Gå til innhold

Gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år har jeg endelig turt å logge inn på Statens Innkrevingssentral..Har gjeld til Lånekassen der på 80.000. Ville alle krav stått der, type skatt osv? Det var det eneste kravet som sto der og jeg trekkes i trygd hver mnd....

Har slitt psykisk i mange år og prøver endelig og ta tak i dette, så ikke vær slemme.

Anonymous poster hash: ac00e...fad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om. Men hvis du kontakter økonomisk rådgiver i kommunen så kan han eller hun hjelpe deg med å få oversikt over alle krav som evt står på deg.

Jeg har måttet gjøre det, for jeg har fått angst mot slik etter at feildiagnostisering hos leger og bevisst feilbehandling hos nav har gitt meg stor gjeld (bare for å overleve, ikke noe luksusfelle).

Jeg vet hvordan du har det.

Anonymous poster hash: d0b52...033
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om. Men hvis du kontakter økonomisk rådgiver i kommunen så kan han eller hun hjelpe deg med å få oversikt over alle krav som evt står på deg.

Jeg har måttet gjøre det, for jeg har fått angst mot slik etter at feildiagnostisering hos leger og bevisst feilbehandling hos nav har gitt meg stor gjeld (bare for å overleve, ikke noe luksusfelle).

Jeg vet hvordan du har det.

Anonymous poster hash: d0b52...033

Er sånn jeg har hatt det og, ikke overforbruk for å si det sånn.

Klem

Kan f.eks. Telenor sende saker til Statens Innkrevingssentral?

Klem

Skrevet

Det er ikke SI som krever inn skatt - det er det kemneren som gjør. Men all gjeld står vel på selvangivelsen din?? Sjekk den.

Eventuelt kan du kontakte namsmannen for å høre om du har saker der. Men det kan være inkassokrav som ligger hos inkassoselskapene som hverken SI eller namsmannen har oversikt over.

Lurt å ta kontakt med økonomisk rådgiver hos kommunen som hun over sier.

Skrevet

SI krever kun inn statlig gjeld som lånekassen, bøter, NRK lisens og eventuell erstatning for kriminelle forhold.

Nav Innkreving driver inn gjeld til Nav (eks bidrag, feilutbetalt trygd etc.)

Resten drives inn av namsmannen.(Alle typer inkasssosaker fra private etter dom i forliksrådet)

Og kemneren driver inn restskatt.

Skrevet

Står samme sum på selvangivelsen som hos SI ang gjeld....

HI

Skrevet

Har ingen lån bortsett fra i Lånekassen, men noen ubetalte regninger fra gammelt av + Lånekassen.

Vil all gjelden min være den som står på selvangivelsen, eller kan det være mer?

HI

Skrevet

Det kan være mer - det spørs hvor gamle sakene er. Nyere inkassosaker kommer ikke med, men ellers er selvangivelsen en god pekepinn på hvordan det ligger an.

Skrevet

Det kan være mer - det spørs hvor gamle sakene er. Nyere inkassosaker kommer ikke med, men ellers er selvangivelsen en god pekepinn på hvordan det ligger an.

Har ingen nyere saker, men vet at det er ubetalte strøm og tlf regninger fra gammelt av :/

Takk for gode svar! Gir meg guts til å ta tak i det.

Skrevet

Så flott at du tar tak i dette! Har vært der selv også, pga psyken, jeg slutta å ta inn posten,så da ble jo ingen regninger betalt... 

Det er ikke all gjeld som vil vises på selvangivelsen, ubetalte regninger kommer vel ikke dit tror jeg. Lånekassen har du jo nå oversikt over. Når det gjelder gamle regninger er det litt mer jobb. Vet du hvem/hvilke firmaer disse regningene er til? I så fall er det enkleste å ringe dem (eventuelt sende mail hvis du har telefonangst),forklare at du har slitt og fortelle at du nå holder på å ta tak i økonomien. Si at du i første omgang må skaffe deg en oversikt, og at du vil komme tilbake til de med et forslag til nedbetalingsplan når du har hatt mulighet til å sette opp et realistisk budsjett.

Hvis du ikke vet hvem du skylder penger kan det være litt vanskeligere. Sørg for at du er registrert på riktig adresse i folkeregisteret,og at du henter posten, slik at regninger/purringer kommer fram. Du kan eventuelt ta en ringerunde til de største inkassoselskapene, forklare situasjonen og spørre om de har noe registrert på deg. (Mulig du da må få svaret per post, for de har vel ikke lov til å gi deg svar uten å være 100% sikker på at du er deg)

Det å ta disse telefonene kan virke uoverkommelig, jeg grudde meg veldig, men da jeg endelig kom i gang oppdaget jeg at alle var imøtekommende. Det hele gikk mye enklere en jeg hadde fryktet. Firmaene er interessert i å få pengene sine, og er dermed positive når man selv aktivt prøver å rydde opp. Hvis du trenger hjelp, enten til å skaffe deg oversikt eller til å lage et budsjett, kan du ta kontakt med økonomisk rådgiver, som jeg ser flere nevner over her.

Det er kjempetøft og slitsomt å begynne å ta tak i dette, men det går an å få orden på det. Så snart du får oversikt går det lettere. For min del var det en utrolig lettelse da jeg tilslutt fikk laget en oversikt, en nedbetalingsplan og en avtale med de ulike kreditorene. Da hadde jeg det ikke hengene over meg lenger, også gikk det sin gang, regningene ble betalt sakte men sikkert, i dag er alt mitt nedbetalt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2c087...7d8
Skrevet

Hei Hi! Du skal vite at hvem som helst kan havne i økonomisk uføre. Skjer det noen økonomisk nedskjæring som gjør at man plutselig mister jobben (skjedd mange innen posten) så står man der. Du er ikke alene om å ha havnet i den situasjonen. Det som er flott er at selv om det har vært noe som har trykket deg ned og hengt over deg som tunge skyer en tydelig god tid så tar du likevel tak i det og prøver å ordne opp. Det skal du virkelig være stolt av! For det er tøft når man føler angst og dritt for å slite med økonomien, da er det tøft å ta tak. :)  Så vær stolt av deg selv! :D

Anonymous poster hash: 2079c...76e
Skrevet

Du skriver du blir trukket i trygd.Hvis du er trygdet pga sykdom kan det hende du kan få ettergitt lånet i lånekassen. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144103730-gjeld/ (se paragraf 15)

Jeg vet ikke om dette gjelder når lånet har blitt overført til statens innkrevningsentral, men det burde være lett å undersøke.

Anonymous poster hash: 2c087...7d8
Skrevet

Det kostet meg litt å klikke inn på dette temaet, men jeg angrer ikke på at jeg gjorde det.

Det du gjør nå, og det dere andre skriver, viser at det er mulig.

Jeg sliter også stort med betalingsproblemer. Ikke åpner jeg brev, eller svarer på telefoner. Søvnproblemer og angst har dukket opp grunnet dette. Det henger over meg daglig og jeg føler jeg lever i ei boble. Det er virkelig NOE av det verste man kan oppleve.

Stolt av deg! Ikke av meg selv ennå...

Anonymous poster hash: 9171a...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...