Gå til innhold

Noen IVF eksperter som kan dele litt egge-kunnskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er en del av dere som kan så mye om dette med eggene og folikkelstimuleringen, så jeg tenkte jeg skulle høre litt her i stedet for å lete rundt på nettet. 

Jeg så noen skrev at folikkelen vokser 2 mm i døgnet, er dette med stimulering eller i en vanlig syklus også? Slutter de å vokse i det ovitrellen settes? 

Jeg har forstått at foliklene skal være rundt 20 mm ved uttak - hva skjer med de som er for store? Jeg hadde f.eks. en i går på UL som var 22, fortsetter den å vokse, løsner den før, dør den?

Tar de ut alle eggene, eller bare de som er i den størrelsen de ser etter? Når folk sier de har fått ut f.eks. 10 egg - er dette da 10 egg rundt 20 mm, eller er dette alle de har funnet?

Og når det så er snakk om eggkvaliteten.. Har dette med hvilken str de hadde ved uttak? Hvis man har 10 egg på 20 mm - betyr det 10 egg av god kvalitet da, eller er det mer innholdet i egget som avgjør dette? Er det f.eks. bedre med 5 egg på 20 mm enn 20 egg på 15 mm?

Kan egg som er noen mm for små bli befruktet og bli til et bra embryo?

Håper noen kan dele litt kunnskap. Jeg stresser egentlig ikke noe med det ifht uttaket mitt for jeg føler jo at de på klinikken har god kontroll når de sier de tror det skal gå bra. Er egentlig bare mest nyskjerrig :) 

Klem til alle dere flinke, snille jenter her inne :) 

Skrevet

Jeg kan ikke så veldig mye, men dette vet jeg, de tar ut alle egg de finner, alle follikler som er mellom 17-22 er bra. Men det sier kun noe om egget er modent, ikke hvor bra kvaliteten egget er. Jeg fikk feks ut 13 egg, 12 var modne, 6 ble befruktet, men bare 1 var perfekt kvalitet(etter befruktning) Det ble satt inn, resten ble kastet. For mange egg går mange ganger utover eggkvaliteten, og for få egg øker risikoen for at de ikke finner det/de perfekte egget/eggene. Så rundt 10 er det de sikter på m stimuleringen. Så du er midt i smørøyet der :). Uttakene mine har vært greie, endel vondere siste gang, men er ikke redd for å gjøre det igjen! Det går helt sikkert fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...