Gå til innhold

Dødsfall og oppkalling

Anbefalte innlegg

Vi er veldig usikre på guttenavn om det er en gutt vi får. Klarer liksom ikke helt å bli enige. Har noen navn vi diskuterer men ingen vi liker begge to. 

Vi har flere navn i familien som går igjen i generasjoner, og jeg kunne godt tenkt meg å bruke ett av disse. Desverre så døde en i famiien som heter det nå nylig, og jeg lurer derfor på om det kanskje blir for tidlig å bruke navnet "på nytt", er jo bare 2 mnd ca fra dødsfall til termin...

Hva burde jeg gjøre?

Anonymous poster hash: f516e...5ce
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144103540-d%C3%B8dsfall-og-oppkalling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er så tett på kommer det til å virke som om du oppkaller etter den bestemte personen. Hvis din tanke bare er å bruke et fint navn fra slekten ville jeg valgt noe annet.

Uansett, om du velger å bruke navnet ville jeg først kontaktet personens nermeste familie og spurt om hva de tenker om at dere bruker navnet. Jeg tror det er litt viktig at ikke navnevalget kommer som et sjokk på folk som stadig er i sorg. Hvis de ikke har noe problem med det kan jeg ikke se noen hindringer i å bruke navnet.

Her synes jeg det kommer litt an på hvor gammel avdøde var. Var det et gammelt menneske ville jeg tenkt at det ikke er noe problem. Var det et ungt menneske ville jeg vært litt mer betenkt. Ta kontakt med de nærmeste og fortell at dere kunne tenkt dere å bruke navnet. Da ser dere jo hva responsen blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...