Gå til innhold

Ord/setninger som irriterer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skj-lyd istedenfor kj/tj.

Og proaktiv.

Men det aller verste tror jeg er folk som ikke greier å skille mellom dem og de. Jeg skal hente de. Har du sett de?

Jeg må bare hjelpe de først. DET HETER DEM!!!

Ellers så synder jeg mot flere her, skakke, vikke og måkke sier jeg, og sallami, men det mener jeg da bestemt er dialekt mer enn slang. Det å si mellom istedenfor gjennom i gitte uttrykk er også dialekt der jeg kommer fra, selv om jeg sjelden sier det sjøl, husker det ble brukt som eksempel på en særegenhet i vår dialekt. Men dialektord kan jo også irritere, sikkert.

Jeg kan også finne på å si 'Hva? Er det sant??'. Men det er ikke fordi jeg tror personen juger, men mer et uttrykk for forbauselse. Kunne sikkert like gjerne si ''Oida!' eller noe sånt.

Jeg har ikke norsk som morsmål og lærte å snakke og skrive norsk på barneskole. Jeg husker aldri når 'dem' og 'de' skal brukes, jeg vet at jeg ofte feiler på det i daglig tale og skriving. Har noen en grei huskeregel på bruk av 'de' og 'dem'?

Anonymous poster hash: 7dafb...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper det å oversette til engelsk? They er de og them er dem.

De er subjekt og dem er objektsform.

Som oftest er subjektet (de) først i setningen (ikke alltid), og objektet (dem) lenger uti.

Eks De kjøpte kakene. De kjøpte dem. Jeg kjøpte kaker til dem.

Skrevet

Skj-lyd istedenfor kj/tj.

Og proaktiv.

Men det aller verste tror jeg er folk som ikke greier å skille mellom dem og de. Jeg skal hente de. Har du sett de?

Jeg må bare hjelpe de først. DET HETER DEM!!!

Ellers så synder jeg mot flere her, skakke, vikke og måkke sier jeg, og sallami, men det mener jeg da bestemt er dialekt mer enn slang. Det å si mellom istedenfor gjennom i gitte uttrykk er også dialekt der jeg kommer fra, selv om jeg sjelden sier det sjøl, husker det ble brukt som eksempel på en særegenhet i vår dialekt. Men dialektord kan jo også irritere, sikkert.

Jeg kan også finne på å si 'Hva? Er det sant??'. Men det er ikke fordi jeg tror personen juger, men mer et uttrykk for forbauselse. Kunne sikkert like gjerne si ''Oida!' eller noe sånt.

Jeg har ikke norsk som morsmål og lærte å snakke og skrive norsk på barneskole. Jeg husker aldri når 'dem' og 'de' skal brukes, jeg vet at jeg ofte feiler på det i daglig tale og skriving. Har noen en grei huskeregel på bruk av 'de' og 'dem'?

Anonymous poster hash: 7dafb...d74

Oversett til engelsk - de=they, dem=them...

Anonymous poster hash: cae18...642

Skrevet

Hater også *den følelsen.. Og setninger som "Det er så sykt bra" eller "Det er så sykt ass.."

Anonymous poster hash: c20dc...433

Skrevet

Jeg får helt hetta av hverdagsrim som jepsi-pepsi, oky-doky, hva skjera baghera osv.

Å så irriterer det meg at de har tillatt kuer og kuene. Det heter KYR.

For å ikke snakke om opperst.

Ynnskyld i stedet for unnskyld.

Skrevet

På Toten betyr klein å være syk, i Trøndelag sier de karklein om å være kåt.

Skakke, måkke, fåkke er helt vanlig å si her jeg bor (indre østlandet) uten at det er rølpete av den grunn.

Det verste jeg hører er feil bruk av da og når, gamlere for eldre og bakdel for ulempe. Og kebabnorsk.

Anonymous poster hash: 6fd70...572

På indre østland der jeg bor sier vi så absolutt ikke verken skakke, måkke eller fåkke! Lurer på hva du da definerer som indre østland...

Anonymous poster hash: 9e5b1...2a3

Bor på Lillehammer, som definitivt er en del av indre østland, og jo - her er dette helt vanlig. Fåkke lov, hakke lyst, kanke i dag.

Nope, dette er ikke vanlig blant voksne lillehamringer. Det er i så fall et ungdomsfenomen.

*fødtoppvokstogbosattpåindreøstland*

Vel, mine foreldre er født og oppvokst her, og de sier det.

Både hakke, måkke kanke og skarru, virru, harru. :P

De er altså over 50.

Det er nok vanligere å si "ha itte", "må itte", "kan itte", "ska ru", "vil du" og "ha ru", og lignende avarter på indre østland. Det er "itte" som er rådende nekting, å si "ikke" er "å knote", og "du" blir i svært mange tilfelle byttet ut med "ru".

Nei, en Lillehamring sier ikke "itte". Lillehamringer prater egentlig ganske fint, sammenlignet med resten av Gudbrandsdalen. Men det er mange på Lillehammer som snakker annen dialekt, da det er få lillehamringer igjen på grunn av mye innflyttere..

Anonymous poster hash: 91c13...b01

Det er nok bare de som gjerne vil være litt fine på som sier "ikke" på Lillehammer. Den ekte lillehamringen sier nok "itte", men Lillehammer har i løpet av de siste 20-25 årene blitt en skikkelig klassedelt by, med en "overklasse" som mener de selv står høyere på strå enn andre. Alt takket være OL og en del av dem som flyttet til byen i den perioden og som menget seg med de som allerede den gang var "fiffen". Forøvrig et svært lite mindretall av byens innbyggere.

Tull. Som sagt er jeg født og oppvokst her, samme med mine foreldre OG besteforeldre/oldeforeldre. Ingen av oss sier itte! Lillehamring er ikke så bredt som mange tror. Kjenner ingen andre godt voksne herfra som sier itte heller - da er de fra Gausdal eller Ringsaker.

Skrevet

Tull meg her og tull meg der. Jeg er også fra Lhmr, og min mormor og morfar sier "itte", "vatten", "kjem/kjæm" osv. Selv sier ikke jeg eller min mor det. Men de gamle i Lhmr sier ofte det.

Anonymous poster hash: 0845c...201

Skrevet

Graviditet er ingen sykdom vet du... aaaaaarh

Anonymous poster hash: f9899...d48

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det.

Anonymous poster hash: 42c1a...f42

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene, men to gjengangere som går igjen i forum og diskusjoner er:

"Er det bare meg som....?" (Såklart er det ikke det..)

Og

"Vi røyka inne og kjørte uten bilbelte da jeg var liten, og det gikk bra med oss fordet" og lignende i samme sjanger.. Like teit hver gang

Anonymous poster hash: e87dd...2a5

Skrevet

Mye av det som nevnes her er dialekter. Jeg er ganske fascinert over hvor store forskjeller det er i språket vårt rundt om i landet.

Det som irriterer meg mest er skrivefeil. Spesielt hvem/hvilken og å/og feil.

Jeg skjønner virkelig ikke meningen med uttykket "til morgen idag", det er ikke logisk i mine ører. Det tok lang tid for meg å forstå hva det var snakk om. Det er jo mye lettere å bare si "i morges"!

Anonymous poster hash: da6fa...aaa
Skrevet

Må også legge til at jeg får fnatt av alle som skriver dialekt! Hva skal man med skriftspråk, liksom?!

Vet du hva "fnatt" betyr?:P

Skrevet

Jeg irriterer meg over så alt for mye over feil i norsk dagligtale, men det er skrivefeil som irriterer mest.

-Det gledes til helga, den følelsen.

-Facebooksytere som skriver [............] etter hver setning for å virkelig få frem poenget, eller de som bruker det til å formidle en positiv hendelse: Vi har hatt en fin dag i dag...... Lekt oss masse i snøen.... Kasta snøball.... Ungen er å glad i å leke...... Gleder meg til middag...........(virker jo som de hadde en fin dag?)

-Jeg skal på besøk til hun

-Jeg skal gi han en gave

-Når jeg var liten

-Bære pose

Anonymous poster hash: 47339...f54

Skrevet

Må også legge til at jeg får fnatt av alle som skriver dialekt! Hva skal man med skriftspråk, liksom?!

Vet du hva "fnatt" betyr? :P

Ja, det vet jeg. Vet du at ordet har dobbel betydning? 

Skrevet

Jeg klarer ikke det når etnisk norske snakker kebab-norsk, får helt angst.

Jenta mi på 6 kom hjem en dag fra skolen og hadde da "lært" fra en annen på skolen den irriterende setningen - Er du redd for morra di- får frysninger og har forbudt henne si det for det heter ikke  MORRA DI det heter mammaen din!!!

Skrevet

Jeg klarer ikke det når etnisk norske snakker kebab-norsk, får helt angst.

Jenta mi på 6 kom hjem en dag fra skolen og hadde da "lært" fra en annen på skolen den irriterende setningen - Er du redd for morra di- får frysninger og har forbudt henne si det for det heter ikke MORRA DI det heter mammaen din!!!

Kebabnorsk er grusomt uansett hvem som snakker.

Anonymous poster hash: 8b6bb...2e9

Skrevet

Når folk avslutter alle setningene sine med utropstegn(!)

Anonymous poster hash: 2a77c...3d5

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva kebabnorsk er? 

Anonymous poster hash: 72dfd...dd0
Skrevet

Jeg irriterer meg sjelden over skrivefeil eller hvordan folk prater, fint med dialekter. Noen uttrykk derimot! Hva er det med at folk hele tiden skal fortelle at noe ikke er feil?

- Mmm rundstykker til frokost var ikke feil i dag!

- Ikke feil med pledd og te i sofakroken i dette været

Utrolig irriterende, og høres faktisk helt feil ut!

Også irriterer det meg når folk svarer "ser den" for å vise at de skjønner hva en mener. Arrg, og det ble så mye brukt en periode at jeg tok meg selv i å si det en gang også! Det var grusomt, og jeg gikk å skammet meg etterpå.

Skrevet (endret)

Jeg ergrer meg over at folk ikke bruker objektsform riktig. En ting er nå "Jeg ga den til de", det kan jeg nesten leve med (har vel måttet resignere). Men når de sier "Jeg ga den til hun", da blir det vanskelig for meg å holde munn.

Og så synes jeg det er veldig rart at så mange sier fordeler og bakdeler. For meg er bakdeler kun rumper og det er vel ikke det man mener?

Jeg liker generelt ikke at voksne bruker ungdomsspråk for å være kule. Når miljøterapeuter snakker om kidsa på institusjonen eller sier at de chiller i helgene, så synes jeg de bør oppgradere språket litt. Liker heller ikke schino, skjole, gamlere, tungere, hvem bil, hvordan farge osv.

Retter svært sjelden på andre da, men gjør det på barna mine etter hvert som de blir eldre.

Endret av Iiiiik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...