Gå til innhold

Svangerskapspenger i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste nettopp på NAV.no om svangerskapspenger. Det får man jo hvis man jobber på en arbeidsplass der det kan være en risiko for fosteret og det ikke er mulig for tilrettelegging eller omplassering, og mor er frisk. Men blant de arbeidsplassene som er risikofyllte for fosteret, sto det barnehage(pga smitte).

Er det vanlig å få svangerskaps- penger/permisjon når man jobber i barnehage? Hvor tidlig i svangerskapet da i såfall, i 28. Uke?

Jeg jobber i barnehage, og det må jo være forferdelig kjedelig å gå hjemme fra uke 28 hvis man føler seg helt frisk selv og jobber på en arbeidsplass du trives og ikke føler knekker deg helt sammen under graviditeten.

Jeg gjør såklart det som må gjøres for at fosteret skal ha det bra og holde seg friskt, men er smitten i barnehage så ille at man må holde seg helt unna?

Skrevet

Har ikke hørt om noen som jobber i bhg som har fått svangerskapspenger. Jobber selv i bhg og er gravid. Spriter ofte hendene og har nå tatt influensavaksine, som forebyggende ifht smitte. Er jo en del som blir sykemeldt i løpet av svangerskapet når de jobber i Bhg, da det til tider kan være vanskelig å tilrettelegge for de gravide.

Skrevet

Ja, var det jeg mente også. Men hvorfor står det under arbeidsplasser/arbeidsforhold som kan være en risiko for fosteret da? Greit nok at mange sikkert sykemelder seg pga seg selv, fordi en selv er syk, dårlig eller skadet på grunn av graviditeten, for det er jo mye løfting, bøying og ståing. Men har ikke hørt om at dem blir "borte fra jobb" pga fare for fosteret!

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og hadde risikosvangerskap. Kunne bare glemme svangerskapspenger fikk jeg beskjed om. Jeg måtte være sykmeldt hele svangerskapet...

Anonymous poster hash: 446f9...663

Skrevet

Eneste jeg kan tenke meg er en gravid som ikke er vaksinert mot røde hunder, hvor det er smitte i barnehagen... 

Eventuelt storbarnavdeling med mye løfting og tunge tak uten mulighet for tilrettelegging.

Anonymous poster hash: ade7f...3c4
Skrevet

Eneste jeg kan tenke meg er en gravid som ikke er vaksinert mot røde hunder, hvor det er smitte i barnehagen...  Eventuelt storbarnavdeling med mye løfting og tunge tak uten mulighet for tilrettelegging. Anonymous poster hash: ade7f...3c4

Det er vel småbarnsavdeling det er mest løft og tunge tak? Der skal de bæres når de er redde, triste eller utrygge, de skal løftes opp i stolen til frokost, lunsj, frukt og enda flere aktiviteter som er ved bordet. De skal bæres ut og oppi vognene når de skal sove, og ut av vognene og inn igjen når de står opp, pluss mye ekstra bæring og løfting i løpet av dagen. Så blir ganske stive i rygg og skuldre der ja :) Men uansett, det var ikke det det sto på om hvorfor barnehage er en arbeidsplass det kan være risiko for fosteret, men SMITTE faktisk! Men da er det vel kanskje hvis det går noen konkrete sykdommer akkurat den perioden, som er farlig hvis du som gravid får det da kanskje?

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor man skal ha svangerskapspenger når man jobber i bhg... Klarer man ikke og være på jobb pga løft osv, må man sykemelde seg.

Selv så får jeg svangerskapspenger nå, men det er fordi jobben innebærer at jeg kan klemme ihjel fosteret og jobben i seg selv...

Anonymous poster hash: 2b35b...f34

Skrevet

Eneste jeg kan tenke meg er en gravid som ikke er vaksinert mot røde hunder, hvor det er smitte i barnehagen...  Eventuelt storbarnavdeling med mye løfting og tunge tak uten mulighet for tilrettelegging. Anonymous poster hash: ade7f...3c4

Det er vel småbarnsavdeling det er mest løft og tunge tak? Der skal de bæres når de er redde, triste eller utrygge, de skal løftes opp i stolen til frokost, lunsj, frukt og enda flere aktiviteter som er ved bordet. De skal bæres ut og oppi vognene når de skal sove, og ut av vognene og inn igjen når de står opp, pluss mye ekstra bæring og løfting i løpet av dagen. Så blir ganske stive i rygg og skuldre der ja :) Men uansett, det var ikke det det sto på om hvorfor barnehage er en arbeidsplass det kan være risiko for fosteret, men SMITTE faktisk! Men da er det vel kanskje hvis det går noen konkrete sykdommer akkurat den perioden, som er farlig hvis du som gravid får det da kanskje?

Smitte kan jo være f.eks rubella (røde hunder), hvor det er stor risiko for abort og misdannelser hos fosteret (hvis mor ikke er vaksinert/immun). 

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor man skal ha svangerskapspenger når man jobber i bhg... Klarer man ikke og være på jobb pga løft osv, må man sykemelde seg.

Selv så får jeg svangerskapspenger nå, men det er fordi jobben innebærer at jeg kan klemme ihjel fosteret og jobben i seg selv...Anonymous poster hash: 2b35b...f34

Som sagt i hovedinnlegget og i en kommentar, er det IKKE pga løft man kan få svangerskapspenger, men tydeligvis pga smitte.

Skrevet

Smitte kan jo være f.eks rubella (røde hunder), hvor det er stor risiko for abort og misdannelser hos fosteret (hvis mor ikke er vaksinert/immun).

Ja, det var noe sånt jeg tenkte det måtte være også. Hadde jo blitt rart hvis alle som var gravide og som jobbet i barnehage fikk svangerskapspenger, hva med bakteriene som de eventuelle søsknene får med hjem hver dag når man er gravid! De vanlige bakteriene må man jo tåle/bli vant til i en barnehage når man er gravid, hehe.

Skrevet

Jeg jobber i bhg og gikk over på svangerskapspenger pga. risikosvangerska. Men har ikke hørt noe om at man får det ellers pga smitte nei

Anonymous poster hash: 678e7...3f9

Skrevet

Jeg jobber i bhg og gikk over på svangerskapspenger pga. risikosvangerska. Men har ikke hørt noe om at man får det ellers pga smitte neiAnonymous poster hash: 678e7...3f9

Ikke sant, synes det var rart selv. Plutselig så jeg at det uskyldige ordet "barnehage" sto innimellom alle de andre ordene som "flyvertinne" og andre arbeidsplasser med kjemikalier osv, og tenkte egentlig bare wtf :P

Skrevet

Da må jo sykepleiere også ha svangerskapspenger. Mtp smitte og kjemikalier, tunge løft osv.

Skrevet

Jeg har hørt om en som fikk svangerskapspenger som jobbet i barnehage. Hun fikk på grunn av smittefare og fordi hun tidligere hadde en dødfødsel.

Fullt mulig med andre ord.

Skrevet

Jeg har hørt om en som fikk svangerskapspenger som jobbet i barnehage. Hun fikk på grunn av smittefare og fordi hun tidligere hadde en dødfødsel.

Fullt mulig med andre ord.

Ikke sant. Da er det nok i spesielle tilfeller da! :)

Skrevet

Jeg leste nettopp på NAV.no om svangerskapspenger. Det får man jo hvis man jobber på en arbeidsplass der det kan være en risiko for fosteret og det ikke er mulig for tilrettelegging eller omplassering, og mor er frisk. Men blant de arbeidsplassene som er risikofyllte for fosteret, sto det barnehage(pga smitte).

Er det vanlig å få svangerskaps- penger/permisjon når man jobber i barnehage? Hvor tidlig i svangerskapet da i såfall, i 28. Uke?

Jeg jobber i barnehage, og det må jo være forferdelig kjedelig å gå hjemme fra uke 28 hvis man føler seg helt frisk selv og jobber på en arbeidsplass du trives og ikke føler knekker deg helt sammen under graviditeten.

Jeg gjør såklart det som må gjøres for at fosteret skal ha det bra og holde seg friskt, men er smitten i barnehage så ille at man må holde seg helt unna?

Svangerskapspenger kan en jo få hvis jobben ikke greier å tilrettelegge også. I mine to svangerskap (2010 og 2012) fikk jeg svangerskapspenger ca 50% på slutten av begge svangerskapene da det var vanskelig å tilrettelegge 100% og for å da greie å jobbe de tilrettelagte 50% (var flere gravide så må jo dele på de lettere oppgavene), hadde jeg da 50% svangerskapspenger. Legen ville helst sykemelde meg men jordmor fikset svangerskapspenger. Unødig å bruke sykemelding når en ikke er syk.

Anonymous poster hash: 91870...564

Skrevet

Svangerskapspenger kan en jo få hvis jobben ikke greier å tilrettelegge også. I mine to svangerskap (2010 og 2012) fikk jeg svangerskapspenger ca 50% på slutten av begge svangerskapene da det var vanskelig å tilrettelegge 100% og for å da greie å jobbe de tilrettelagte 50% (var flere gravide så må jo dele på de lettere oppgavene), hadde jeg da 50% svangerskapspenger. Legen ville helst sykemelde meg men jordmor fikset svangerskapspenger. Unødig å bruke sykemelding når en ikke er syk. Anonymous poster hash: 91870...564

Ja, skrev jo det første du nevner i toppteksten:) Ikke sant, og i en barnehage er det ikke så lett å tilrettelegge over lengre tid, og 100%!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...