Gå til innhold

Ingen kommer til oss på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre og svigerforeldre. For de vil helst feire hjemme.

Vi vil også feire hjemme, vi har små barn og ikke minst har vi lyst til å skape våres egne tradisjoner.

Det er da ikke rart?

De feiret jo jul hos sine foreldre en gang de og. Er egentlig veldig skuffet.

Anonymous poster hash: 25e84...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at vi alle bor i samme by, fem minutter med bil. Så det er ikke snakk om noe reisevei her.

Skrevet

Skuffet over hva da? Dere har jo da mulighet til å skape egne tradisjoner.

Skrevet

Det skjønner jeg godt føles skuffende. Det er noe med å skape egne tradisjoner når man har stiftet familie, og det syns jeg er rart at ikke foreldrene deres respekterer. Det er også rart at de ikke vil feire jul sammen med barnebarn?

Men prøv å hev deg over det og skap gode tradisjoner selv, så skal du se at de kommer luskende etterhvert når de innser at de ikke får være med barnebarna sånn som de steller seg nå.

Skrevet

Forklar deg bedre, jente!

Anonymous poster hash: a4e0c...006
Skrevet

Over at ingen vil komme til oss. Jeg er oppvokst med å ha besteforeldre tilstede på julaften, og vil gjerne at barna skal oppleve det samme. Vil jo selvsagt feire med de selv også.

Skrevet

Det skjønner jeg godt føles skuffende. Det er noe med å skape egne tradisjoner når man har stiftet familie, og det syns jeg er rart at ikke foreldrene deres respekterer. Det er også rart at de ikke vil feire jul sammen med barnebarn?

Men prøv å hev deg over det og skap gode tradisjoner selv, så skal du se at de kommer luskende etterhvert når de innser at de ikke får være med barnebarna sånn som de steller seg nå.

Håper du har rett :) Jeg syns også det er rart de ikke vil feire med barnebarna. Nå blir de sittende hjemme på hver sin kant, uten barn og barnebarn.

Skrevet

Skjønner godt du er skuffet! Vi har feiret jul hjemme siden vi fikk barn, ville også skape egne tradisjoner. Svigers syns det var uvant å ikke være hjemme, men de kom jo.

Det viktigste er jo å være sammen, så syns det er sært av de og ikke ville komme.

Skrevet

Over at ingen vil komme til oss. Jeg er oppvokst med å ha besteforeldre tilstede på julaften, og vil gjerne at barna skal oppleve det samme. Vil jo selvsagt feire med de selv også.

Er ikke de like skuffet over at dere ikke vil dra til dem, da? Tror mutter'n hadde steila dersom vi plutselig ikke ville til dem, og de skulle vært nødt til å komme til oss i stedet. Svigermor hadde begynt å grine...

Skrevet

Jeg synes det er ganske deilig de årene ingen kommer på besøk jeg. Etter hvert som barna kom trillende til, bestemte vi oss for å være hjemme på julaften. Alle er invitert og noen ganger kommer mine foreldre, mens svigerforeldrene mine (de bor langt unna) avstår.

Skrevet

Er ikke de like skuffet over at dere ikke vil dra til dem, da? Tror mutter'n hadde steila dersom vi plutselig ikke ville til dem, og de skulle vært nødt til å komme til oss i stedet. Svigermor hadde begynt å grine...

Det er de helt sikkert, men alle jeg kjenner som har barn feirer hjemme og får besøk. Jeg anser det som normalt når man har fått barn. Hi

Skrevet

Det er noe med å innse at "barna" er blitt voksne og ønsker å skape egne tradisjoner for sin egen lille familie.

Det er nå sånn det engang er, at de yngre overtar for de eldre. Våre foreldre har jo også engang gått fra å feire jule hjemme med sine foreldre til å skape sin egen julefeiring, så da bør de være oppegående nok til å skjønne at nå er det deres tur til å gi litt slipp på egne vaner og tradisjoner.

Skrevet

Jeg ser den, men samtidig er det nå en gang sånn at de ikke har lyst,og da kan dere jo gripe muligheten til å lage noe eget :)

Skrevet

Samme skjer her, jeg tenker at det er deres tap!

Anonymous poster hash: a30a5...57d
Skrevet

Jeg ser den, men samtidig er det nå en gang sånn at de ikke har lyst,og da kan dere jo gripe muligheten til å lage noe eget :)

Selvsagt kan de det, og det skal de jo også, men det må være lov å bli litt skuffet over at barnas besteforeldre velger de bort på julekvelden.

Skrevet

Da er det kanskje bare at jeg ser det annerledes? De velger de ikke "bort", de bare foretrakk en roligere julekveld enn det ville vært med barn inn i bildet.

Man har forøvrig 364 andre dager i året man kan spise og hygge seg sammen :)

Skrevet

Ingen kommer til oss heller, alle besteforeldrene velger å være sammen med de av barn og barnebarn som bor i nærheten. Jeg tenker at vi må tåle det, vi har valgt å bosette oss 60 mil unna resten av familien. Det er faktisk veldig hyggelig å slippe å forholde seg til mamma og svigermor akkurat på julaften - fred og ro i heimen :)

Skrevet

ER det ikke deilig da? Å være hjemme i freden og roen? Uten alt det peset med oppvartning, kaos og gå etter andres pipe?

Kos dere hjemme og skap deres egen tradisjon :):tree:

Skrevet

Det er de helt sikkert, men alle jeg kjenner som har barn feirer hjemme og får besøk. Jeg anser det som normalt når man har fått barn. Hi

Jeg anser det ikke som normalt.

Hos oss feirer vi jul hos de eldste med både barn, barnebarn og oldebarn. Og det gjør vi til eldstemor selv sier stopp, ikke fordi barna blir foreldre selv. Mormor ga seg frivillig etter at morfar ble syk og hun selv fikk leddproblemer. Mormor ga seg da det ene oldebarnet fikk juletreet over seg og lysekrona nesten falt ned på middagsbordet, huset hadde tydelig nådd bristepunktet for antall viltre unger. Nå har jeg og søskena mine barn alle sammen, og det er kjempestas for både søskebarna og mormor at vi er sammen hos dem alle sammen når nissen kommer. Vi bor ganske nærme nå, men likevel sover vi over alle sammen. :)

Å foreslå å feire jul hjemme hos seg selv, og ikke hos de eldste, uten at de selv har kommet frem til det, vil i vår familie være en uhørt fornærmelse.

Men, alle familier er forskjellige. :)

Skrevet

Jeg anser det ikke som normalt.

Hos oss feirer vi jul hos de eldste med både barn, barnebarn og oldebarn. Og det gjør vi til eldstemor selv sier stopp, ikke fordi barna blir foreldre selv. Mormor ga seg frivillig etter at morfar ble syk og hun selv fikk leddproblemer. Farmor ga seg da det ene oldebarnet fikk juletreet over seg og lysekrona nesten falt ned på middagsbordet, huset hadde tydelig nådd bristepunktet for antall viltre unger. Nå har jeg og søskena mine barn alle sammen, og det er kjempestas for både søskebarna og mormor (moren min, altså) at vi er sammen hos dem alle sammen når nissen kommer. Vi bor ganske nærme nå, men likevel sover vi over alle sammen. :)

Å foreslå å feire jul hjemme hos seg selv, og ikke hos de eldste, uten at de selv har kommet frem til det, vil i vår familie være en uhørt fornærmelse.

Men, alle familier er forskjellige. :)

(Måtte bare korrigere og forklare litt mormor-begreper...) 

Skrevet

Sært at besteforeldre ikke vil feire sammen med barn og barnebarn. Det må jo være veldig deilig for dem å komme til ferdig middag og selskap for en gangs skyld?

Bare vær hjemme hos dere selv, så tenker jeg nok de kommer tuslende til dere etterhvert. De ser nok at det er stusselig å sitte helt alene :P

Skrevet

Vi skal være alene for første gang, selvvalgt.

Mine foreldre har invitert oss og mine søsken med familie, men vi vil ha en rolig, hyggelig jul med de to barna våre!

Alle 4 besteforeldre, en gammel onkel og oldemor til barna kommer innom rundt lunsj. Da spiser vi grøt og kaker! Som regel spiller besteforeldrene spill med ungene, ungene går i pysj hele dagen, tven surrer med juleprogram og alle koser seg så lenge de vil.

Når de reiser tar vi på finstasen, gjør klar julemiddagen og spiser ca kl 17! Venter på nissen (nabo) og så åpner vi gaver i fred og ri, bruker timevis! Ikke fordi det er så mye gaver, men ungene får tid til å se på dem!

Vi inviterer mine og mannens søsken med familier på koldtbord på lille julaften. Da bytter vi gaver med hverandre (åpner ikke), har pakkelek og koser oss.

1. Juledag er alle mine søsken med familier på middag hos mine foreldre.

2. Juledag er vi hos svigers med mannens søsken.

Hva med å invitere besteforeldre på grøt og kaker på formiddagen julaften!?

Anonymous poster hash: 38707...1e0

Skrevet

Jeg syns det høres spesielt ut å heller sitte hjemme enn å feire jul med barn og barnebarn. Hadde syns det var nistrist å feire jul alene med mannen min om 20 år, mens sønnene våre feira jul med sine barn et annet sted. Sikker på at det ikke er noen underliggende konflikter du ikke forteller oss om her, HI?

Anonymous poster hash: 47eba...ed4
Skrevet

Vi skal være alene for første gang, selvvalgt.

Mine foreldre har invitert oss og mine søsken med familie, men vi vil ha en rolig, hyggelig jul med de to barna våre!

Alle 4 besteforeldre, en gammel onkel og oldemor til barna kommer innom rundt lunsj. Da spiser vi grøt og kaker! Som regel spiller besteforeldrene spill med ungene, ungene går i pysj hele dagen, tven surrer med juleprogram og alle koser seg så lenge de vil.

Når de reiser tar vi på finstasen, gjør klar julemiddagen og spiser ca kl 17! Venter på nissen (nabo) og så åpner vi gaver i fred og ri, bruker timevis! Ikke fordi det er så mye gaver, men ungene får tid til å se på dem!

Vi inviterer mine og mannens søsken med familier på koldtbord på lille julaften. Da bytter vi gaver med hverandre (åpner ikke), har pakkelek og koser oss.

1. Juledag er alle mine søsken med familier på middag hos mine foreldre.

2. Juledag er vi hos svigers med mannens søsken.

Hva med å invitere besteforeldre på grøt og kaker på formiddagen julaften!?

Anonymous poster hash: 38707...1e0

Høres koselig ut, skal foreslå dette :) hi

Skrevet

Jeg syns det høres spesielt ut å heller sitte hjemme enn å feire jul med barn og barnebarn. Hadde syns det var nistrist å feire jul alene med mannen min om 20 år, mens sønnene våre feira jul med sine barn et annet sted. Sikker på at det ikke er noen underliggende konflikter du ikke forteller oss om her, HI?

Anonymous poster hash: 47eba...ed4

Ja det er veldig rart syns jeg. Ingen konflikter, da har det isåfall både gått meg og mannen hus forbi. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...