Gå til innhold

Ingen kommer til oss på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn blir det for oss og.

Vi har invitert alle besteforeldrene, og ingen vil komme. Mine foreldre får besøk av min søster og hennes samboer. Svigers vil ikke komme fordi de aldri har dratt bort på julaften før.

Så da blir det bare oss da. Selvfølgelig syns jeg det er litt trist at de ikke vil feire med barnebarna sine (den nyeste er 1 mnd på julaften), men det er deres valg.

Vi skal nok få det trivelig bare vi fire. :)

Anonymous poster hash: e017a...d92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres veldig deilig ut å feire jul kun med mann og barn. Mye roligere enn med fullt hus.

Vi feirer hjemme hos oss selv og svigerfamilien kommer alltid på besøk, så kommer mamma og pappa annethvert år. Det andre året feirer de med søsteren min og hennes familie. Det er koselig med besøk, men jeg gleder meg til svigerfamilien etterhvert også kommer til å bytte på litt. Ikke fordi jeg ikke liker det, men for meg er det uvant med over 10 personer på julaften, når jeg fra jeg var barn har vært vant til at vi er kun fire.

Anonymous poster hash: 67f19...7da
Skrevet

Jeg fatter ikke det med at siden man har fått barn, så må man feire hjemme i eget hjem? Da vil jo aldri de med barn feire sammen, for de må være hjemme? Tenker mamma ikke hadde vært fornøyd hvis hun ikke kunne samle barn og barnebarn sammen på julaften nå, bare fordi de med barn må være hjemme hos seg selv?

Jeg stresser ikke så mye, er ikke mange åra til ikke mamma orker å styre så mye med jula. Så da får vi barna dele litt på.

Anonymous poster hash: c1ee0...488

Skrevet

Nå har ikke jeg foreldre,men har søsken. Vi feiret sammen alle sammen første året vi bodde i nytt hus, i fjor bar vi alene, og i år har vi invitert alle igjen. Ene søskenet kommer,og andre drar bort. Men svigers som bor noen minutter unna,kommer ikke. Og det synes jeg er veldig skuffende. De viser generelt liten interesse for barnebarna,men synes det er veldig hyggelig når vi er på besøk. Men ikke mer enn det. De tilbyr seg aldri å passe dem,eller tilbringe tid med dem annet enn når vi er der. Vi har aldri mast om barnevakt eller prakket dem på de,men de vet vi er slitne fordi vi ikke har noen til å avlaste oss. Nå sporet jeg av litt her, men jeg skjønner skuffelsen du snakker om HI, føler det på samme måte. Mulig det er noe konflikt som vi ikke har fanget opp...i vårt tilfelle tror jeg det er svigermor som "bestemmer", da hun ikke er moren til mannen min. Det var greit nok å feire alene,men vi begge trives med folk rundt oss, så vi hadde håpet at flere ville komme.

Anonymous poster hash: 48e19...470

Skrevet

Ser virkelig ikke problemet.. Nå sitter det faktisk tre familier alene fordi ingen vil flytte på seg. Jaja, da blir dere alene da. Er jo bare å gjøre det beste ut av det, og lage egne tradisjoner. Her bytter vi på å ha julen. Men hadde aldri nektet å reise noen steder pga ungene. De har det like kjekt uansett hvor vi er på julekvelden. Hos oss prioriterer vi våre egne tradisjoner om morningen. Da er det julestrømper, lang og deilig frokost med alt vi liker ( da inviterer vi den siden av familien vi ikke feirer med det året) tegnefilmer og en liten gave til ungene. Nå er vi heldige da, som har hele familien veldig nær..

Anonymous poster hash: 36a64...8a5

Skrevet

Jeg synes dere er litt rare hele gjengen, at ingen klarer å jenke seg litt for å feire sammen. Ingen er vel bedre enn andre her.

Anonymous poster hash: 0d8e1...a3c
Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt hva du mener, HI.  I min familie er det også slik at de yngre overtar jula etterhvert som de stifter familie, så for meg er det helt naturlig.  Fullt så naturlig var det ikke for svigerfamilien, spesielt svigermor.  Hun steila skikkelig da vi sa første gang at det var vi som ville ha julafeiring, så vi ga etter det året slik at hun skulle få litt lenger tid til å forberede seg på det.  Jeg ser jo den også, ikke bare bare å gi slipp på tradisjoner som går på å lage julefeiringen selv når man har gjort det i 20-30 år eller noe sånn.  (Og dermed glemte hun selvfølgelig også at de selv begynte å feire jula hjemme hos seg selv når de fikk barn)

Nå har det gått seg til og vi har koselige julaftener, noen ganger med familien, andre ganger bare oss alene. Vi er flere søsken på begge sider, så det blir ikke hvert år det passer seg slik at noen kommer på besøk til oss.

Ingen i familien ønsker å dra ungene med seg ut på julaften og sånn blir det helt fram til at våre foreldre blir for gamle til å komme på besøk til oss.  Den dagen får vi se om vi lager jul hos foreldrene våre eller at de kommer til å være mest sammen med dem som bor nærmest slik at de ikke trenger reise på overnatting.

Så HI, det går seg nok til etterhvert.

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Endelig fant jeg tråden igjen, måtte bare få svart ;)

Jeg forstår deg også godt som ikke vil slepe ungene ut av huset på julaften. Vi hadde julekaos med 3/4 dager på rad fram til jentene var 4,5 og 2 år. Året etter var vi flyttet i stort hus og ville fra da være hos oss. Helt greit for våre foreldre og mye bedre for ungene siden vi uansett er hos andre både 1. og 2. Juledag.

Ingen av mine søsken har barn, men mannen sin søster har en.

I år skulle vi ha feiret med min mor og samboeren, men de har valgt å dra til ett av hans barn.

Først ble jeg skuffet, men så begynte jeg å glede meg. Ja, blir litt rart å gå fra fullt hus i fjor til bare oss i år, men det skal bli deilig å gjøre alt i vårt tempo.

Vi tenker å åpne litt gaver hele dag. Middag ca kl 15. Og når lillebror på 8 mnd er i seng skal vi se en koselig film med jentene. Eldste på 7 gruet seg også først. Men etter at vi har hatt en positiv innstilling og fortalt hvor mye vi skal kose oss, synes hun nå det er helt topp.

Min far og samboeren hans kommer på frokost kl 10, så helt alene blir vi ikke.

Skrevet

Vi er tre søsken og alle feirer for seg selv i hjemmene sine. Jeg er det eneste som "gidder" å ta med meg barn til min mor.

Anonymous poster hash: b02b0...b9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...