Gå til innhold

Ord/setninger som irriterer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg grenseløst når folk skriver; ENIG MED DU! 

argh!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som definitivt irriterer meg mest, er når folk bruker uttrykker "i forhold til" feil. Som stort sett er i 99% av tilfellene, fordi de ikke har peiling på hva uttrykket betyr. Det betyr det samme som "sammenliknet med", og hvis du da inni hodet ditt bytter ut "i forhold til" med "sammenliknet med" når folk sier "i forhold til", så har du til slutt lyst til å skrike høyt til alle som bruker det feil. For det gir virkelig ingen mening. Og det verste av alt, er at til og med politikere bruker uttrykket feil! Jens Stoltenberg var en mester på å irritere meg med dette. Jammen godt han ikke er mye i media lenger, så slipper jeg å irritere meg over det også. Erna har i allefall skjønt hvordan man skal bruke uttrykket, og godt er det.

Så til dere alle som sier "i forhold til": Tenk gjennom hva det egentlig betyr før dere bruker uttrykket, for dere høres virkelig helt dustete ut når man bytter det ut med "sammenliknet med".

Takk.Anonymous poster hash: 0845c...201

Da lurer jeg på hva du ville ha skrevet i denne setningen:

"I forhold til skoleveien er det jo dumt å flytte."

Og når du mener at 99% tar feil, til og med politikerne, så er det gjerne du som ikke har fulgt helt med.Anonymous poster hash: 71a89...f64

Kjenner jeg ikke er helt ferdig med deg, anonym. Sjekk ut http://forholdisme.no/

Hvis du mener at politikere ikke bruker det feil, så håper jeg inderlig du skifter mening etter å ha studert denne nettsiden. Takk. Nå håper jeg kynnerne mine gir seg.

Skrevet

Sambo, mammahjerte og at barn kalles prinser og prinsesser.

Skrevet

" Den har lagt der hele tiden...". LAGT???

Anonymous poster hash: 5967b...7c6
Skrevet

Det som definitivt irriterer meg mest, er når folk bruker uttrykker "i forhold til" feil. Som stort sett er i 99% av tilfellene, fordi de ikke har peiling på hva uttrykket betyr. Det betyr det samme som "sammenliknet med", og hvis du da inni hodet ditt bytter ut "i forhold til" med "sammenliknet med" når folk sier "i forhold til", så har du til slutt lyst til å skrike høyt til alle som bruker det feil. For det gir virkelig ingen mening. Og det verste av alt, er at til og med politikere bruker uttrykket feil! Jens Stoltenberg var en mester på å irritere meg med dette. Jammen godt han ikke er mye i media lenger, så slipper jeg å irritere meg over det også. Erna har i allefall skjønt hvordan man skal bruke uttrykket, og godt er det.

Så til dere alle som sier "i forhold til": Tenk gjennom hva det egentlig betyr før dere bruker uttrykket, for dere høres virkelig helt dustete ut når man bytter det ut med "sammenliknet med".

Takk.

Anonymous poster hash: 0845c...201

Da lurer jeg på hva du ville ha skrevet i denne setningen:

"I forhold til skoleveien er det jo dumt å flytte."

Og når du mener at 99% tar feil, til og med politikerne, så er det gjerne du som ikke har fulgt helt med.

Anonymous poster hash: 71a89...f64

Med tanke på skoleveien...

Den korte skoleveien er en av fordelene man mister ved å flytte...

Skoleveien tatt i betraktning...

Osv

(Ikke jeg som laget innlegget, men irriterer meg over "i forhold til" jeg også)

Anonymous poster hash: 04b87...519

Skrevet

I henhold til...

Anonymous poster hash: 2945e...d5e

Skrevet

Kudos

Kid'n

Lættis

Anonymous poster hash: d5456...1e7

Kan noen forbarme seg over meg og fortelle hva "Lættis" betyr? Har hørt det bli brukt mange ganger meg forstår ikke hva det betyr: det er skikkelig lættis lissom! Øh...hæ?

Latterkrampe/ler seg ihjel. 

Skrevet

På Toten betyr klein å være syk, i Trøndelag sier de karklein om å være kåt.

Skakke, måkke, fåkke er helt vanlig å si her jeg bor (indre østlandet) uten at det er rølpete av den grunn.

Det verste jeg hører er feil bruk av da og når, gamlere for eldre og bakdel for ulempe. Og kebabnorsk.

Anonymous poster hash: 6fd70...572

På indre østland der jeg bor sier vi så absolutt ikke verken skakke, måkke eller fåkke! Lurer på hva du da definerer som indre østland...

Anonymous poster hash: 9e5b1...2a3

Skrevet

Utrolig mange som skriver mere i stedet for mer. "Kan jeg få mere?" Det skriver mer!!

Og det verste jeg hører er: "Jeg får så vondt i mammahjertet" Grøss! Mammaer har da vel ikke noe annerledes hjerte enn pappaer? Høres så fjortiss ut!

"Vondt i mammahjertet""- søtt og klamt! Håper noen sørger for å legge meg inn hvis jeg begynner å uttrykke meg slik :P

Og de som svarer:"Sant...." til alt :/

Skrevet

Kleint !!! Ikke når det brukes i riktig sammenheng selvsagt men idag er det nesten ingen husker at det betyr syk

Anonymous poster hash: 8d2b3...e30

Hva? Betyr det ikke liten?

Her betyr å være klein= være kåt... vi har det morro med innflyttere :P

Anonymous poster hash: e003c...55a

Kleint, betyr vel at noe er ubehagelig/flaut..

(jeg er fra Trondheim, og alle jeg kjenner bruker det i slike sammenhenger..) Eks: "jeg prompa på bussen i dag..  Herregud så kleint"

Haha :P  

Skrevet

Vitterlig. (Seriøst, man virker bare mindre smart...) 
Tante rød. (Sååå 7. klasse!) 
Morra/mårra. (Hvert fall her i Bergen, der det er totalt ulogisk rent dialektsmessig) 
Å avslutte setninger med "si". Som "du skal ikke si det, si"
Snakes (istedenfor "snakkes") 

Skrevet

Kleint !!! Ikke når det brukes i riktig sammenheng selvsagt men idag er det nesten ingen husker at det betyr syk

Anonymous poster hash: 8d2b3...e30

Hva? Betyr det ikke liten?

Her betyr å være klein= være kåt... vi har det morro med innflyttere :P

Anonymous poster hash: e003c...55a

Kleint, betyr vel at noe er ubehagelig/flaut..

(jeg er fra Trondheim, og alle jeg kjenner bruker det i slike sammenhenger..) Eks: "jeg prompa på bussen i dag..  Herregud så kleint"

Haha :P

Men, det å være klein, det er å være syk.. 

Skrevet

På Toten betyr klein å være syk, i Trøndelag sier de karklein om å være kåt.

Skakke, måkke, fåkke er helt vanlig å si her jeg bor (indre østlandet) uten at det er rølpete av den grunn.

Det verste jeg hører er feil bruk av da og når, gamlere for eldre og bakdel for ulempe. Og kebabnorsk.

Anonymous poster hash: 6fd70...572

På indre østland der jeg bor sier vi så absolutt ikke verken skakke, måkke eller fåkke! Lurer på hva du da definerer som indre østland...

Anonymous poster hash: 9e5b1...2a3

Bor også i Indre Østfold, og her sier vi skakke, bøkke og måkke. Og ja plassen ligger virkelig i Indre Østfold, eller enfold om du vil.

Anonymous poster hash: a7315...587

Skrevet

"Ellers da?"

Hver gang noen spør meg om det får jeg lyst til å ta ett solid tak i ørene å snurre vedkommende over hodet som en lasso! Folk vet nå bedre enn å spørre meg om det.

Skrevet

dysje (dusje)

Dialekt? Irriterende uansett..

Skrevet (endret)

Tenk dersom fokn hadde sluttet å irritere seg over fille ting, da hadde verden vært en fin plass å leve da ;) ;)

Endret av *tingeling*
Skrevet

Tenk dersom foln hadde sluttet å irritere seg over fille ting, da hadde verden vært en fin plass å leve da ;) ;)

FOLN!?!?! HYYYL!!!! SKRIIIIK! Lær deg å stave, menneske!!!!

;)

Anonymous poster hash: a199e...59e

Skrevet

Tenk dersom fokn hadde sluttet å irritere seg over fille ting, da hadde verden vært en fin plass å leve da ;) ;)

I det minste hadde ekteskapet mitt vært litt lettere å hanskes med...

Anonymous poster hash: 0845c...201

Skrevet

Ja irriteranes med dei så skrive på mobil og har mange skrivefeil!!!! ;) haha va jo absolutt sisteplass eg skulle ha skrevet feil!! Shit!!!!

Irritere meg mest over dei som absolutt MÅ finne alle feil hos alle andre ;);)

Skrevet

kom på fler. Syns det er grusomt med alle de som skriver og sier OMG. til alt....

Eller de som da faktisk også sier Oh my god...og ikke OMG.. Begge deler like ille...

Skrevet

Snær!

Hahahaha... What? Er du fra Bodø? :P

Trodde ikke det var så mange som sa sn'ær lengre jeg. Men jeg er jo utflyttet, så mulig det er derfor jeg slipper unna.

Anonymous poster hash: c5e72...52d

Skrevet

Hva betyr kudos??

Kudos er gresk og betyr "det som har blitt hørt" eller noe i den duren. Det er en anerkjennelse eller bekreftelse. Det ble først gjort populært blandt engelske studenter på 1800 tallet.

I nyere tid har "kudos" blitt ett intetnett ord, forgangeren til den populære, facebook skapte "likes"

Hodet mitt er fullt av mye rart og totalt unyttig "støff" :-)

Skrevet (endret)

Bokmålsordboka   Oppslagsord Ordbokartikkel

Letter-K-blue-icon.png
klein a1 (fra lty 'tynn, fin')
1 syk(elig), dårlig
han skrantet og var k-
2 i dårlig stand, skrøpelig
en k- farkost

Nynorskordboka   Oppslagsord Ordbokartikkel

Letter-K-blue-icon.png
klein a1 (lty kleine, klêne 'tynn, fin')
1 veik (II), sjukleg, klen (2)
bli klein
2 dårleg, skrøpeleg, i dårleg stand, klen (2)
ein klein farkost / kleint arbeid / kleint gjort dårleg gjort, simpelt

Jeg er oppvokst på østlandet og er oppvokst med ei dialekt der Klein = sjuk/dårlig/skrøpelig/skral

Veit at dette ordet er et vanlig dialektsord enkelte plasser på hedmarken, oppland og inntrøndelag... Kanskje også flere steder. For meg betyr det sjuk, dårlig eller skrøpelig, så for meg er det helt rart når det blir brukt om ting som er flaut, rart, pinlig etc. Det virker som det er en motegreie å  bruke dette ordet i den sammenhengen, men ordet i seg sjøl er ikke et "moteord". Men har blitt tillagt betydninger det egentlig ikke har fra opprinnelsen....

Endret av Scaniabusslastebilmjau
Skrevet

en annen ting som irriterer meg at folk sier er.... "og enden på visa er/var at......    når de skal avslutte "historien" sin.....

Skrevet

Klein betyr for meg i hovedsak fyllesyk, ingen annen type syk. Det har etterhvert også blitt brukt om at ting er flaut/pinlig. Tror dette er en ganske vanlig oppfatning av ordet for oss som er vokst opp i Oslo(vest)?!

Anonymous poster hash: 69bed...923

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...