Gå til innhold

Hvilke uker var kvalmen verst??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ble kvalm rundt uke 7-8, er snart 12 uker og den har bare blitt verre...

kaster opp hver morgen, og må spise konstant (ikke være sulten eller mett) resten av dagen for å fungere (med fungere mener jeg at halve dagen er liggendes på sofaen, avbrutt av spising og muligens klesvask o.l...

Anonymous poster hash: ff6c8...538

Ca uke 6-9 var det verst, det kom plutselig rundt 6 uker og aller verst sto det på uke 6-7, men da var jeg også ute og reiste så kan ha gjort det verre. 10+4 nå, og må fremdeles spise ofte og lite, men kvalmen er håndterbar. Var på samme måte sist. Men veldig individuelt det der. Noen sier kvalmen avtar litt når morkaken tar over rollen for hormonproduksjon etter det gule legemet, det skal være fullstendig rundt uke 12-13.

Annonse

Jeg ble værst i uke 6+0. Jeg er nå bare to uker mer, men kvalmen kommer heldigvis kun på kvelden :) Takk og pris, da kan vasken bli gjort. Fortet meg å handle julegaver med en gang testen var positiv, i frykt for å ikke klare det... Men nå har jeg plutselig god tid :)

Forrige gang var det virkelig ille fra 6-14 uke, men aller verst var det i uke 7- 10, var innlagt uke 8 og 9 pga dehydrering. Kvalme og uvelhet slet jeg med hele svangerskapet i grunn, men en ting å være kvalm, noe annet når alt vått og tørt kommer opp innen 10 sek...grøsse...,

Som du selv skriver så er det hvile og jevn småspising av karbohydratrike småmåltider som fungerer best for de fleste. Legg deg ned. Be om sykemelding rett og slett. Forhåpentligvis så går det fort over etter du bare får slappet av noen uker! Pass på at du ikke gjør for mye i julen. Legg listen lavt. Få mannen til å ta hus og barn! Det hjelper ingen at du blir enda mer dårlig.

Noen synes seabands, ingefærte og akupunktur fungerer, men det virket ikke for meg altså. Var så desperat at jeg hadde gjort hva som helst. Føler med deg! Jeg venter på st det skal sette inn. Er veldig sliten, trett og uggen. Brekker meg en sjelden gang, men vet at om en uke eller to så er det sannsynligvis game over frem til august. Har to fra før og forløpet var veldig likt. Gruer meg, men vet at dette er siste gang så jeg skal klare å holde ut! Det kom i uke 8-9 med begge de to andre. Var da sengeliggende frem til uke 20 og deretter sofaliggende til fødsel. Puh. Hva gjør man ikke for disse små nurkene...

Hvis det blir ille nok - type hyperemesis / ekstrem svangerskapskvalme (gjelder heldigvis ikke mer enn 0,2% av befolkningen om jeg husker rett) så skriver legen ut legemidler til deg. Er jo så klart best å slippe dette, men er det ille nok så blir mor så svak at det allikevel regnes som bedre. Dehydrering og mottakelig for infeksjoner mm.

1. Postafen (kan også kjøpes uten resept). Men bra om legen gir deg doseringer og da får du også billigere pga resept. Noen synes dette hjelper, men for min del var det som å ta en drink når foten var hugget av...

2. Afipran (kun på resept). Denne er veldig effektiv for mange. Noen få får derimot allergisk reaksjon (jeg er en av de - var direkte full mens jeg gikk på de. Føltes ut som jeg hadde 5 i promille. Mannen sa at jeg snøvlet og sjanglet. Hadde dessuten helt enorme "voksesmerter i bena med en gang jeg la meg ned).

3. Zofran. Er egentlig kvalmedempende medisin for kreftpasienter. Ikke godkjent i Norge til gravide men i Danmark. Ullevål og riksen skriver den derfor ut likevel dersom du ikke tåler afipran. Problemet med Z er at det koster ca 50 kr pr pille. Og man skal ha noe sånn som 50 i uken. betyr at det blir over 2000 kr i uken/ 8000 i mnd i medisiner. Det betyr at legen må henvise til helfo for at du skal få refundert noe. Jeg fikk 90% igjen etter jeg sendte inn kvitteringene. Men du må altså legge ut.

Andre småtriks er å spise noe surt feks grapefrukt. Ha frisk luft på rommet, ha det mørkt og stille. Prøv å sove mest mulig. Krysser fingre for at det går over snart! Klem

Annonse

Godt innlegg over her :) summerer opp alt på en god måte :)

Er nå i uke 12+1 og kvalmen har økt på siste uken. Sist var jeg kvalm hele svangerskapet og jeg ser desverre ikke så lyst på det - hva vi ikke gjør ja! Egentlig vil jeg ha tre barn, men vet ikke om jeg holder ut en runde til... Mannen skjønner ikke alvoret, og jo mindre jeg gjør, jo mindre gjør han... Heldigvis har jeg mamma som hjelper meg - men det burde jo være mannen da! Han tror tydeligvis at 100% sykemelding betyr at jeg er hjemmeværende og burde kunne ordne alt her. Lite skryt av meg for å faktisk holde ut dette igjen... Håper han skjerper seg litt nå, han var med på ul i går og får kanskje et annet forhold til magen nå som han har sett babyssen :) hvis ikke får vi svoger og svigerinne på besøk i jula som kan stramme han opp litt!

Jeg har blitt bedre etter sykemelding,8+3 i dag. Men mener å huske fra sist at jeg var bedre i noen uker, så kom det en ny runde rundt uke 11-12...men satser på en god periode nå i jula!! Hadde vært så koselig med en skikkelig jul...

• 3 uker senere...

Min var uutholdelig i uke 8-10 ca, kastet opp 5-10 ganger om dagen og følte meg pyton, men så fikk jeg phenergan av legen og det hjalp veldig. Kastet fortsatt opp så og si daglig frem til uke 17-18, men følte meg generelt mindre kvalm og fikk hvertfall noen pauser. Nå er jeg i uke 23 og kastet opp senest idag, men nå føler jeg meg helt fin nesten hele tiden og spyr kanskje en gang i uken :)

Jeg gikk også å ventet på kvalmen når jeg var i uke 5, og følte med heldig som kanskje ville slippe unna! Men da jeg var 6+1 kom kvalmen som lyn fra klar himmel, og har siden den gang vært veldig dårlig. Er nå 7 uker. Sjelden jeg kaster opp, men må sove hele tiden og spise lite og ofte for å i det hele tatt overleve kvalmen. Kvalmen er for min del hele døgnet, også på natten. Fryktelig irriterende, men selvfølgelig verdt det <3

Så det blir nok sykemelding framover...

Endret av awaaa

Jeg gikk også å ventet på kvalmen når jeg var i uke 5, og følte med heldig som kanskje ville slippe unna! Men da jeg var 6+1 kom kvalmen som lyn fra klar himmel, og har siden den gang vært veldig dårlig. Er nå 7 uker. Sjelden jeg kaster opp, men må sove hele tiden og spise lite og ofte for å i det hele tatt overleve kvalmen. Kvalmen er for min del hele døgnet, også på natten. Fryktelig irriterende, men selvfølgelig verdt det <3

Så det blir nok sykemelding framover...

Å, nei.. Huff, høres kjedelig ut :-( Må bare ønske deg god bedring, håper kvalmen gir seg etterhvert! Håper ikke jeg får det samme.. men veldig greit å få info om at den plutselig kan komme!

Når jeg kun gikk gravid med en i magen varte kvalmen begge svangerskapå fra uke 5 til uke 28.. Å spydde konstant. Nå går jeg gravid med nr 3 og 4 å kvalmen var verst mellom uke 6-10. Er nå 11+3.. Håper de holder seg slik :)

Anonymous poster hash: 037b2...742

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...