Gå til innhold

hvor tidlig kan de måle vekstavvik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer pga jeg var på en haste ul pga blødning og vondt i magen i uke 15 og da sa legen målene på babyen, og at de svarte til svangerskapslengde 13. Men i og med at dette er kunstig befruktning er det helt sikkert at jeg var i uke 15. Jeg spurte ikke om det akkurat da, det var på legevakt og fokus var på om foster levde eller ikke. Men i ettertid har jeg tenkt litt på det. Betyr det at babyen er litt mindre enn normalt? Sier de i fra om vekstavvik på rutine ultralyd, eller er det først senere uttrykket vekstavvik kommer inn?

Anonymous poster hash: 10503...dc1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de vokser ganske likt til uke 18-20, det er jo derfor man har u.l og fastsetter termin da. Så er vel ikke før etter det man begynner å snakke om så store avvik..

Men forsto det slik hnår jeg har vært på u.l at det er forskjell på om hele babyen er liten, eller om veksten avtar. det er når veksten avtar at man blir bekymret, og dette ses da på magemålet mest. Hodemålet fortsetter å vokse, mens magemålet avtar. Da undersøker de i såfall videre og babyen får nok næring fra morkaken o.l, eller om det er begynnende morkakesvikt eller en annen forklaring.

Anonymous poster hash: c9dd6...931
Skrevet

Vet ikke hvor tidlig, men tror ikke de måler det fra uke 20, frem til da vokser fosteret ganske likt og de vil da baye si hvor langt du er på vei. Ser at du har fått kunstig befruktning, men vet ikke hvor stor vekt de legger på det.

Jeg fikk estimering hver uke fra uke 30 pga han da var for liten. Mest sannsynlig skjedde det et opphold i vekst eller noe slikt når jeg hadde sturtblødninger i uke 26 og ikke sluttet å blø på en måned...

Legene sa til meg at de blåste i hvor mange prosent under normalen han var, men at han skulle ligge på sin egen kurve. De var også nøye med at mage, hode og lårbein skulle stemme overens i omkrets og lengde. Samt at de sjekket blodgjennomstrømning til hjerne og noen andre i magen osv også.

For å se avviket i vekst må du derfor flere ganger inn på ul for å sammenligne resultater. Jeg gikk hver uke fra uke 30 og ut svangerskapet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...