Gå til innhold

Ord/setninger som irriterer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kleint !!! Ikke når det brukes i riktig sammenheng selvsagt men idag er det nesten ingen husker at det betyr syk

Anonymous poster hash: 8d2b3...e30

Hva? Betyr det ikke liten?

Anonymous poster hash: 2945e...d5e

Her betyr å være klein= være kåt... vi har det morro med innflyttere :P

Anonymous poster hash: e003c...55a

Her betyr det flaut/pinlig...

Anonymous poster hash: 646a3...761

Videoannonse
Annonse
Skrevet

LOL

oxo- særlig når pappa på 63 skriver det!!! Han tror fremdeles han er 16 i toppen :P

Har ei veninne som sier "what a fuck" istedenfor "what the fuck". Høres slik ut siden hun sier det så fort, og det blir bare så feil i mine ører :P

Anonymous poster hash: 6daaf...89f
Skrevet

"For å si det sånn" er forferdelig irriterende...

Jeg VET!! Arg! -og Lasse i farmen sa det HELE tiden!-utrolig usexy!

Skrevet

Hvem bil.

Hvordan bil.

Lukke opp døra. Det heter åpne døra.

Feil bruk av da og når.

Hadde en gang tre kollegaer som alle hadde sine fyllord i setninger. Han ene sa liksom hele tiden, han andre sa på en måte og han tredje sa for å si det sånn. Trodde jeg skulle bli sprø.

Anonymous poster hash: 8b6bb...2e9

For å si det sånn, så trodde jeg på en måte at jeg skulle bli sprø liksom! :-P

Anonymous poster hash: 52e33...acc

Skrevet

Jeg blir skikkelig irritert når noen så bastant hevder at det er det et ord betyr på deres dialekt som er den rette betydningen. Snakk om snevert verdenssyn! Ta ordet klein for eksempel. Hvis du bruker det i noen deler av landet betyr det syk, i andre deler av landet betyr det flaut/klamt. Eller Snål, gjett om jeg var forvirra da jeg flytta fra et sted der snål betyr rar/merkelig til et der det er et kompliment å kalle noen snål... 

For å si det sånn,liksom, så blir jeg serr irritert da noen tar oxo påstår at det er de som tar riktig, mens alle de andre har feil. Djiiisus, dem må da forstå atte det ekke i forhold til hvordan dem mener det at det er, vertfall ikke alltid. Men dere, nå syns jeg vi skal slutte å irritere oss, også sender vi kidza til bestemor,oxo turer vi ut å kooosææer vårs veldig!!!! Hvem bil skal vi bruke?   

Anonymous poster hash: 52e33...acc
Skrevet

Feil bruk av ovenfor/overfor.

Anonymous poster hash: e2a6b...b3b

Skrevet

Rundt forbi - det heter rundt omkring.

Jeg blir å - som i 'jeg blir å gå til jobb i morgen. Det er bare så veldig feil!

For å si det sånn, på en måte, holdt jeg på å si, liksom osv er jo ofte en slags tvangshandling, virker det som. Noen som bare MÅ ha det innbakt i setningene sine.

Skrevet

Heldigvis ikke brukt så mye lenger, men "å koste kalorier" som f.eks. "det koster deg ikke mange kalorier å finne ut av det, altså".

Som nevnt tidligere i tråden, uttrykket "klikke i vinkel".

Voksne som bruker sms-språk. Man har stavekontroll på mobilen nå, det går ikke fortere å skrive som om du var et barn eller ikke behersker skrivekunsten...

Foreldre som kaller barna/fostrene sine for "søte/festlige" kallenavn slik som prins, prinsesse, poden, avkom, kid-en/kidza, spiker'n, flisa. Barna mine kalles ved navn, evt. omtales som "sønnen/datteren min" eller "eldste/yngste".

Skrevet

"Hva gjør du på" irriterer meg. Hvorfor PÅ? Det holder med "hva gjør du?"

Og ellers mye som er nevnt tidligere i tråden. Feil bruk av spørreordene, feil bruk av diverse uttrykk.

Og det som skjærer meg aller mest i hjertet: særskrivingsfeil.

Skrevet

Det er bare en konklusjon jeg kan trekke av denne tråden. Jeg må slutte å snakke. Eller skrive.  

Hvorfor orker dere å irritere dere over slike småting? 

Jeg irriterer meg ikke over hva andre sier, folk får snakke som de selv har lyst til. Selvsagt er det noe som høres dumt ut. Men irriterer det meg? Nei. 

Skrevet

OI...mange som hadde irritert seg over måten jeg snakker på her inne ihvertfall.

Anonymous poster hash: 8e1a3...c12
Skrevet

Vitterlig. (Seriøst, man virker bare mindre smart...) 

Tante rød. (Sååå 7. klasse!) 

Morra/mårra. (Hvert fall her i Bergen, der det er totalt ulogisk rent dialektsmessig) 

Å avslutte setninger med "si". Som "du skal ikke si det, si"

Snakes (istedenfor "snakkes")

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor "vitterlig" er et ord som skal få en til å fremstå mindre smart? For meg virker det rett og slett som om du tilfeldig har plukket ut et ord du ikke liker.

Anonymous poster hash: 277ed...df5

Skrevet

Når bergensere ikke klarer å forstå forskjellen på sitte/sette og ligge/legge!

Det heter ikke "å sitte pris på noe" eller "nå må jeg ligge meg". Jeg blir rett og slett fysisk dårlig av å høre slike feil.

Selvsagt er det også irriterende å lese tekster skrevet av mennesker som ikke evner å forstå forskjellen på å/og.

Skrevet

Jeg kan godta det meste, men synes det er litt irriterende komisk når noen bruker et uttrykk for mange ganger.

F.eks en behandler jeg gikk til som sa "for å si det sånn" etter HVER setning.

Eller en annen som lage anførselstegn med fingrene når det absolutt ikke passet, og han gjorde dette kanskje 20 ganger i løpet av et foredrag. Huff :P

Jeg grøsser også litt av:

- feil bruk av hun/henne

- når noen sier "vårs"

- trang istedet for trengte

Ops. Var visst litt. Stort sett klarer jeg å ikke henge meg opp i det (men jeg retter på mann og barn da, hehe).

Er mye mer som irriterer skriftlig, både og/å, oppdeling av ord, osv, men kanskje spesielt legger jeg merke til det om noen starter hver setning med det samme ordet (jeg eller det) og avslutter HVER setning med utropstegn! Det virker som man roper! Hele tiden! Det blir så rart!

Skrevet

Skj-lyd istedenfor kj/tj.

Og proaktiv.

Men det aller verste tror jeg er folk som ikke greier å skille mellom dem og de. Jeg skal hente de. Har du sett de?

Jeg må bare hjelpe de først. DET HETER DEM!!!

Ellers så synder jeg mot flere her, skakke, vikke og måkke sier jeg, og sallami, men det mener jeg da bestemt er dialekt mer enn slang. Det å si mellom istedenfor gjennom i gitte uttrykk er også dialekt der jeg kommer fra, selv om jeg sjelden sier det sjøl, husker det ble brukt som eksempel på en særegenhet i vår dialekt. Men dialektord kan jo også irritere, sikkert.

Jeg kan også finne på å si 'Hva? Er det sant??'. Men det er ikke fordi jeg tror personen juger, men mer et uttrykk for forbauselse. Kunne sikkert like gjerne si ''Oida!' eller noe sånt.

Det er helt feil å si at det heter dem, kanskje de bruker det der du bor. Men her jeg bor ville det vært helt feil å bruke "har du sett dem?" Vi bruker de, og det vil jeg tro de gjør i store deler av landet vårt, så feil er det ikke.

Anonymous poster hash: 2ad1f...3c5

Skrevet

Det heter ikke "å sitte pris på noe" eller "nå må jeg ligge meg". Jeg blir rett og slett fysisk dårlig av å høre slike feil.

Selvsagt er det også irriterende å lese tekster skrevet av mennesker som ikke evner å forstå forskjellen på å/og.

Forstår du ikke at dialekter ikke følger norskreglene? Alle snakke ikke nynorsk eller bokmål, alle snakker dialekter, som igjen er forskjellig rundt omkring i landet.

Skrevet

Selvsagt er det også irriterende å lese tekster skrevet av mennesker som ikke evner å forstå forskjellen på å/og. Anonymous poster hash: 277ed...df5

Forstår du ikke at dialekter ikke følger norskreglene? Alle snakke ikke nynorsk eller bokmål, alle snakker dialekter, som igjen er forskjellig rundt omkring i landet. Anonymous poster hash: 2ad1f...3c5

Dette er ikke snakk om dialekt. Det er snakk om feil forståelse av ordene, rett og slett kunnskapsløshet. Dette er en feil som de siste tyve år har infiltrert Vestlandet, og særlig Bergen. Beklager, men jeg klarer ikke å ta mennesker som snakker slik seriøst. Er selv bergenser, men går ikke med på at denne ordbruken er dialekt.

Skrevet

Rundt forbi - det heter rundt omkring.

Jeg blir å - som i 'jeg blir å gå til jobb i morgen. Det er bare så veldig feil!

For å si det sånn, på en måte, holdt jeg på å si, liksom osv er jo ofte en slags tvangshandling, virker det som. Noen som bare MÅ ha det innbakt i setningene sine.

"Jeg blir å..." - Er ikke dette nordlending da? Som

" Æ bli å beise sjarken i morra...." :P

Skrevet

Og proaktiv.

Men det aller verste tror jeg er folk som ikke greier å skille mellom dem og de. Jeg skal hente de. Har du sett de?

Ellers så synder jeg mot flere her, skakke, vikke og måkke sier jeg, og sallami, men det mener jeg da bestemt er dialekt mer enn slang. Det å si mellom istedenfor gjennom i gitte uttrykk er også dialekt der jeg kommer fra, selv om jeg sjelden sier det sjøl, husker det ble brukt som eksempel på en særegenhet i vår dialekt. Men dialektord kan jo også irritere, sikkert.

Jeg kan også finne på å si 'Hva? Er det sant??'. Men det er ikke fordi jeg tror personen juger, men mer et uttrykk for forbauselse. Kunne sikkert like gjerne si ''Oida!' eller noe sånt.

Det er helt feil å si at det heter dem, kanskje de bruker det der du bor. Men her jeg bor ville det vært helt feil å bruke "har du sett dem?" Vi bruker de, og det vil jeg tro de gjør i store deler av landet vårt, så feil er det ikke.

Det korrekte er å bruke dem. Sikkert mange som sier de, men det er feil. Ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen.

Skrevet

Riktig det. Det heter dem - objektsform - i de eksemplene som nevnes.

Bruken av de brer om seg, men det er ikke riktig av den grunn. ;-)

Anonymous poster hash: 71b4e...6a1

Skrevet

Og proaktiv.

Det er helt feil å si at det heter dem, kanskje de bruker det der du bor. Men her jeg bor ville det vært helt feil å bruke "har du sett dem?" Vi bruker de, og det vil jeg tro de gjør i store deler av landet vårt, så feil er det ikke. Anonymous poster hash: 2ad1f...3c5

Det korrekte er å bruke dem. Sikkert mange som sier de, men det er feil. Ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen.Anonymous poster hash: 8b6bb...2e9

Oversett til engelsk, så hører du hvorfor det er feil: Have you seen they? I will pick they up.

Skrevet (endret)

glem det - misforsto noe :-)

Endret av Siamese Hellhound
Skrevet

Og proaktiv.

Det korrekte er å bruke dem. Sikkert mange som sier de, men det er feil. Ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen.

Du ville ledd om jeg skulle sagt "dem" i ei setning. Det funker ikke med mi dialekt. Det høres helt forferdelig ut! Det høres ut som om jeg prøver å høres mer "bokmål" ut, det høres ut som om jeg leser høyt! Nei, "dem" kommer jeg ikke til å si. 

Anonymous poster hash: 72dfd...dd0

Skrevet

Skj-lyd istedenfor kj/tj.Og proaktiv.Men det aller verste tror jeg er folk som ikke greier å skille mellom dem og de. Jeg skal hente de. Har du sett de?Jeg må bare hjelpe de først. DET HETER DEM!!!Ellers så synder jeg mot flere her, skakke, vikke og måkke sier jeg, og sallami, men det mener jeg da bestemt er dialekt mer enn slang. Det å si mellom istedenfor gjennom i gitte uttrykk er også dialekt der jeg kommer fra, selv om jeg sjelden sier det sjøl, husker det ble brukt som eksempel på en særegenhet i vår dialekt. Men dialektord kan jo også irritere, sikkert.Jeg kan også finne på å si 'Hva? Er det sant??'. Men det er ikke fordi jeg tror personen juger, men mer et uttrykk for forbauselse. Kunne sikkert like gjerne si ''Oida!' eller noe sånt.

Det er helt feil å si at det heter dem, kanskje de bruker det der du bor. Men her jeg bor ville det vært helt feil å bruke "har du sett dem?" Vi bruker de, og det vil jeg tro de gjør i store deler av landet vårt, så feil er det ikke.Anonymous poster hash: 2ad1f...3c5
Det korrekte er å bruke dem. Sikkert mange som sier de, men det er feil. Ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen.Anonymous poster hash: 8b6bb...2e9

Du ville ledd om jeg skulle sagt "dem" i ei setning. Det funker ikke med mi dialekt. Det høres helt forferdelig ut! Det høres ut som om jeg prøver å høres mer "bokmål" ut, det høres ut som om jeg leser høyt! Nei, "dem" kommer jeg ikke til å si.  Anonymous poster hash: 72dfd...dd0

Nå veit ikke jeg hvilken dialekt du snakker, men jeg kan jo likevel irritere meg over det? :-)

Skrevet

I min dialekt sier vi forresten døm istedenfor både de og dem. Sikkert noen som får kløe av det også.

Døm sa at døm sku komma!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...