Gå til innhold

tror dere jeg får hovedomsorgen for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 1, 5 år. Jeg leverer å henter i barnehage. Jeg er den som helt klart tilbringer mest tid med henne. Jeg er den som legger og står opp med henne hver dag. Vi er samboere... mitt verste mareritt er 50/50:(

Anonymous poster hash: bcd1f...3d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok det. Du må aldri gå med på 50/50. Ingen rett idømmer det heller, så slapp av! ;)

Skrevet

Ehh det er flere og flere som dømmer 50/50 så rart du kan være så skråsikker på at det ikke skjer.

Å det er ikke sånn at HI bare kan nekte "å gå med på" 50/50!

Han er faren,så visst det ikke er noe galt med fyren så vil han få 50/50 uten problemer!

At samboeren er lat å ikke hjelper til med å stå tidlig opp å hjelpe å legge barnet er ikke grunn nok til at faren ikke får 50/50!

Anonymous poster hash: 8ea77...d0c
Skrevet

Familievernkontoret anbefaler ikke 50/50 når barnet er så ung.

På sikt kan det bli 50/50 om far kjører på.

Anonymous poster hash: 34d97...fbb

Skrevet

FVK står fast ved at barn under 3 år har behov for et bosted, da dette gir mer trygghet for barna. Men de oppfordrer til jevn kontakt mellom forelder (den som ikke bor med de) og barn.

Men, det skal mye til for at en dommer går for 50/50 løsningen, i hvert fall om du har hatt mer ansvar og kontakt med barnet enn faren har.

Anonymous poster hash: 19bba...30e
Skrevet

Har ikke far noen rett her? håper han får hele ansvaret slik du oppfører deg

Anonymous poster hash: 3d715...481
Skrevet

Ehh det er flere og flere som dømmer 50/50 så rart du kan være så skråsikker på at det ikke skjer.

Å det er ikke sånn at HI bare kan nekte "å gå med på" 50/50!

Han er faren,så visst det ikke er noe galt med fyren så vil han få 50/50 uten problemer!

At samboeren er lat å ikke hjelper til med å stå tidlig opp å hjelpe å legge barnet er ikke grunn nok til at faren ikke får 50/50!

Anonymous poster hash: 8ea77...d0c

Hvor i alle dager har du det fra??? INGEN rett ville dømt 50/50 for en 1,5 åring!

Og når mor har hovedomsorg fra ungen er så liten skjer det neppe når barnet er eldre heller. Slapp av HI, og gå for "vanlig samvær", annenhver helg og 1 dag i uka (uten overnatting).

Anonymous poster hash: 6a804...eb0

Skrevet

Det er ikke anbefalt 50/50 for så små barn og dessverre er ikke likestillingen i Norge kommet langt nok, så er nok mor som får barnet mest. Likestilling skal vi kvinner ha, men når det kommer til barna, nei da vil vi ikke ha likestilling for menn og kvinner. Nei da er kvinner best.

Anonymous poster hash: 2d9b5...3d2

Skrevet

Det var jo et fint og konstruktivt svar som sikkert hjelper hi i en vanskelig situasjon. Hva med å tenke hva som er best for barnet? Og det er ikke 50/50, eller å bli flyttet fra hovedomsorgspersonen. (Som regel er det mor som har gått hjemme i permisjon).

Anonymous poster hash: 6a804...eb0

Skrevet

når barnet er 1,5 år er retten helt idiot hvis de gir 50/50. barnet er i en viktig tilknytningsprosess og 50/50 er svært forstyrrende i forhold til dette.

kommentaren under hadde jeg tenkt å kommentere, men kjenner at det ikke er verd det

Anonymous poster hash: 3d715...481

Anonymous poster hash: 4f476...43e
Skrevet

Når du ikke vet hvorfor de eventuelt går ifra hverandre, så er svaret ditt totalt meningsløst.

Skrevet

Tullball, barnet har like mye rett på faren sin

Skrevet

Du må da være ekstremt uvitende her?

Når barnets tilværelse endrer seg så drastisk, så blir barnet beste begrunnet etter hvor tryggheten ligger, tryggheten bli ansett automatisk hos den som har hatt mest med barnet å gjøre siden fødsel, så fremt BV ikke er inne i bildet.

Skrevet

herlighet! selv om mor har hovedomsorgen så betyr jo ikke det at barnet ikke får være med far. Bare ikke like mye som mor!

Anonymous poster hash: 4f476...43e

Skrevet

Nei. Det er ungen som har rettigheter.

Anonymous poster hash: 08f98...682

Skrevet

Nei. Det er ungen som har rettigheter.

Det meste av forskning sier at langt fravær fra mor oppleves som traumatisk for barnet fordi det er mor som har båret frem og gitt det mat. Båndet til mor er sterkere enn båndet til far frem til barnet er ca tre år. Fra tre år er de mer uavhengig og fravær fra mor oppleves ikke lengre som traumatisk.

Derfor er det barnet som har rettigheter. Dessverre for far som ikke bor med mor må han vente. MEN det er viktig med samvær med far og knytte bånd. Det vil derfor kreve litt mer av far i perioden opp til tre år. Det må være tilpasset barnets tempo.

Anonymous poster hash: 34d97...fbb

Skrevet

Jeg syns det er rart med alle disse "har ikke far noen rett" når hi forteller at far ikke har bidratt noe særlig i hverdagen, hverken om morgenen, ved legging eller henting/bringing. 

Selvfølgelig har far rettigheter, som mor, har det, og selvfølgelig barnet har det. 

Far har hatt retten til å bruke tid med barnet sitt hver dag i 1,5 år. 

Han kunne valgt å stå opp med baren, legge barnet om kvelden, hentet i barnehagen, og levert i barnehagen. 

Av grunner vi ikke vet, da det ikke kommer fram i innlegget til trådstarter, kommer det fram til at far ikke har valgt å benytte seg av disse rettene. 

Tror dere mor han nektet ham å stå opp med barnet om morgenen? 

Tror dere mor har nektet ham å hente i barnehagen? 

Tror dere mor har nektet ham å  følge barnet til senga om kvelden, lest for det og vært en trygghet for barnet når det skal sove? 

Eller tror dere kanskje far har valgt helt selv, å la være å være til stede i livet til barnet, mens mor far og barn fremdeles bodde under samme tak? 

Anonymous poster hash: 4d435...89a
Skrevet

Det har vært linket til dette her inne (fra regjeringen.no) tusen ganger: en rett KAN IKKE idømme delt samvær for barn under syv år!

Anonymous poster hash: c15da...fee

Skrevet (endret)

Jeg syns det er rart med alle disse "har ikke far noen rett" når hi forteller at far ikke har bidratt noe særlig i hverdagen, hverken om morgenen, ved legging eller henting/bringing.

Selvfølgelig har far rettigheter, som mor, har det, og selvfølgelig barnet har det.

Far har hatt retten til å bruke tid med barnet sitt hver dag i 1,5 år.

Han kunne valgt å stå opp med baren, legge barnet om kvelden, hentet i barnehagen, og levert i barnehagen.

Av grunner vi ikke vet, da det ikke kommer fram i innlegget til trådstarter, kommer det fram til at far ikke har valgt å benytte seg av disse rettene.

Tror dere mor han nektet ham å stå opp med barnet om morgenen?

Tror dere mor har nektet ham å hente i barnehagen?

Tror dere mor har nektet ham å følge barnet til senga om kvelden, lest for det og vært en trygghet for barnet når det skal sove?

Eller tror dere kanskje far har valgt helt selv, å la være å være til stede i livet til barnet, mens mor far og barn fremdeles bodde under samme tak?

Anonymous poster hash: 4d435...89a

Veldig godt svar med viktige poenger som ofte blir glemt i disse pappa-poppis tider! Endret av smiia
Skrevet

Tusen takk for svar alle. Forholdet er skikkelig dårlig nå. Jeg elsker han, men han viser tydelig at han ikke lenger føler det samme for meg. Det er derfor jeg forventer det snart blir brudd. Jeg vet ikke om han kommer til å godta annen hver helg og en dag i uken, mrn håper det. Han begynner tidlig på jobb og slutter sent. Det har derfor blitt meh som har levert. Men det med å stå opp med henne i helger osv er et valg han selv tar. Å legge henne er også det. Jeg tenker på barnet når jeg tenker 50/50 ikke er bra. Jeg er helt klart med henne mest. Men om han sier i mot dette, kan jeg jo ikke bevise det.. off dette er fælt. Hadde aldri trodd dette skulle skje. Et sjokk... hi

Skrevet

Har ikke far noen rett her? håper han får hele ansvaret slik du oppfører degAnonymous poster hash: 3d715...481

Det var jo et fint og konstruktivt svar som sikkert hjelper hi i en vanskelig situasjon. Hva med å tenke hva som er best for barnet? Og det er ikke 50/50, eller å bli flyttet fra hovedomsorgspersonen. (Som regel er det mor som har gått hjemme i permisjon). Anonymous poster hash: 6a804...eb0
Er sikkert en grinebitter som har mista omsorgen for sine barn til far, derfor et sånt svar ;)

Anonymous poster hash: 0586b...523

Skrevet

Tusen takk for svar alle. Forholdet er skikkelig dårlig nå. Jeg elsker han, men han viser tydelig at han ikke lenger føler det samme for meg. Det er derfor jeg forventer det snart blir brudd. Jeg vet ikke om han kommer til å godta annen hver helg og en dag i uken, mrn håper det. Han begynner tidlig på jobb og slutter sent. Det har derfor blitt meh som har levert. Men det med å stå opp med henne i helger osv er et valg han selv tar. Å legge henne er også det. Jeg tenker på barnet når jeg tenker 50/50 ikke er bra. Jeg er helt klart med henne mest. Men om han sier i mot dette, kan jeg jo ikke bevise det.. off dette er fælt. Hadde aldri trodd dette skulle skje. Et sjokk... hi

Det er ikke anbefalt med annenhver helg og en dag i uken får ett så lite barn. Snakk med familievernkontoret før dere bestemmer noe.

De vil nok anbefale å starte med en overnatting annen hver uke.

Skrevet

50/50 er ikke bra for barn uansett. De bor i en koffert, mange føler ingen tilhørighet til et hjem, og føler at de konstant er på besøk. Fryktelig slitsomt er det for de! Dette er en ordning som KUN er tuftet på foreldrenes rettferdighetsprinsipp, og ingenting annet!

Du må ikke godta å prøve 50/50 engang! Snakk med familievernkontoret. Kan anbefale fortsatt foreldre-kurs til dere begge!

Lykke til!

Skrevet

Så lenge barnet har bodd sammen med begge sine foreldre, så kan en fint ha vanlig samvær.

Da er barnet trygg på begge sine foreldre.

Skrevet

Vil tro at det er Februarprinsen som svarer i favør av far her og hun tar som vanlig feil.

I tilfeller der barnet er under 7år og man ikke har praktisert 50/50-deling så dømmer ikke tingretten en slik ordning når foreldrene ikke er enig. Det er mye som skal ligge til rette for en delt løsning og når man allerede er i en konflikt som må tas i retten så er ikke "vilkårene" fo 50/50 oppfylt. Da kommer ikke retten det.

Har man allerede praktisert en slik løsning da kan retten dømme det, men det er ikke tilfellet her.

Forøvrig enig med hun/han som skriver at far har hatt retten siden barnet ble født. Velger man barnet bort så får det konsekvenser.

Anonymous poster hash: d5363...897

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...