Gå til innhold

Er det sent å begynne med slalom og skøyter når barnet er 4,5 år??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn. 3,5 år og 6 år. I fjor begynte da vår eldste med både slalom og skøyter etter flere vi tre med kun langrenn.

Vi har en gutt på 3,5 år. Han er litt liten for alderen. kan fint gå for å være under 3 år. Vi har tenkt å konsentrere oss om at han blir god på langrenn i år og heller innføre slalom og skøyter neste år.

Så sier en kollega at staaaaakkars unge, det er såå sent å ikke begynne med slalom før neste år.

Vår eldste var 5 år første gang han sto både skøyter og slalom, var kjempe god etter noen timer i bakken.

Er jeg helt på bærtur ? En på 4,5 år er vel ikke for sent? ( jeg var selv 17 år da jeg begynte)

Anonymous poster hash: 74412...4b2

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Absolutt ikke for sent, men heller fornuftig!!

Skrevet

For sent for hva da? Jeg synes kollegaen din er på bærtur. Gi ungen gode grunnleggende ferdigheter på langrennsski, så tar han slalomen fort når dere kommer dere i bakken.

Skrevet

Hehe, ja, altfor sent! du burde hatt skipakka klar ved fødsel ;) Nå syntes jeg det er såpass sent, at du burde la vær! ikke la de stå på slalom eller skøyter noengang, de vil ikke a glede av det siden de ikke ble født med pakka ;)

selvfølgelig : ALDRI for sent! Dere vil få masse glede av det, og det er en fin alder :)

Anonymous poster hash: 25a23...871
Gjest Julia1984
Skrevet

Min gutt er 3,5 år. Han er ikke moden for hverken skøyter eller slalom. Vi venter til neste år, eller enda et år. Vår eldste prøvd første gang både skøyter og slalom i fjor da han var 5,5 år. Tok det kjempe raskt.

Vi har konsentrert oss om langrenn fa barna var ganske små

Skrevet

Jeg har bodd på et vintersportssted, og den kollegaen din høres ut som en av de vi kalte for "nyrike", som skulle vise all verden sin formue og hvor mye de ga ungene av muligheter osv., de så ned på deg om du ikke hadde riktige merker på klær og utstyr - inklusive på 3-åringen. Barna til disse ble ofte parkert i barnebakken mens foreldrene var på afterski (eller førski for dem) iført perfekt sminke og antrekk og skrøt av hvor mye det kostet for dem å bruke så mye tid på barna og hva det kostet med dyre skiinstruktører. Samtidig snakket de som regel høyt om at alt andre gjorde anderledes enn dem selv var veldig feil, uansvarlig og stort sett ingen vits i.....

Og så har du selvfølgelig de som har funnet ut at de selv har så mye uoppdaget talent at barna deres skal blir den neste Kjetil Andre Aamodt eller Axel Lund Svindal, og derfor må de begynne før det er for sent, må vite.....

Men for all del - hvis det er riktig for dem....

Man begynner når det passer, så enkelt er det. Ingen barn er like, ingen familie like.

Du kjenner dine barn best, HI, så gjør det som er riktig for deg og dere.

Hva med de som f.eks. ikke har råd til å ta med barna for å stå på slalom før de er 10 år, 15 år??

Den kollegaen din høres rett og slett litt blåst ut ;)

Anonymous poster hash: 9e841...2fb
Skrevet

Aldri for sent. Jeg er over 30 år og aldri stått på slalom. . :P Godt mulig det er for sent for meg.

Anonymous poster hash: b1cb8...ef3
Skrevet

Det beste er å la barnet bli trygg på langrenn og det å ha ski på beina før det går i bakken. ( og å gå uten staver). Lek på ski for eks, og stå ned små bakker på langrennsskiene. Da går det somregel veldig fort å lære slalomen.

Anonymous poster hash: 7b6e6...fd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...