på en måte "stemningen" ift vinter, mørkt, kaldt, og fortsatte så at julen egentlig begynner med adventstiden, hvor vi tenner mye stearinlys, baker mange forskjellige kakesorter, at tradisjonen sier at man skal ha minst syv slag til jul - og at alt helst skal være hjemmebakt ;) At vi bruker gløgg, som er en varm krydret drikk. Fortalte også om adventskalendere.

Så gikk jeg videre til å fortelle at vi feirer den 24., i motsetning til dem som feirer den 25.

Videre fortalte jeg hvordan julaften er hos oss, grøt tidlig på dagen (fortalte om mandel i grøten og at den som får den får en marsipangris - det var visst både eksotisk og morsomt), fortsatte med middag og gaver, juletre, mange går i kirka før middag, og at de fleste spiser ca kl 17, når sølvguttene synger julen inn.

Jeg fortalte også en god del om julematen vår. Vi bruker pinnekjøtt, og det er for amerikanerne litt eksotisk. De er jo vant med "ribs", men ikke av lam. Og i hvert fall ikke tørket og saltet lammeribber som må ligge over natten i bløt og kokes flere timer. Jeg flettet inn litt om svineribbe og lutefisk også, mer om lutefisk fordi det er mer eksotisk for dem, fortalte dem om lut ("såpe") og at den fisken først ble fisket langt ute på havet, mest i nord hvor det ikke er lys på vinteren osv litt for å hente meg inn igjen der jeg begynte ift vinterstemning osv. Så avsluttet jeg med at vi har en viktig tradisjon, en tradisjon som er spesielt viktig å holde i hevd på gårdene, nemlig det å sette ut grøt til fjøsnissen hver julekveld. Så fortalte jeg litt rundt dette. Beskrev en fjøsnisse i detalj, at han er veldig forskjellig fra den amerikanske, at han er liten og går i sånne og sånne klær, er tynn, har nisselue og skjegg, at han passer på oss så lenge vi husker å gi ham grøt på julaften. Her kan du jo finne flere bilder av fjøsnisser på nettet og vise frem.

Mitt foredrag ble veldig godt mottatt, og det var morsomt å holde :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 01352...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...