Gå til innhold

Å gå fra mm til mme...

ett til!

Anbefalte innlegg

jenta mi er straks 7 mnd og nå begynner puppen for alvor å bli veldig lite interessant...Ammer sånn cirka 4-5 ganger om dagen. jeg vil gjerne amme så lenge som mulig,for det er så praktisk å slenge ut puppen når hun våkner rundt 5 tida på morgenene...

Helsesøster sa at hun enten skulle få mm eller mme fra til 10 mndsalderen,og da kan hun begynne med kumelk. 

Men om nå hun ikke vil ha mer pupp da,NÅR på dagen skal jeg gi mme? Hun spiser fire måltider,så jeg vil jo ikke bytte ut et måltid med melk. Skal hun få det som drikke ved måltidene? Hun elsker vann,så jeg vil jo ikke at hun bare skal drikke mme istedet.

Hmm...alle disse spørsmålene man lurer på!

Noen som har en ide/har vært borti det samme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Mi jente er straks 7 mnd, og får mme. Jeg gir flaske når hun våkner, hun får deretter grøt som neste måltid, frukt som mellommåltid og så gir jeg en flaske til midt på dagen før hun skal hvile. Hun får deretter middag og litt frukt før hun får grøt før hun legger seg, da også eventuelt litt mme, men det er sjelden hun vil ha for hun blir så mett på grøten. Vann til alle måltider, pluss litt innimellom også, hun er veldig glad i vann :) Det er veldig greit å koke opp vann på forhånd og sette i kjøleskapet, da er det bare å varme vannet til rett temp i mikro og ha oppi pulveret, fort gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7mnd..hun får mme etter måltidene, drikker ikke så mye da hvis hun har spist bra porsjon men hun er småspist og lita så gir for at hun får i seg nok. Eneste hun spiser bra av er fruktglass. Brødskive til frokost + mme, fruktglass til lunsj + mme, middag(går dårlig siden hun ikke liker noe)+ mme, grøt til kvelds og mme en time senere da pysj er på. Våkner for mme en til to ganger om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hun er altså 7 mnd og ammes 4-5 ganger i døgnet i tillegg til 4 måltider fast føde? Hvor lenge ammes hun hver gang, dvs føler du at hun tømmer brystene?

Jeg synes ikke dette høres lite ut i det hele tatt! Det er jo helt naturlig at mengden melk går ned når barnet begynner med fast føde, fast føde skal gradvis erstatte melka som ernæring. Pga kalsiumbehovet trenger de ca 5-6 dl melk pr dag, inkludert det som er i mat. Om du bruker grøt med melk i (i Norge vil dette si alle kjøpegrøter unntatt Holle sine, tror jeg - Holle er kun grøtpulver som kan tilsettes vann, mme eller mm).

Om hun får en porsjon (1 dl) grøt om dagen vil 3 gode amminger gi tilstrekkelig med melk. Det spiller ingen rolle når på døgnet du ammer.

Jeg pleier si at dersom du ønsker amme så lenge som mulig så bør du i størst mulig grad amme før (eller mellom) måltider med fast føde, om du ønsker å fase ut ammingen så kan du amme etter måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hun er altså 7 mnd og ammes 4-5 ganger i døgnet i tillegg til 4 måltider fast føde? Hvor lenge ammes hun hver gang, dvs føler du at hun tømmer brystene?

Jeg synes ikke dette høres lite ut i det hele tatt! Det er jo helt naturlig at mengden melk går ned når barnet begynner med fast føde, fast føde skal gradvis erstatte melka som ernæring. Pga kalsiumbehovet trenger de ca 5-6 dl melk pr dag, inkludert det som er i mat. Om du bruker grøt med melk i (i Norge vil dette si alle kjøpegrøter unntatt Holle sine, tror jeg - Holle er kun grøtpulver som kan tilsettes vann, mme eller mm).

Om hun får en porsjon (1 dl) grøt om dagen vil 3 gode amminger gi tilstrekkelig med melk. Det spiller ingen rolle når på døgnet du ammer.

Jeg pleier si at dersom du ønsker amme så lenge som mulig så bør du i størst mulig grad amme før (eller mellom) måltider med fast føde, om du ønsker å fase ut ammingen så kan du amme etter måltidene.

Interessen hennes er så som så når hun legges til og det er ikke særlig melk igjen tror jeg,men kanskje hun ammer i max ti minutter da,begge brystene inkludert. Men det skal sies at hun har alltid vært veldig effektiv med amming og fått tømt puppene fort,også da hun var spevbarn. Vekstkurven hennes viser iallefall at hun legger veldig godt på seg!

Nei,å amme 4-5 ganger er ikke lite,men ettersom hun mister interessen vil jeg være føre var OM jeg må begynne med mme snart. hadde jo vært godt å kunne få puppene for seg selv snart,men vil hun ha til hun blir 10 mnd skal hun få,for jeg orker egentlig ikke styret med mme... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessen går normalt i bølger. Ti minutter er helt greit, hun kan være effektiv og hun kan være mett.

Prøv å gjenskap de ammingene som funker best, feks. å amme i mørkt rom (soverom), eller prøv foran TV, inn mot veggen, med et stort smykke eller leke som kun brukes ved amming osv - stikkord distraksjon og avledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...